Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubes verwisselen

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 12 nov 2008 01:52

kers schreef:Ik wil er nog wel iets aan toevoegen. Hoe vaak rijd je lek met tubes. Is die kans echt veel kleiner in vergelijking met draadbanden? En moet je een tube direct weggooien en vervangen als je hem een keer hebt lekgereden? In dat geval zou het aardig in de papieren lopen, of valt dat wel mee?


Hoi,

Er is geen enkele reden waarom je meer of minder zou lekrijden met tubes of draadbanden.
Stootlekken zijn met tubes nagenoeg uitgesloten.
De meeste tubes zijn herstelbaar (de goedkope zijn het lastigst omdat ze te stug zijn) met naald en draad en de klassieke herstelmiddelen voor bibas maar dat vergt wel enige nauwgezetheid.
Je kan ook voorzorgsmaatregelen nemen door sealant (vloeibaar latex) preventief in te brengen maar daar zitten naar mijn gevoel teveel nadelen aan vast.
Je kan tevens met een sealant ook je tube herstellen maar dat hou ik liefst voor de goedkopere trainingstubes achter de hand.
Bovendien moet je echt wel opletten of je tube kleeft binnenin onherroepelijk aan mekaar en je ventiel zit potdicht....

Ondertussen denk ik zowat een half boek over dit onderwerp bij mekaar te hebben geschreven maar kortom: alles is een kwestie van je ten gronde te informeren en wat ervaring op te doen.

Tubes zijn dan misschien duurder (en daar ben niet eens zo zeker van) maar zo groot is het verschil nu ook weer niet en voor wat hoort wat, toch?

Tot slot een goede raad, begin niet met een stugge tube zoals een Conti Competition als leerschool, neem een soepele tube zoals een Vittoria CX of beter nog een Veloflex Carbon of Criterium.
Ten eerste is het makkelijker werken met de Veloflex tubes en ten tweede geven de Contis je geen idee over hoe een goede tube aanvoelt ook al hebben ze dan weer wel andere kwaliteiten.

Ik weet niet of iemand al de links op het Fiets forum over tubes al eens heeft verzameld maar het is beslist lonend om even enkele uurtjes uit te trekken en alles eens rustig door te lezen.
Daar mag best wel eens een nederlandstalige Wiki van worden gemaakt trouwens, een franstalige heb je al voor JulMtb dankzij ondergetekende.

Let bij aanschaf van de betere tubes op de volgende factoren:

- hoge TPI waarde (>290tpi)
- liefst latex biba (tenzij je triatlon rijden wil)
- handgemaakt en niet gevulcaniseerde biba (die laatste zijn a la Tufo en deugen niet)
- natuurrubber(eventueel met carbon particules maar mijdt silica)
- de prijs, sommige tubes vind je aan de helft van de officiele verkoopprijs.

En, in godsnaam, gooi geen tube nodeloos de vuilbak in.
Leer je tube vakkundig te herstellen en je zal merken dat tubes nog zo duur niet zijn.
Er zijn maar twee typische stikmethodes en geen van beide is moeilijk. Belangrijk is ook om het stootlint met de juiste soort lijm weer the hechten maar da's weer een ander kapittel.
Ik geef niet meer dan 80 euro per jaar uit aan tubes en daar doe ik 12.000 a 15.000 km mee per jaar. (Met die som wel te verstaan)

In 30 jaar tijd misschien 3 tubes voortijdig weggegooid omdat ik geen lust had ze nog eens een keertje te herstellen. Voorts alles tot op de draad opgereden bij wijze van spreken.

Let wel, bij de handgemaakte tubes is het niet altijd rozengeur en maneschijn.
Er zijn er af en toe die gewoon niet willen deugen, te snel drukverlies, niet lekbestendig en niet rond zoals het zou moeten zijn.
Al bij al heb je meestal wel waar voor je geld: in orde van goed, beter, best:
Poly-cotton (polyester/katoen garen) carcas van 200+ Tpi, katoen van 300 Tpi of hoger en tot slot pure zijde van 350 Tpi en hoger.
Die laatste zijn peperduur (tot 130 euro voor een Vittoria Seta) maar je moet het je zelf tenminste eenmaal in je leven gunnen als je niet idioot sterven wil...

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

ludo
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 08 nov 2005 20:20

ludo 12 nov 2008 11:57

Hoi,

Als je geen handige Harry bent. is alles wat er geschreven werd over het leggen en herstellen van tubes een nachtmerrie. Daarom ben ik geneigd om over te stappen naar tubeless. en heb veel minder gezeik aan mijn kopje.

revolution
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 jan 2005 15:30

revolution 12 nov 2008 13:32

LD001 schreef:Bedankt voor de reacties. Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die de afgelopen tijd (2 jaar?) zijn overgestapt van draadbanden naar tubes en wat hun ervaringen zijn. Is het meegevallen of tegengevallen?. Zouden ze nu weer voor tubes kiezen?


Dit seizoen voor het eerst met tubes gereden. Ik ben niet zo'n handige Harry, maar het lijmen en opleggen van tubes is mij enorm meegevallen (dankzij de hier op het forum beschreven instructie van fdegrove). voor mij is het grootste nadeel het meenemen van een reservetube/pitstop t.o.v. een biba. Een biba meenemen is toch een stuk makkelijker. Voor de rest alleen maar positief.

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 12 nov 2008 19:49

Als ik allerlei reacties zo lees, dan begin ik toch te twijfelen om ook eens tubes te gaan proberen.
Want zo vaak rij ik per jaar nou ook weer niet lek, gemiddeld zo'n 2 à 4 keer op 10dkm en dat extra gevoel / comfort spreekt toch ook wel aan.

Is het een idee om tijdens een forumrit
null
eens af te spreken dat er tube-rijders een setje monteren en uitwisselen (of fietswissel) met draad-rijders?
Als er dan lek gereden wordt, dan kunnen de draad-rijders gelijk zien hoe reparatie in z'n werk gaat, en het verschil eens te voelen.

En is het zo dat de tube-versie van een merk/type band hetzelfde presteert qua lekbestendigheid als de draad-versie? bijv. Conti4000
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

morel
Forum-lid
Berichten: 801
Lid geworden op: 21 jan 2007 00:23

morel 12 nov 2008 23:52

fdegrove schreef:
kers schreef:
En, in godsnaam, gooi geen tube nodeloos de vuilbak in.
Leer je tube vakkundig te herstellen en je zal merken dat tubes nog zo duur niet zijn.
Er zijn maar twee typische stikmethodes en geen van beide is moeilijk. Belangrijk is ook om het stootlint met de juiste soort lijm weer the hechten maar da's weer een ander kapittel.




Ciao, ;)




Hoi,

@ fdegroove

Het herstellen van een tube is helemaal geen heksenwerk en kan natuurlijk bij gebrek aan ervaring veelvuldig geoefend worden op een versleten tube die door jezelf of door een kennis of vriend afgedankt is.
Een paar keer open maken dichtnaaien en het stootlint aanbrengen is de boodschap.
En vooral dat laatste "het stootlint netjes en goed terug lijmen" is van cruciaal belang ! (ik vind dit persoonlijk het belangrijkste van het tube herstellen)
En vermits er over de te gebruiken lijmsoort nog niet zo veel geschreven is Fred
is het misschien wel zinvol om dit detail nog eens aan te halen.
Want ik denk dat de meesten dit met de Vittoria- of Conti lijm doen, maar dat is niet de bedoeling denk ik.
Enige toelichting (in herhaling) door een specialist terzake voor dit punt wordt door velen op prijs gesteld denk ik.

Grtz,
Morel.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 13 nov 2008 02:47

arjan916 schreef:Als ik allerlei reacties zo lees, dan begin ik toch te twijfelen om ook eens tubes te gaan proberen.
Want zo vaak rij ik per jaar nou ook weer niet lek, gemiddeld zo'n 2 à 4 keer op 10dkm en dat extra gevoel / comfort spreekt toch ook wel aan.

Is het een idee om tijdens een forumrit
null
eens af te spreken dat er tube-rijders een setje monteren en uitwisselen (of fietswissel) met draad-rijders?
Als er dan lek gereden wordt, dan kunnen de draad-rijders gelijk zien hoe reparatie in z'n werk gaat, en het verschil eens te voelen.

En is het zo dat de tube-versie van een merk/type band hetzelfde presteert qua lekbestendigheid als de draad-versie? bijv. Conti4000


Hoi,

Ik vrees dat de meeste tuberijders carbonvelgen gebruiken en het gros van de draadbandrijders aluvelgen.
Dan zit je dus bij de wissel al gelijk met het probleem van de remblokjes die enkel geschikt zijn voor de ene of de andere soort velg.
Nog te zwijgen over de hoogte van de remblokhouders die ook al eens wil verschillen, cassettes e.d.

O, ik ken geen tube-rijder die zijn tube herstelt aan de kant van de weg tenzij met een Pitstop spuiitbusje of iets dergelijks. Je legt gewoon je voorgelijmde reservetube om je velg, pompt die op en that's it.

In se is de lekbestendigheid van een band dezelfde of het nu om de tubeversie gaat of de draadbandversie, maakt niet uit.
Om een idee te krijgen van wat een goede tube doet is het misschien een goede tip om de draadbandversie ervan te proberen.
Bijvoorbeeld eentje uit het gamma van Veloflex bijvoorbeeld.
Die clinchers zijn allemaal in wezen "Open tubulars" en als je daar een goede latex biba instopt kom je al behoorlijk in buurt.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 13 nov 2008 03:52

Morel schreef:
fdegrove schreef:
kers schreef:
En, in godsnaam, gooi geen tube nodeloos de vuilbak in.
Leer je tube vakkundig te herstellen en je zal merken dat tubes nog zo duur niet zijn.
Er zijn maar twee typische stikmethodes en geen van beide is moeilijk. Belangrijk is ook om het stootlint met de juiste soort lijm weer the hechten maar da's weer een ander kapittel.




Ciao, ;)




Hoi,

@ fdegroove

Het herstellen van een tube is helemaal geen heksenwerk en kan natuurlijk bij gebrek aan ervaring veelvuldig geoefend worden op een versleten tube die door jezelf of door een kennis of vriend afgedankt is.
Een paar keer open maken dichtnaaien en het stootlint aanbrengen is de boodschap.
En vooral dat laatste "het stootlint netjes en goed terug lijmen" is van cruciaal belang ! (ik vind dit persoonlijk het belangrijkste van het tube herstellen)
En vermits er over de te gebruiken lijmsoort nog niet zo veel geschreven is Fred
is het misschien wel zinvol om dit detail nog eens aan te halen.
Want ik denk dat de meesten dit met de Vittoria- of Conti lijm doen, maar dat is niet de bedoeling denk ik.
Enige toelichting (in herhaling) door een specialist terzake voor dit punt wordt door velen op prijs gesteld denk ik.

Grtz,
Morel.


Hoi,

Voor alle duidelijkheid, de naam is Frank. Niet Fred. :)... En de familienaam De Grove...
What's in a name, right?

Nu, alvorens aan het stootlint te denken moet de tube hoedanook weer correct zijn dichtgenaaid zoniet is het verloren moeite.

-Naaien:

Wat heb je nodig:

-een naald die niet te dik is en makkelijk door de reeds aanwezige gaten in de tube kan. Ideaal is een driehoekige naald maar of je die nog vindt?

- Garen. Vroeger werd linnengaren gebruikt maar zijdedraad is nog sterker. Ik gebruik gewaxte flosdraad van Johnson (de platte) die is sterk en rafelt niet uit.

-je begint alvast met het verknopen van je garen een eindje voor je opening in je tube aan een stukje draad dat nog goed vastzit.

- je brengt er een puntje superglue op aan evenals op de beide uiteinden van de draad die je hebt opengehaald om je tube te herstellen. Dit om te vermijden dat de losse eindjes zich onder de luchtdruk zouden losmaken.

- je naait volgens hetzelfde patroon als de rest van de band en zorgt ervoor dat je de beide zijden mooi aansluiten zonder te overlappen. Te los en je band bolt op, te vast is een holle wang in je band en je krijgt ribvorming in het midden van je stiksel. Kunst is om mooi gelijkmatig tewerk te gaan.

-als je klaar bent met dichtnaaien knoop je het restant aan draad aan opnieuw vast aan het bestaande stiksel en ook daar weer een puntje superglue.

Even terzijde, bij de meeste handgemaakte tubes zit ook nog een beschermgaas tussen de band en de binnenband ter bescherming van de latex biba tegen het ruwe stiksel.
Als je de band hebt opengemaakt heb je ook dit opengemaakt.
Ik laat dit voor wat het is aangezien ik geen manier kan bedenken om dit terug mooi mee te stikken. Het gaas is zo dun dat het geen invloed heeft op de vorm van de tube.

Het stootlint:

-Het handigst is om nieuw stootlint aan te brengen alleen is dat niet zo makkelijk te krijgen en moeten we het dus stellen met reeds door tubelijm verhard stootlint.

-De bedoeling is uiteraard om dit lint weer op exact dezelfde plaats te hebben als voordien zonder dat het gaat verrimpelen of scheef gaat liggen. Als het lek zich een eind van het ventiel bevond is dat gelijk een heel eind lint...

- Eerst en vooral, geen tubelijm gebruiken maar tapijtlijm en die met een spatel mooi over het lint verspreiden. Volg hiervoor de instructies van de lijmfabrikant.

- Korte stukjes links of rechts van het ventiel lukken meestal best wel zonder hulpstukken.

- Als hulpstukken voor de lange stukken stootlint hebben we een stuk tubevelg nodig (een oude velg in drie gezaagd bv. voldoet prima) en enkele tiewraps.

- Pomp je tube tot een bar of twee op en leg die met de buik naar boven toe gericht op de velg waar het stootlint was losgemaakt.

- Breng de tiewraps aan zodat de tube zich niet kan wentelen.

- Breng vervolgens het verlijmde lint weer netjes aan zoals het lag en laat het enkele uren drogen.

- Knip dan de tiewraps door en leg de band nu op een onverlijmd tubewiel net zoals je normaal zou doen bij een en niet herstelde tube en pomp deze op tot een 7 a 8 bar.

- Monteer het wiel in een wielrichter en ga na of er geen onregelmatigheden zijn rond en om de de herstelling.

Als alles goed is heb je nu een bruikbare tube die weer klaar is voor de dienst.

Geloof me vrij, het is lastiger om het op schrift te stellen dan het is is om te doen.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 20 nov 2008 18:30

fdegrove schreef:
Hoi,

- liefst latex biba (tenzij je triatlon rijden wil)

Die laatste zijn peperduur (tot 130 euro voor een Vittoria Seta) maar je moet het je zelf tenminste eenmaal in je leven gunnen als je niet idioot sterven wil...

Ciao, ;)


Waarom geen latex met triatlon? Of bedoel je dat je bij IM wedstrijden de dag ervoor je fiets al moet achterlaten. Dan wordt het een lange zit met een platte tube idd.

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 20 nov 2008 18:39

Oh, en ik ben ook sinds een tijdje op tubes overgestapt. Vermaak me nog dagelijks (als het mooi weer is) met de Corima's van onze Tube-Yoda fdegrove. Nadat ik hier een maand of 3 mee rondgereden had, heb ik mezelf meteen een setje Ambrosio Crono met King naven laten spaken. Nu kan ik dus de hele winter op tubes door en idd is het niet te versmaden.

Ik rij nu met Vittoria Evo CX en Vredestein Fortezza Pro. Beide bevalt uitstekend, de laatste iets beter.
Ik heb het geluk nog niet te hoeven plakken...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 20 nov 2008 20:48

Ilko schreef:
fdegrove schreef:
Hoi,

- liefst latex biba (tenzij je triatlon rijden wil)

Die laatste zijn peperduur (tot 130 euro voor een Vittoria Seta) maar je moet het je zelf tenminste eenmaal in je leven gunnen als je niet idioot sterven wil...

Ciao, ;)


Waarom geen latex met triatlon? Of bedoel je dat je bij IM wedstrijden de dag ervoor je fiets al moet achterlaten. Dan wordt het een lange zit met een platte tube idd.



Hoi,

Precies, dat bedoel ik.

Goed te zien dat je nog steeds zo tevreden bent over de Corimas. Er zijn dagen dat ik ze mis.... :(

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 21 nov 2008 14:22

Avh, met Bora's zou ik ook kunnen leven!

Om nog even aan te vullen, ik heb eigenlijk nog nooit stil gestaan met een lekke tube. Wel een keer een klein lek waar ik nog wel mee thuis kwam. Nieuwe tube erop en klaar is Kees. Voordeel is dat als de oude tube normaal loskomt, je ook nauwelijk met aceton in de weer hoeft. De oude lijmlaag blijft lekker zitten.

De oude tube heb ik toen wel weggegooid (dat was een Tufo).

vantuyl1
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 dec 2006 21:24

vantuyl1 26 nov 2008 18:44

Zojuist heb ik een setje gommitalia tubes 34 mm via de post binnengekregen. Nu valt het mij op dat als ik het ventiel ligjes heen en weer beweeg, dat er lucht ontsnapt bij de aanhecthing tussen tube en ventiel. toen ik hem vervolens om mijn velg legde, om een beetje uit te rekken, was het probleem verholpen.

hoort dit, dat een ventiel alleen lucht dicht is als het exact horizontaal staat?

mvgr
koga kimera road 1k

Plaats reactie