Wat? Lichter bouwen… De UCI laat mogelijk gewichtseisen racefiets los
De internationale wielrenunie UCI gaat waarschijnlijk de eisen aan minimumgewicht van racefietsen in de nabije toekomst los laten. Het gewicht van een fiets kan dan onder de huidige eis van 6,8 kilogram zakken. Voorwaarde is echter wel dat fietsproducenten hun fietsen, frames en componenten eerst hebben laten testen door door de UCI goedgekeurde onafhankelijke testinstituten.Al lange tijd bestond bij fietsproducenten de wens om fietsen lichter te (mogen) maken dan 6,8 kilogram, maar tot nu toe verhinderde de UCI dat door lichtere fietsen niet toe te staan bij officiële wedstrijden. Fietsproducenten kunnen dankzij gebruik van carbonvezels al lang fietsen onder de 6,8 kilogram maken.UCI stelt dat het dit al die tijd heeft tegengehouden om dat atleten uit economisch minder ontwikkelde landen, die niet over dergelijke ‘exotische’ fietsen kunnen beschikken, gelijke kansen te geven in wielerwedstrijden wereldwijd. Ook blijft UCI volhouden, en dit levert nog een hele grote ‘maar’ op in dit hele proces, dat je met lichtere fietsen niet meer de veiligheid van de renners kunt garanderen, en dat het onderwerp veiligheid bij UCI Zeer hoog op de agenda staat, zoals UCI-president Pat McQuaid 29 juni benadrukte tijdens een persconferentie.De UCI-persconferentie werd gehouden om de voortgang op het gebied van homologatie van frames en vorken te presenteren. In de loop van de persconferentie zei UCI technische coördinator Julien Carron dat gewicht een belangrijk onderwerp is voor fietsproducenten. Afwijkend van de gevestigde mening van UCI stelde Carron dat als producenten overtuigend kunnen aantonen dat hun fietsen (frame en componenten) 100% veilig zijn, de limiet van 6,8 kg verlaten kan worden.Daarvoor worden UCI test protocollen gehanteerd die ver vooruit lopen op de huidige CEN veiligheidsnormen.