Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Buitenband gaat niet op nieuwe wielset (Shimano WH6800)

paul1
Forum-lid

Gebruikersavatar paul1 15 feb 2014 22:27

Vandaag wielsetje gekocht. Betreft Shimano WH-6800 (Ultegra/ 11-speed)

Wielset is zowel geschikt voor draad-, vouw- en tubelessbanden.

Ik ga met vouwbanden rijden. Setje vouwbanden erbij gekocht (Michelin Pro 3 race).

Deze banden zijn niet op velg te krijgen. Heb al heel wat bandjes opgelegd, maar dit lukt niet. Banden van mijn andere wielset gehaald (Conti Grandprix 4000 S) en deze geprobeerd op te leggen. Dit lukte wel, maar zeer moeizaam. Thuis heb ik professionele bandenlichters, maar tijdens een ritje gaat dit waarschijnlijk niet lukken. Meeste vouwbanden leg ik met de handen op en heb hierbij geen bandenlichters nodig.

Poosje geleden Shimano RS 80 C24 wielset aangeschaft. Geen enkel probleem met monteren van diverse merken buitenbanden . Heeft slechte passing van WH 6800 te maken met het feit dat velgen ook voor tubeless geschikt zijn ? Ben zwaar aan het overwegen om wielen terug te brengen.

Mensen met dezelfde ervaring ? Tips ?

Grt. Paul1
Laatst gewijzigd door paul1 op 16 feb 2014 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 16 feb 2014 07:13

Wanneer je tijdens een rit lekrijdt, gaat het wat makkelijker om de band weer om de velg te krijgen.
De band is dan al een tijd opgerekt geweest en gaat dan wat makkelijker om de velg.

wielertje
Forum-lid

wielertje 16 feb 2014 08:33

ik heb de 6700 serie, ook met michelin pro, alleen de 4 serie.
geen probleem om te monteren.
gisteren vervangen voor vittoria open corsa sc 2, daar had ik wat meer moeite mee, maar het gaat wel.
laatste stukkie beetje spuug erop, en douwen of je een ons weegt ;-)

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 16 feb 2014 08:35

Ik heb ook een setje wielen geschikt voor tubelass banden. Geen Shimano, maar wel Fulcrum racing 1. Ook daar gaan de banden erg moeilijk op. Na veel proberen, ergernis en stápels kapotte bandenlichters heb ik nu de handigheid om de banden er zonder bandenlichters op te krijgen.

Veel geduld, niet te snel willen en een paar keer de band oprekken richting laatste stuk dat over de velg moet glippen werkt bij mij. Bij mij ging het met Conti GP 4000s redelijk en nu heb ik er Vredestijn Fortezza tricomp opliggen.

Ik heb ook de ervaring dat als de band er eenmaal een tijdje op ligt hij er na een lekke band weer beter om gaat.

Veel succes :!:

paul1
Forum-lid

Gebruikersavatar paul1 16 feb 2014 09:15

Heb ook een set Fulcrum Racing Zero, die ook geschikt zijn voor tubeless. Geen problemen met monteren van vouwbanden.

appie
Forum-lid

appie 16 feb 2014 11:05

Ik herken het probleem bij de shimano wielen.
En heb hiervoor nu een bandenknechtje aangeschaft. Hiermee krijg ik nu probleemloos de banden er omheen.

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 16 feb 2014 11:24

ook problemen met nieuwe GP4000 buitenbanden gehad op mijn fulcrums. Echter is het wel zo dat je inderdaad na een tijdje een keer lekrijdt de band er een stuk makkelijker afgaat doordat deze uitrekt.

ik heb ook wel eens het idee dat de buitentemperatuur of rijtijd van invloed is. Gereden in de winter en regen dan is de band naar mijn gevoel toch stugger dan 2uur gereden in augustus met 25 graden
Afbeelding

mazzeltof
Forum-lid

mazzeltof 16 feb 2014 11:46

Het beste gaat het zo:
Leg de buitenband om het wiel.
Poeder de binnenband royaal in met talkpoeder. Sowieso een must bij latex binnenbanden maar ook bij butyl.
Doe 0,3 bar in de band.
Druk de buitenband in de velg begin bij het ventiel.
Als het laatste stukje niet gaat: Wat groene zeep of dreft op de velgrand smeren (zorg dat je hand ruw blijft) en dan floept ie er zo op.
Blijf weg bij hulpjes, bandlichters etc,
Bij je eerste lekke band zal de band soepeler gaan en profiteer je van de talk.
Werkt bij mijn RS80 en RS30 wielen en mi is Shimano geen probleem!?

rocinante
Forum-lid

rocinante 17 mar 2014 13:03

Ik heb hetzelfde probleem met deze wielen in combinatie met continental banden. Ik heb wel een velglint erop gezet. Dit schijnt echter niet nodig te zijn. Ga het voor de laatste keer proberen, nu dus zonder velglint. Wellicht dat dat weer een paar millimeter scheelt.

JoostG
Forum-lid

JoostG 17 mar 2014 13:43

Ik heb recent ontzettend geworsteld met een setje tubeless banden (Schwalbe Ultremo) op carbon velgen. Op een gegeven moment het bijltje erbij neergegooid, en de banden gemonteerd op andere velgen. Na een weekje of 2 wilde ik het toch nog een keer proberen: dit lukte het wel met wat afwasmiddel en een VAR tyre lever (bandenknecht). Mijn advies: eerst monteren op 'oude' wielen en goed op druk zetten voor een dagje of 2. Daarna monteren op je nieuwe velgen met vaseline of afwasmiddel en een bandenknecht.
Overigens zou ik zeker overwegen om tubeless te gaan rijden. Ik vind dat een grote verbetering ten opzichte van normale clinchers. Succes!
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie