Handgespaakt of toch systeemwielen?
Ik kom er maar niet uit. Een handgespaakt setje of toch systeemwielen? Ik lees op het forum regelmatig dat voor een zwaargewicht (tegen de 100kg) een handgespaakt setje van bijv. Zoran de beste keuze is. Maar tevens ook tegenstrijdige berichten dat systeemwielen minder spaakbreuk gevoelig zijn.
Ik heb gekeken naar de R5's en R3's en vind dat mooie wielen die, volgens de berichten, goed een zwaargewicht moeten kunnen dragen, ondanks het geringe aantal spaken.
Ik heb al contact gehad met Zoran. Hij adviseerde de Mach1 510's. Hiervan las ik dat deze een bredere velg hebben en dat die meer geschikt zijn voor een tourfiets. Ik rijd met een Merida Road Ride lite 94 (tourfiets of niet?). Gaan die velgen passen? En wat zijn nog meer mogelijke nadelen van een bredere velg?
Welke alternatieven zijn er nog meer? Ik denk er aan om ca. €300 euro uit te geven, mag ietsje meer zijn. Ik rijd voornamelijk vlak maar ga me wel eens wagen aan wat klimmetjes in bijv. Limburg en mogelijk met de vakantie in Oostenrijk / Italie. Er zit een Shimanogroep op de fiets, dus Campagnolo wielen zijn uitgesloten...
Wie o wie helpt mij uit mijn keuzestress??
Ik heb gekeken naar de R5's en R3's en vind dat mooie wielen die, volgens de berichten, goed een zwaargewicht moeten kunnen dragen, ondanks het geringe aantal spaken.
Ik heb al contact gehad met Zoran. Hij adviseerde de Mach1 510's. Hiervan las ik dat deze een bredere velg hebben en dat die meer geschikt zijn voor een tourfiets. Ik rijd met een Merida Road Ride lite 94 (tourfiets of niet?). Gaan die velgen passen? En wat zijn nog meer mogelijke nadelen van een bredere velg?
Welke alternatieven zijn er nog meer? Ik denk er aan om ca. €300 euro uit te geven, mag ietsje meer zijn. Ik rijd voornamelijk vlak maar ga me wel eens wagen aan wat klimmetjes in bijv. Limburg en mogelijk met de vakantie in Oostenrijk / Italie. Er zit een Shimanogroep op de fiets, dus Campagnolo wielen zijn uitgesloten...
Wie o wie helpt mij uit mijn keuzestress??
Keep calm and pedal like you stole it
>systeemwielen minder spaakbreuk gevoelig zijn.
Vergeet het maar.
En als je heel veel weegt, dan is het zinloos grammen te jagen. Gewoon een setje Ultegra (of Dura-Ace) naven met DT of Mavic velgen, zou ik zeggen.
Een bredere velg is sterker, dus dat vind ik geen verkeerde keuze bij 100 kg of meer.
Vergeet het maar.
En als je heel veel weegt, dan is het zinloos grammen te jagen. Gewoon een setje Ultegra (of Dura-Ace) naven met DT of Mavic velgen, zou ik zeggen.
Een bredere velg is sterker, dus dat vind ik geen verkeerde keuze bij 100 kg of meer.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
+1. Goede naven, velgen 'met een goede reputatie' en laten spaken door een wielenbouwer met eveneens 'reputatie' = probleemloos rijden. Kies zelf maar!
60 x Ventoux
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5625
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Goede keus, geen stress! 

Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
-
- Forum-lid
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 12 okt 2010 20:26
En dan vragen of ze de wielen "over 4" willen spaken. Wordt het wiel iets zwaarder door langere spaken, maar hij kan wel meer hebben dan wielen die "normaal"over 3 zijn gespaakt.
Ik ga er hierbij trouwens vanuit dat het gaat om 36-spaaks wielen. (dat zijn de enige wielen die ik tot nu toe hobbymatig in elkaar heb gebreid)
p.s: frame ligt nog in de planning
Ik ga er hierbij trouwens vanuit dat het gaat om 36-spaaks wielen. (dat zijn de enige wielen die ik tot nu toe hobbymatig in elkaar heb gebreid)
p.s: frame ligt nog in de planning

Slaan we door of gaan we af!?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1696
- Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12
Zoran en Ernie zijn onze coryfee wielbouwers maar die willen niet meedoen op het forum. In Duitsland doen de wielbouwers dat wel en dat levert interessante informatie op. Ik denk dat alles hier wel zo ongeveer staat.
http://forum.tour-magazin.de/showthread.php?t=217975
http://forum.tour-magazin.de/showthread.php?t=217975
Do kin der mar druk mei weze
Het wordt dan toch (zeer waarschijnlijk) een handgespaakte set. Heb Zoran teruggemaild met de vraag een quote te geven betreffende de Mavic CXP33 met Ultegra naven en (36) zwarte spaken.
@autobianchi
Ik ben benieuwd of het frame nog te redden is. En als het net zo mooi wordt als je fixie van schroot, dan komt het helemaal goed...
@autobianchi
Ik ben benieuwd of het frame nog te redden is. En als het net zo mooi wordt als je fixie van schroot, dan komt het helemaal goed...
Keep calm and pedal like you stole it
Is het mogelijk, en belangrijker is het verstandig, om systeemwielen te laten herspaken als je bijvoorbeeld ontevreden bent over de naven? In sommige topics lees ik dat je een systeemset nooit meer zo strak krijgt indien je die opnieuw laat spaken, maar ik weet er het fijne niet van.
t.a.f.k.a.e.h.
Ik heb eind vorig jaar een setje handgespaakte wielen door Zoran laten maken. Dit zijn Ultegra 6700 naven met Mach1 Roadrunner velgen. Het is een bijzonder sterk setje, met zeer goede rij-eigenschappen. Ik heb de stickers eraf laten halen en de Oran-Z stickers laten plaatsen. Vind ik mooi.
Ik heb gekozen voor de easton circuits maar die vielen ook erg tegen. Weeg 135 kg (moet wel snel af gaan nemen komende tijd). Afgelopen najaar bij ventoux in tilburg een achterwiel laten spaken met een rigida dp 18 velg met 36 spaken, 105 naaf voor 150 euro. Prima werk afgeleverd want nu probleemloos mijn kilometers gereden, ben er erg content mee.
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. 

Heb van de winter ook Rigida DP18 velgen met Royce naven door Zoran laten spaken.
Na 4-5 ritjes kan ik zeggen dat ze rijden als een zonnetje. Ben er erg tevreden over.
Weeg rond de 100 kg en had met mijn Easton EA50 steeds spaakbreuk.
Na 4-5 ritjes kan ik zeggen dat ze rijden als een zonnetje. Ben er erg tevreden over.
Weeg rond de 100 kg en had met mijn Easton EA50 steeds spaakbreuk.