De Giant fietsen waar de renners en voor 2012 ook de rensters van Rabobank mee gaan rijden is het model dat tijdens de laatste Tour is gebruikt. En in juni 2011 hebben wij de introductie van de TCR Advanced SL al meegemaakt op Mallorca en daarvan bericht op de website.  Voor de 2012 teamfietsen is er alleen een kleine aanpassing  gemaakt aan de uitvalpadden. Deze zijn niet langer van carbon maar van aluminium.. En heel duidelijk zichtbaar: de kleuren van de Bank!

Doordat de wielen bij het team erg vaak worden gemonteerd en gedemonteerd raakten de carbonpadden beschadigd. Vandaar de keuze voor duurzamer aluminium. In de consumentenversie zal echter wel carbon gebruikt worden om het frame net iets lichter te maken.

Dubbelganger
Het frame is zowel geschikt voor mechanische en elektrische schakelgroepen. Aan de balhoofdbuis kunnne de zwarte dopjes eruit om hier de mechanische kabels door het frame te laten voeren. De elektronische kabel loopt net voor de remkabel in de bovenbuis. Bij de voorderailleur zorgt een klemmetje die aan het boutje van de bidonhouder gemonteerd wordt ervoor dat de Di2 kabel netjes uitgelijnd is. De accu zit mooi “verstopt” onder de liggende achtervork. Op deze buis vinden we tevens de draadloze snelheidsmeter terug. Met het ATP+ signaal kan de fietscomputer draadloos de snelheid aangeven. Een nieuwtje van de Rabobank- mekanieker; voor 2012 zullen de PRO computertjes ook het ATP+ signaal kunnen opvangen.

Overdrive 2
Het balhoofd is voorzien van een 1,5” onderlager en boven een 1 1/4″ bovenlager. Dus net zoals Canyon bij veel modellen heeft. Door de dikkere vorkbuis past een “standaard” stuurnok niet. PRO ontwikkelde voor het team hier alvast passende modellen voor. Op de reserve fiets van Sanchez was het afdekplaatje van PRO nog niet gereed die ook voor de grotere diameter aangepast moest worden. Vandaar de no- name versie.

 

ISP
Giant is nog 1 van de weinige fabrikanten die nog werken met een geïntegreerde zadelpen. In de praktijk bij de consument wellicht niet altijd even praktisch maar het ziet er wel mooi uit! De adapter voor de zadelpen is er in 2 lengtes. De langere versie heeft meer afstel mogelijkheid en is wat sterker door het grotere klem oppervlak. Vandaar dat het team in bijvoorbeeld Parijs- Roubaix dit model gebruikt. Door de dubbele boutbevestiging van het zadel is deze simpel en nauwkeurig af te stellen.

Afmontage
De Shimano Dura Ace Di2 groep vinden we terug voor de aandrijving en de remmen. Ook komen de tube- wielen van de Japanners af. De C-35 zijn bij veel rijders favoriet. Theo Bos heeft graag de C-50 wielen gemonteerd. Voor de tube- banden worden er Vittoria`s op de velgen gelijmd. Standaard in 23mm breedte maar voor volgend jaar zullen de 25mm varianten ook ingezet worden. Tacx levert de bidonhouders en de drinkbussen. Terwijl Fi:zi`k de zadels voor hun rekening nemen.

Het Rabobank- team- editie frame zal in gelimiteerde oplage als losse frameset verkrijgbaar zijn voor de consument.