Cannondale heeft het op de heupen en introduceert in behoorlijk tempo diverse mooie fietsen. Buiten een al aanwezige lijn gravel fietsen komt er nu ook nog een  high end carbon serie bij. De Topstone carbon. Specifiek gemaakt voor het snelle gravel werk of zelfs gravelraces. Want wat beachracen in Nederland is, dat is gravelracen in bepaalde delen van de States.

Cannondale bracht de Slate uit in tijden dat ‘gravel’ nog zandpaden waren en gravelracen nog niet bestond. De Slate was ‘next level’ En zelfs op de huidige markt scoort deze fiets vooral in het alternatieve hoekje. 650B wielen standaard, Lefty vork ook. Vorig jaar kwam daar de Topstone bij. Een aluminium gravelbike in diverse uitvoeringen. Standaard wederom met degelijke noppenbanden en zelfs een dropperpost. Tijden de Brabantse Strade Bianche of Dirty Boar niet nodig maar ga met je gravel grinder maar eens een stuk verder de grens over.

De Cannondale Topstone Carbon vind je aan de andere kant van het gravel segment. Want gravel, dat is een ruim begrip. Hier ‘gravellen’ we over bospaadjes of struinen we Google maps af om een grindpad te vinden. In landen als Spanje, Frankrijk en Italië is gravel vooral een soort ‘mini cross-country’ of noem het mountainbiken zoals we het vroeger deden. Inclusief technische passages.

Aan de andere kant van de plas in Amerika is gravel dan weer vooral de vliegensvlugge endurance discipline in het wiel van een ander. Stof door de longen en kilometers lang rechtdoor. Vorig jaar kreeg ik de kans eens aan die manier van gravel te proeven en wow, dat is vet! De Topstone is een racemachine. Dat kunnen we je alvast vertellen. Inmiddels al een paar weken geleden kregen we de fiets overhandigd op de redactie om deze uitgebreid te testen.

Frame ontwerp

Je hoeft niet lang naar het frame van de topstone te kijken om te zien dat er veel werk in heeft gezeten om tot dit resultaat te komen. De fiets is een mix tussen hardcore racebike en comfortfiets. Zo is de balhoofdbuis nagenoeg even hoog als een Synapse comfortracer. Ook de bovenbuis is gelijk qua maatvoering. Het frame lijkt nergens nog een ronde vorm te hebben. De onderbuis is enorm en sluit als een soort koker aan op het bracket. Dit geeft een zeer stijf gevoel. Aan de andere kant moet er achter het bracket juist voor comfort gezorgd worden.

‘Kingpin suspension’

Het frame het een lage achterbrug. Eigenlijk zoals we bij nagenoeg alle hedendaagse nieuwe racefietsen zien. Echter heeft het deze keer een andere reden. De aerodynamische eigenschappen zijn in het bos een stuk minder van belang. De lage staande achtervorken staan licht gebogen. De liggende achtervorken lopen taps toe en het geheel zit door middel van een bout verbonden aan de zitbuis. Het resultaat hiervan is een ruime centimeter demping. Samen met de carbon ‘SAVE’ zadelpen welke een 27.2 mm diameter heeft geeft dit 30 millimeter demping.

Bekijken we de bovenbuis dan zien we dat deze ook bijzonder gevormd is. Het ‘uitgeholde’ gedeelte is beduidend dunner dan het deel aan de voorzijde. Dit levert wederom wat millimeters flexibiliteit op. Al met al dus stug aan de voorkant, vergevingsgezind aan de achterzijde.

Cannondale heeft de keuze gemaakt de volledige line up uit te brengen met een dubbel setup. Lekker qua schakelopties maar beperkt als het gaat om ‘tire clearance’ Oftewel de ruimte rondom de band. Standaard is het geteste topmodel dan ook uitgerust met 37 millimeter banden. Breder is beperkt mogelijk (hierover verderop meer).

Om de fiets multi inzetbaar te maken heeft Cannondale de fiets uitgerust met nokjes op onder andere de voorvork om rekjes of multi cages te monteren. Een 3e bidonhouder is te monteren op de bovenbuis. Ook over spatborden is nagedacht. Een speciale houder kan op de achtervork worden geschroefd om deze op zijn plaats te houden.

Onderdelen

De carbon Topstone gemaakt van ‘BallisTec’ materiaal komt in vijf modellen op de markt. Wij gingen op pad met de Force Etap AXS versie. Waarbij de naam het al verklapt. Op de fiets zit een 2×12 Sram Force draadloze groepset. Veel nieuwe fietsen die momenteel op de markt komen zijn uitgerust met deze groep. Een lust voor het oog. Geen kabels, fraaie vormgeving. En die platte ketting! In de gebruikte configuratie is gekozen voor een 46×33 verhouding voor en 10×33 achter. De lichtste setup die Sram voor een AXS groep aanbiedt. Goed, maar ook enigszins beperkt in lastig terrein.

Cannondale gebruikt voor de Topstone eigen carbon Hollowgram wielen. 22 millimeter hoog en met een 25 millimeter binnenbreedte. De eigen naven zijn makkelijk te servicen en gebruiken een DT swiss binnenwerk. De wielen zijn -natuurlijk- tubeless ready. Rondom de velgen zijn 37 millimeter WTB Riddler banden gebruikt. Dit maakt de fiets snel en agressief. Banden tot 40 millimeter breed passen in het frame. Of 650B wielen en 47 millimeter banden.

Rijeigenschappen

We gebruikten de fiets tijdens een bikepack event in Toscane. 550 kilometer over de mooiste wegen. Eindeloze rijen cipressen, passages door alle bekende steden en kilometers witte gravelwegen. Gaat het rechtdoor en is het terrein wat vloeiend dan malen de kilometers gemakkelijk weg. De fiets reageert direct als je van baan wilt wisselen, even aanzetten en je bent weer op tempo. Nee, aan stijfheid geen gebrek. Ik heb alle spacers tussen het stuur en frame uitgehaald. Het frame is aan de voorkant vrij hoog wat vooral tijdens klimmen niet echt lekker voelt.


Toscane, en de wielerklassieker Strade Bianche, staat bekend om zijn korte steile bergjes. Dat heb ik geweten. 33×33 heb ik vaker gebruikt dan me lief was en dit had best wat lichter mogen zijn. Op gravelpaden licht het tempo nu eenmaal toch wat lager dan op het asfalt en wanneer de klimmen dan wat langer duren is het behoorlijk op de tanden bijten.

Wat de fiets bijzonder maakt qua uiterlijk is de bout die dwars door de zitbuis loopt. Samen met het bijbehorende veer concept. Nu noemen wij het liever demping. Het dempt de trillingen en geeft beweging in het frame. In totaal kan het frame 12 millimeter bewegen. Dit is een kleine toevoeging qua comfort in een verder behoorlijk stugge fiets. Deze fiets wordt dan ook niet in de markt gezet als comfortfiets. Het is een racebak.

Bijzonderheden

Cannondale heeft zijn best gedaan wat opvallende nieuwigheden toe te voegen aan de Topstone. Zo is er aan de voornaaf een sensor bevestigd die kan communiceren met je smartphone. Hiermee heb je direct een fietscomputer in huis. Verder zijn de steekassen op een punt dunner in diameter wat er voor zorgt dat de as niet volledige gedemonteerd te worden om het wiel uit het frame te halen. Dit werkt prettig.


Ook bijzonder, een semi geïntegreerd aero stuur. Je zou denken dat op een gravelfiets aerodynamica geen directe rol speelt met de lagere snelheden. Cannondale denkt hier anders over. Op de Force AXS versie vind je een volledig carbon stuur wat beperkt te verstellen is. Het stuur komt met geïntegreerde houder voor je Garmin/Wahoo. Beide passen. De betaalbaarder modellen hebben een ‘normaal’ stuur met een klein beetje flare.

Conclusie

De carbon Topstone is een mooie toevoeging aan het gamma van Cannondale. Maar wel één die een markt bedient die eigenlijk ook met fietsen uit het huidige gamma van het merk hadden kunnen worden bedient. Denk aan de Synapse SE met vergelijkbare geometrie en 30 millimeter banden. Of de CaadX welke qua stijfheid en stuurgedrag zeker niet onder doet voor de Topstone. Het grote verschil zit hem vooral in de iets bredere banden.
Qua rijgevoel is de fiets vooral snel, zeker niet erg comfortabel. Met recht een gravelracer. Prima geschikt voor vlakke gravel avonturen in ons eigen land. Wat wel een beetje tegenstrijdig is: Het aerostuur op een snelle gravel fiets met comfort geometrie. Een combinatie van drie doelgroepen samen in één fiets.

Modellen

De Topstone komt in vier modellen beschikbaar oplopend van €2999 met 105 afmontage tot €5499 voor de door ons geteste Force AXS versie.