Ik merk het verschil erg goed rij nu met fulcrum 3 voorheen shimano rs 10 merk het verschil echt heeel goed de fulcrums hebben namelijk van die platte spaken.
Maarja weeg dan ook maar 62 kg
Wielen en zijwind
-
- Forum-lid
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15
Hoi,
Precies. Hoogte, vorm van de velg en de spaken enz.
Het wordt pas echt eng als je weinig ruimte om te maneuvreren hebt: nauw wegkantje met voorbijzoevende vrachtwagens, bergen waar de wind alle kant opdraait enz.
Ciao,
Jeroenr schreef:Ik heb ook eens gelezen dat de vorm van de velgen uit maakt. Dat bijvoorbeeld Zipp velgen minder last hebben van de wind dan andere hoge velgen...of dit klopt, geen idee.
Voor alsnog houd ik het met mijn 67kg op Zipp 808 voor en achter prima uit in de polders van Noord Holland. Ik heb de stelregel dat als het windkracht 7 of harder waait dat ik dan lage velgen steek, alles daaronder is te doen. Met windkracht 5-6 moet je wel een beetje oppassen als je achter bomen vandaan komt, maar niets wat onveilig voelt.
Precies. Hoogte, vorm van de velg en de spaken enz.
Het wordt pas echt eng als je weinig ruimte om te maneuvreren hebt: nauw wegkantje met voorbijzoevende vrachtwagens, bergen waar de wind alle kant opdraait enz.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
fdegrove schreef:Hoi,
Jeroenr schreef:Ik heb ook eens gelezen dat de vorm van de velgen uit maakt. Dat bijvoorbeeld Zipp velgen minder last hebben van de wind dan andere hoge velgen...of dit klopt, geen idee.
Voor alsnog houd ik het met mijn 67kg op Zipp 808 voor en achter prima uit in de polders van Noord Holland. Ik heb de stelregel dat als het windkracht 7 of harder waait dat ik dan lage velgen steek, alles daaronder is te doen. Met windkracht 5-6 moet je wel een beetje oppassen als je achter bomen vandaan komt, maar niets wat onveilig voelt.
Precies. Hoogte, vorm van de velg en de spaken enz.
Het wordt pas echt eng als je weinig ruimte om te maneuvreren hebt: nauw wegkantje met voorbijzoevende vrachtwagens, bergen waar de wind alle kant opdraait enz.
Ciao,
.............. of met windkracht 6 (zijwind) op de Brouwersdam proberen in een waaier te rijden. Boven windkracht 4 gaan er bij mij de Cosmics uit en de Racing Zero's erin!!
Twitter: @rbruijns
Jeroenr schreef:Ik heb ook eens gelezen dat de vorm van de velgen uit maakt. Dat bijvoorbeeld Zipp velgen minder last hebben van de wind dan andere hoge velgen...of dit klopt, geen idee.
Net als fdegrove kan ik dat alleen maar bijtreden. Zipp 404 en Lightweights hebben ongeveer dezelfde velghoogte, maar de vlakke velg van de LWs pakt toch een pak meer wind en geleidt de wind bij bochtige afdalingen anders.
Daarnaast moet je ook gewoon kijken wat je wil gaan doen in winderige omstandigheden. In een open landschap op een dijk gaan rijden geeft je constante wind, dus je kan je erop voorzien en je fiets beter besturen (tenzij het rukwinden zijn die onregelmatig zijn). Ga je op een winderige dag in de Vogezen klimmen en bochtige afdalingen doen op een kale berg, dan wordt het al moeilijker met dezelfde velghoogte in het voorwiel. Spreekt eigenlijk voor zich.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -
fdegrove schreef:Het wordt pas echt eng als je weinig ruimte om te maneuvreren hebt: nauw wegkantje met voorbijzoevende vrachtwagens, bergen waar de wind alle kant opdraait enz.
Heb een paar kantje boord ervaringen met smalle wegen, ingereden bermen, zijwind en voorbijzoevende vrachtauto's. Een ieder die vaak met deze omstandigheden te maken heeft raad ik aan lage velgen te kiezen.