How-To: vervangen lager voorwiel Fulcrum R7
Omdat het voorwiel van de Fulcrum R5 en R7 verschilt heb ik een handleiding gemaakt voor het vervangen van de lagers van een R7 voorwiel (lager = 28x12x8 2RS).
Mijn wielen zijn uit 2011, misschien is er ondertussen wel het een en ander veranderd.
Om te beginnen het probleem waar iedereen tegenaan loopt: hoe krijg ik de stofkapjes eraf. Er zit namelijk geen moer of inbus zoals bij de R5.
Bij de R7 zit er een kleine C clip op de naaf, die het stofkapje op z'n plaats houdt. Met een naald of priem is deze eraf te halen. Beetje priegelen maar het is te doen. Let op dat deze niet wegschiet!
Hierna kan je het kapje eraf halen. Doe dit ook aan de andere kant.
Nu zie je de lagers zitten met daar doorheen de naaf. De naaf is 1 geheel.
Omdat de lagers bij mij flink vast zaten heb ik deze ingespoten met WD-40 en heb dat even laten intrekken. Daarna kan je met een rubberen hamer de naaf eruit tikken, er komt dan ook al 1 lager mee. Nu kan je via de open zijde de andere lager naar buiten tikken. Ik heb dit gedaan met icm een brede schroevendraaier. Let op dat je gelijkmatig tikt zodat de lager niet scheef gaat zitten!
Nu kan je de nieuwe lagers plaatsen. Ik heb ze een nacht in de vriezer gelegd en met een verfafbrander de lagerpassing verwarmd, maar eerlijk gezegd weet ik niet of dit echt geholpen heeft. Wel heb ik wat dunne olie op de buitenkant van de lager gesmeerd.
Ik heb in eerste instantie een oude snelspanner gebruikt om de nieuwe lagers te monteren. Eerst de nieuwe lager, dan de oude lager dan een paar ringen. Andere kant precies hetzelfde en dan rustig de snelspanner dichtdrukken. Deze telkens ietsje strakker draaien. Op deze manier krijgt de lager aan alle kanten druk en kan hij minder snel scheeftrekken.
Op een moment kan je niet strakker, maar had de naaf nog wel speling. De lagers zaten dus nog niet diep genoeg.
Ik heb daarom een stuk M5 draadeind gepakt met de oude lagers, 2 plankjes hout, een paar ringen en 2 bouten. M5 past precies door de naaf en je kan meer kracht zetten dan via de snelspanner. De 2 stukjes hout had ik om de krachten wat te verdelen. (Op deze manier heb ik ook de headset van m'n fixie gemonteerd).
Nu zitten de lagers diep genoeg en zit er geen speling meer in de naaf.
Vervolgens de stofkapjes weer monteren
en daarna de C clip.
Klaar!
Hopelijk heeft iemand iets aan deze uitleg.
Mijn wielen zijn uit 2011, misschien is er ondertussen wel het een en ander veranderd.
Om te beginnen het probleem waar iedereen tegenaan loopt: hoe krijg ik de stofkapjes eraf. Er zit namelijk geen moer of inbus zoals bij de R5.
Bij de R7 zit er een kleine C clip op de naaf, die het stofkapje op z'n plaats houdt. Met een naald of priem is deze eraf te halen. Beetje priegelen maar het is te doen. Let op dat deze niet wegschiet!
Hierna kan je het kapje eraf halen. Doe dit ook aan de andere kant.
Nu zie je de lagers zitten met daar doorheen de naaf. De naaf is 1 geheel.
Omdat de lagers bij mij flink vast zaten heb ik deze ingespoten met WD-40 en heb dat even laten intrekken. Daarna kan je met een rubberen hamer de naaf eruit tikken, er komt dan ook al 1 lager mee. Nu kan je via de open zijde de andere lager naar buiten tikken. Ik heb dit gedaan met icm een brede schroevendraaier. Let op dat je gelijkmatig tikt zodat de lager niet scheef gaat zitten!
Nu kan je de nieuwe lagers plaatsen. Ik heb ze een nacht in de vriezer gelegd en met een verfafbrander de lagerpassing verwarmd, maar eerlijk gezegd weet ik niet of dit echt geholpen heeft. Wel heb ik wat dunne olie op de buitenkant van de lager gesmeerd.
Ik heb in eerste instantie een oude snelspanner gebruikt om de nieuwe lagers te monteren. Eerst de nieuwe lager, dan de oude lager dan een paar ringen. Andere kant precies hetzelfde en dan rustig de snelspanner dichtdrukken. Deze telkens ietsje strakker draaien. Op deze manier krijgt de lager aan alle kanten druk en kan hij minder snel scheeftrekken.
Op een moment kan je niet strakker, maar had de naaf nog wel speling. De lagers zaten dus nog niet diep genoeg.
Ik heb daarom een stuk M5 draadeind gepakt met de oude lagers, 2 plankjes hout, een paar ringen en 2 bouten. M5 past precies door de naaf en je kan meer kracht zetten dan via de snelspanner. De 2 stukjes hout had ik om de krachten wat te verdelen. (Op deze manier heb ik ook de headset van m'n fixie gemonteerd).
Nu zitten de lagers diep genoeg en zit er geen speling meer in de naaf.
Vervolgens de stofkapjes weer monteren
en daarna de C clip.
Klaar!
Hopelijk heeft iemand iets aan deze uitleg.
Laatst gewijzigd door musicus op 22 feb 2014 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Dit soort duidelijke handleidingen zouden in een soort FAQ lijstje op dit forum moeten staan, zodat je ze altijd makkelijk terug kunt vinden. Erg handig en mooie duidelijke foto-weergave!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
+1plantagenet schreef:Dit soort duidelijke handleidingen zouden in een soort FAQ lijstje op dit forum moeten staan, zodat je ze altijd makkelijk terug kunt vinden. Erg handig en mooie duidelijke foto-weergave!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Top, deze uitleg! Moet de lagers in twee R5 achterwielen vervangen, maar het inpersen van de lagers is ongeveer hetzelfde. Was ook van plan het met een stukje draadeind te doen, maar dat plankje met de oude lager ervoor is wel een goede, want ik twijfelde een beetje of ik de lager kapot zou drukken door voornamelijk op de binnenring kracht uit te oefenen. Thanks!
Vandaag m'n achterband vervangen en daarbij merkte ik op dat het achterwiel stroef loopt. Je voelt dat de lagers korrelig en met weerstand draaien.theov schreef: Ga je het achterwiel ook doen?
Ik heb net 4 lagers besteld (2 voor de naaf en 2 voor de body) en komende week gaan we deze ook maar eens vervangen….
Had de lagers beter in 1 keer kunnen bestellen….
Nee de naaf is niet anders. Alleen het afdekkapje verschilt met de video op Youtube. Ik heb wel flink zitten worstelen met de circlip. De openingen waren kleiner dan de punten van de tang. Deze heb ik dus eerst moeten bijslijpen.theov schreef:Ik ben benieuwd of deze naaf anders is dan de R5.
Het wiel loopt nog een beetje stroef, maar dat komt denk ik omdat ik dubbel afgedichte lagers heb gebruikt. Het zal na een eerste rondje fietsen wel beter zijn.