Waar zijn we deze dagen? Rond de Etna op Sicilië. Om de nieuwe Shimano hydraulische schijfremmen te testen. Niet voor mtb’s of cyclocrossers, wel voor ‘road bikes’. In FIETS 11 volgt een uitgebreid verslag. Hier een paar ‘highlights’.

Shimano combineert de schijfremmen met de 11-speed Ultegra groep met Di2 elektronische schakeling. We kregen een ‘custom’ opgebouwde en in Shimano kleuren gespoten BMC Granfondo ter beschikking. Een alu frame met carbon voorvork wat natuurlijk helemaal geschikt is voor hydraulische schijfremmen. Geen lichte fiets, het gewicht van de complete BMC is meer dan 8 kilo. Op deze fiets huizen 160 mm schijven (waarschijnlijk brengt Shimano de groep straks met 140 mm schijven, maar deze pasten niet op de BMC). We reden een eerste rondje langs de zee en langs de Etna; toch ruim 800 hoogtemeters in 45 kilometer. En wanneer je omhoog gaat, moet je ook naar beneden. Mooi, want dan kun je de remmen goed proberen.

disc brake 2De eerste indruk: een zeer goed te doseren voor- en achterrem. Wil je snel afremmen dan kan dat, wil je licht bij remmen dan kan dat ook. Blokkeren kan, maar dan moet je –net zo-hard remmen als bij een velgrem. Juist: over het functioneren van de nieuwe remmen zijn we zeker enthousiast! En de Di2? Net zo goed als de 10-speed Di2. Prima dus. Alvast ook maar een ‘pluim’ voor de nieuwe hendels: ze liggen uitstekend in de hand. Goed, meer in FIETS 11.