Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

continental 4000s + vittoria ultralite banden 3 keer lek

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 18 jul 2013 11:24

vreemd probleem, ik ben 3 keer lek gereden op korte tijd.

banden zijn continental gp4000s, binnenbandjes vittorio ultralite, velgen oude campa atlanta 1996.

keer op keer niets te vinden dat door de buitenband is uitgegaan, velglinten waren nieuw en goed aangebracht, druk op 7.5 bar gezet, snakebite lijkte me dan ook niet mogelijk, bij de laatste rit ben ik erin geslaagd voor en achter lek te rijden.

bij het aanbrengen had ik er ook goed op gelet dat de binnenband nergens geklemd zet, buitenband overal wat aan de kant geduwd en overal gecontroleerd of die nergens geklemd zaten.

op de verpakking van de binnenbandjes stond wel dat ze slechts bruikbaar waren van breedte 19mm tot 23, en ik heb ze in combinatie met 25mm banden gebruikt, kan het daaraan liggen ?

heb ondertussen toch maar mijn andere banden, schwalbe durano plus 25 mm in combinatie met iets dikke schwalbe binnenbandjes gemonteerd, hoop dat het hiermee opgelost raakt..

die gp4000s zijn ook niet gemakkelijk op en af te krijgen, met de schwalbes ging dat een stuk makkelijker.

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 18 jul 2013 11:29

Dekt je velg lint wel goed af, of is deze niet verschoven?

Een lek hoeft niet altijd van buiten af te komen namelijk.

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 18 jul 2013 11:56

ja, het voorste had een paar kleine beschadigingen, dat heb ik ondertussen vervangen, het achterste zag er nog prima uit.

ben wel even over een onverhard wegje met steentjes gereden.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 18 jul 2013 12:17

Ik ben bang dat je gewoon domme pech hebt.

Vorig jaar reed ik ook in korte tijd mijn 4 season en 4000s in no time lek. Soms ook niet duidelijk waarom de binnenband lek was. Warewn Conti binnenbanden.
In mijn geval had het waarschijnlijk ook iets te maken met een te lage bandenspanning.

Sindsdien heb ik niet meer lek gereden. (klopt af)
Binnenbandjes die ik nu gebruik zijn van Vittoria, ook 23'ers terwijl ik achter met 25 mm gp4000s rijd.

Wat ik trouwens bij lekrijden altijd doe is aan de hand van het lek in de binnenband de positie opzoeken waar deze in de buitenband heeft gezeten en zo zoeken naar een eventuele oorzaak.

Het klopt dat de 4000s zich erg lastig laat omleggen, vooral de eerste keer heb je nogal wat kracht nodig. Als de band eenmaal om de velg heeft gezeten gaat het daarna makkelijker maar je blijft bandenlichters nodig hebben.

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 18 jul 2013 14:32

Nicosch schreef:Wat ik trouwens bij lekrijden altijd doe is aan de hand van het lek in de binnenband de positie opzoeken waar deze in de buitenband heeft gezeten en zo zoeken naar een eventuele oorzaak.
Inderdaad een aanrader, dan zie je ook snel genoeg of het een snake bit was of iets anders.
Nicosch schreef:Het klopt dat de 4000s zich erg lastig laat omleggen, vooral de eerste keer heb je nogal wat kracht nodig. Als de band eenmaal om de velg heeft gezeten gaat het daarna makkelijker maar je blijft bandenlichters nodig hebben.
Dit ligt vooral aan het merk/type velg. In de meeste gevallen krijg je een GP4000s prima erom zonder bandenlichter (en zelfs eraf).

Kijk je banden even goed na op kleine sneetjes. De sneetjes zijn op zichzelf geen probleem, maar na enig napluizen bleek er bij mij een stukje glas in te zitten. Na dit verwijderd te hebben, heb ik niet meer lek gereden.

Controleer ook goed je velglint, of vervang het door textiel velglint van Schwalbe of Velox.

Succes!

paul ulrix
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 jul 2013 19:14

paul ulrix 18 jul 2013 14:50

het waren nieuwe banden, zowel buiten als binnen. de buitenbanden zelf heb ik grondig gecontroleerd, nergens beschadigingen te vinden, snakebite lijkt me ook sterk, het was telkens 1 gaatje + opgepompt tot tegen de 8 bar, of misschien gingen ze net daardoor kapot, teveel druk ?
erop kreeg ik ze wel zonder bandenlichter, beetje wringen wel.

Hoe dan ook, ik heb nu net een ritje van 40 km met de schwalbe durano plus gedaan, iets minder druk gezet, zo'n 7 bar, rijdt een stukje comfortabeler over de kasseistroken.
geen probleem voorlopig, wel met extra binnenbandjes en pomp in de achterzak, begin met toch een beetje paranoïde te worden.

Gebruikersavatar
Peet68
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 31 dec 2012 13:29

Gebruikersavatar Peet68 20 jul 2013 15:23

Vorige week ook probleem gehad met conti 4000s.
Na 2de klapband ( nieuwe binnenband gestoken en 10m gereden) pas ontdekt dat er een scheurtje in de zijkant was, waardoor binnenband een beetje naar buiten kwam.
Hierdoor kwam de binnenband tegen de remblokjes met het gekende gevolg.
Stom maar gewoon niet gezien dat er een scheurtje was. Vond het al raar dat ik niks in buitenland voelde zitten de eerste keer, maar ja weer iets bijgeleerd.
Rij nu met Michelin pro 3 race, die ik nog had liggen.
Zijn de conti's nu slecht? Weet het niet, mss gewoon pech gehad.
Ga ze in het najaar wel terug aanschaffen wegens goede band in regenweer.
In fietsclub raden ze Viredestein Fortezza tricomp aan. Iemand ervaring met deze banden?
Jan Janssen Blade & Tdf

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 20 jul 2013 15:57

Fortezza tri comp superband. Conti's ook super. Ik rijd vaak een paar keer vlak achter elkaar lek en dan weer een hele poos niet. Je kunt er geen pijl op trekken

M@rtijn74
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2013 15:42

M@rtijn74 04 aug 2013 15:52

Had vandaag ook lek gereden, de 4000s, zat een soort snee in de binnenband aan de velg kant.
De velg is een Ksyrium elite, zat geen velglint in! Hoeft dit niet bij deze velg?
Ga wel een velglint monteren denk ik.

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 777
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 04 aug 2013 20:12

Helaas kan je zelfs bij conti 4000s wel eens pech hebben. Ik heb het ook al eens gehad. Een band met nog geen 1000 km scheurt op de flank. Waarschijnlijk een steentje dat gewoon op een of andere onbegrijpelijke manier verkeerd is opgesprongen en de zijkant heeft opengescheurd.
De conti 4000s is daarmee geen slechte band. Nog altijd de band waarmee ik het minste lek rijd en daarmee voor mij nog altijd de beste want de betrouwbaarste.
Overigens heb ik voor onverhoopte grote gaten of scheuren altijd een paar afgeknipte stukjes oude binnenband van ongeveer 5 cm in mijn zadeltasje. Die leg je dan in de buitenband voor de scheur en zo voorkom je dat nieuwe binnenband door de scheur naar buiten komt en kan je in elk geval terug fietsen. Gelukkig zijn ze nog zelden gebruikt.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39534
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 aug 2013 20:33

Niet helemaal eens; er lijkt momenteel wel een serie te zijn met zeer zwakke flanken.
De oude waren idd super!!
Less is bore

M@rtijn74
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2013 15:42

M@rtijn74 04 aug 2013 21:14

M@rtijn74 schreef:Had vandaag ook lek gereden, de 4000s, zat een soort snee in de binnenband aan de velg kant.
De velg is een Ksyrium elite, zat geen velglint in! Hoeft dit niet bij deze velg?
Ga wel een velglint monteren denk ik.
Dit was de vraag.
Heeft niks met de conti's te maken volgens mij, maar heb in dit topic gepost.

Plaats reactie