Welke spaak?
Ik ga mezelf een nieuw draadband-wielsetje aanschaffen. Eentje samenstellen eigenlijk. Het gewicht wil ik zo laag mogelijk, maar het de set moet tegen een serieuze stoot kunnen.Het komt eigenlijk hier op neer: gewicht VS stevigheid/duurzaamheid
Velg: mavic op pro: 425gr wat best laag is voor een draadvelgNaaf: campa record 2006: gekozen voor z'n duurzaamheidSpaak: cx-ray black: stevig + licht
Alleen zou ik de kost graag wat dempen en is die cx-ray black verdomd duur... Welke spaak kan nog tippen aan de cx-ray black? En die betaalbaar is ... DT swiss revolution is dus geen optie... Sapim laser? Spaar ik toch al zo'n 60euro uit...Andere? Moet je dus eigenlijk de 'beste' spaak stegen in een 36spaak wiel?Voorstellen ivm met velg en naaf zijn ook altijd welkom.
Thx
Velg: mavic op pro: 425gr wat best laag is voor een draadvelgNaaf: campa record 2006: gekozen voor z'n duurzaamheidSpaak: cx-ray black: stevig + licht
Alleen zou ik de kost graag wat dempen en is die cx-ray black verdomd duur... Welke spaak kan nog tippen aan de cx-ray black? En die betaalbaar is ... DT swiss revolution is dus geen optie... Sapim laser? Spaar ik toch al zo'n 60euro uit...Andere? Moet je dus eigenlijk de 'beste' spaak stegen in een 36spaak wiel?Voorstellen ivm met velg en naaf zijn ook altijd welkom.
Thx
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 16 November 2006
DT Revolution is een heel stuk goedkoper dan de CX-Ray hoor!Je kan rechtsachter iig gewone 2.0-1.8-2.0 spaken nemen.
Hoi,
Mogelijks kan je ook gewoon de silver versie nemen, dat scheelt direct al een slok op de borrel.
Zoniet is de Sapim Laser zeker een prima alternatief, met 36 spaken in je wiel moet je al niet veel meer verwachten van een aero spaak overigens.
Ciao,
DT Revolution is een heel stuk goedkoper dan de CX-Ray hoor!Je kan rechtsachter iig gewone 2.0-1.8-2.0 spaken nemen.
Hoi,
Mogelijks kan je ook gewoon de silver versie nemen, dat scheelt direct al een slok op de borrel.
Zoniet is de Sapim Laser zeker een prima alternatief, met 36 spaken in je wiel moet je al niet veel meer verwachten van een aero spaak overigens.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 17 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 16 November 2006
DT Revolution is een heel stuk goedkoper dan de CX-Ray hoor!Je kan rechtsachter iig gewone 2.0-1.8-2.0 spaken nemen.
Hoi,
Mogelijks kan je ook gewoon de silver versie nemen, dat scheelt direct al een slok op de borrel.
Zoniet is de Sapim Laser zeker een prima alternatief, met 36 spaken in je wiel moet je al niet veel meer verwachten van een aero spaak overigens.
Ciao,
juist wel, dan voel je 36 keer het verschil ipv 32 of 28 of 24 of ...
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 16 November 2006
DT Revolution is een heel stuk goedkoper dan de CX-Ray hoor!Je kan rechtsachter iig gewone 2.0-1.8-2.0 spaken nemen.
Hoi,
Mogelijks kan je ook gewoon de silver versie nemen, dat scheelt direct al een slok op de borrel.
Zoniet is de Sapim Laser zeker een prima alternatief, met 36 spaken in je wiel moet je al niet veel meer verwachten van een aero spaak overigens.
Ciao,
juist wel, dan voel je 36 keer het verschil ipv 32 of 28 of 24 of ...
Motta
Quoten: Origineel geplaatst door motta op 17 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 17 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 16 November 2006
DT Revolution is een heel stuk goedkoper dan de CX-Ray hoor!Je kan rechtsachter iig gewone 2.0-1.8-2.0 spaken nemen.
Hoi,
Mogelijks kan je ook gewoon de silver versie nemen, dat scheelt direct al een slok op de borrel.
Zoniet is de Sapim Laser zeker een prima alternatief, met 36 spaken in je wiel moet je al niet veel meer verwachten van een aero spaak overigens.
Ciao,
juist wel, dan voel je 36 keer het verschil ipv 32 of 28 of 24 of ...
rare logica hoor, geen spaak is nog steeds meer aero dan wel een spaak.
Wielen maken is spijtig genoeg onderhevig aan "strong, light, cheap: pick two"
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 17 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 16 November 2006
DT Revolution is een heel stuk goedkoper dan de CX-Ray hoor!Je kan rechtsachter iig gewone 2.0-1.8-2.0 spaken nemen.
Hoi,
Mogelijks kan je ook gewoon de silver versie nemen, dat scheelt direct al een slok op de borrel.
Zoniet is de Sapim Laser zeker een prima alternatief, met 36 spaken in je wiel moet je al niet veel meer verwachten van een aero spaak overigens.
Ciao,
juist wel, dan voel je 36 keer het verschil ipv 32 of 28 of 24 of ...
rare logica hoor, geen spaak is nog steeds meer aero dan wel een spaak.
Wielen maken is spijtig genoeg onderhevig aan "strong, light, cheap: pick two"
http://koersklak.blogspot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Quote: Origineel geplaatst door koersklak op 17 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door motta op 17 November 2006Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 17 November 2006 Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 16 November 2006 DT Revolution is een heel stuk goedkoper dan de CX-Ray hoor!
Je kan rechtsachter iig gewone 2.0-1.8-2.0 spaken nemen. Hoi,Mogelijks kan je ook gewoon de silver versie nemen, dat scheelt direct al een slok op de borrel.Zoniet is de Sapim Laser zeker een prima alternatief, met 36 spaken in je wiel moet je al niet veel meer verwachten van een aero spaak overigens. Ciao,
juist wel, dan voel je 36 keer het verschil ipv 32 of 28 of 24 of ...
rare logica hoor, geen spaak is nog steeds meer aero dan wel een spaak.Wielen maken is spijtig genoeg onderhevig aan "strong, light, cheap: pick two"
het lijkt me toch de juiste, als je dan toch gaat voor een 36 spaken wiel heb je meer voordeel van de aero spaken (tov het wiel met de niet aero spaken) dan bij een 28 spaaks wiel.
In de veronderstelling dat een aero spaak voordeel biedt
Quoten: Origineel geplaatst door motta op 17 November 2006Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 17 November 2006 Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 16 November 2006 DT Revolution is een heel stuk goedkoper dan de CX-Ray hoor!
Je kan rechtsachter iig gewone 2.0-1.8-2.0 spaken nemen. Hoi,Mogelijks kan je ook gewoon de silver versie nemen, dat scheelt direct al een slok op de borrel.Zoniet is de Sapim Laser zeker een prima alternatief, met 36 spaken in je wiel moet je al niet veel meer verwachten van een aero spaak overigens. Ciao,
juist wel, dan voel je 36 keer het verschil ipv 32 of 28 of 24 of ...
rare logica hoor, geen spaak is nog steeds meer aero dan wel een spaak.Wielen maken is spijtig genoeg onderhevig aan "strong, light, cheap: pick two"
het lijkt me toch de juiste, als je dan toch gaat voor een 36 spaken wiel heb je meer voordeel van de aero spaken (tov het wiel met de niet aero spaken) dan bij een 28 spaaks wiel.
In de veronderstelling dat een aero spaak voordeel biedt
Motta
Quoten: Origineel geplaatst door motta op 17 November 2006
Quote: Origineel geplaatst door koersklak op 17 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door motta op 17 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 17 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 16 November 2006
DT Revolution is een heel stuk goedkoper dan de CX-Ray hoor!Je kan rechtsachter iig gewone 2.0-1.8-2.0 spaken nemen.
Hoi,
Mogelijks kan je ook gewoon de silver versie nemen, dat scheelt direct al een slok op de borrel.
Zoniet is de Sapim Laser zeker een prima alternatief, met 36 spaken in je wiel moet je al niet veel meer verwachten van een aero spaak overigens.
Ciao,
juist wel, dan voel je 36 keer het verschil ipv 32 of 28 of 24 of ...
rare logica hoor, geen spaak is nog steeds meer aero dan wel een spaak.
Wielen maken is spijtig genoeg onderhevig aan "strong, light, cheap: pick two"
het lijkt me toch de juiste, als je dan toch gaat voor een 36 spaken wiel heb je meer voordeel van de aero spaken (tov het wiel met de niet aero spaken) dan bij een 28 spaaks wiel.In de veronderstelling dat een aero spaak voordeel biedt
Hoi,
Wel nee.
Hoe minder spaken hoe meer aero. Door spaken toe te voegen verslechtert het aerodynamisch gedrag van een wiel.
Ciao,
Quote: Origineel geplaatst door koersklak op 17 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door motta op 17 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 17 November 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 16 November 2006
DT Revolution is een heel stuk goedkoper dan de CX-Ray hoor!Je kan rechtsachter iig gewone 2.0-1.8-2.0 spaken nemen.
Hoi,
Mogelijks kan je ook gewoon de silver versie nemen, dat scheelt direct al een slok op de borrel.
Zoniet is de Sapim Laser zeker een prima alternatief, met 36 spaken in je wiel moet je al niet veel meer verwachten van een aero spaak overigens.
Ciao,
juist wel, dan voel je 36 keer het verschil ipv 32 of 28 of 24 of ...
rare logica hoor, geen spaak is nog steeds meer aero dan wel een spaak.
Wielen maken is spijtig genoeg onderhevig aan "strong, light, cheap: pick two"
het lijkt me toch de juiste, als je dan toch gaat voor een 36 spaken wiel heb je meer voordeel van de aero spaken (tov het wiel met de niet aero spaken) dan bij een 28 spaaks wiel.In de veronderstelling dat een aero spaak voordeel biedt
Hoi,
Wel nee.
Hoe minder spaken hoe meer aero. Door spaken toe te voegen verslechtert het aerodynamisch gedrag van een wiel.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je begrijpt hem niet Frank, hij bedoelt hoe meer spaken erin een wiel zitten hoe meer voordeel je hebt als iedere spaak een bepaalde hoeveelheid aerodynamischer zou zijn. Dus dat je in een 36 spaaks wiel naar verhouding meer voordeel hebt van aero spaken dan in een 16 spaaks voorwiel.
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 17 November 2006
Je begrijpt hem niet Frank, hij bedoelt hoe meer spaken erin een wiel zitten hoe meer voordeel je hebt als iedere spaak een bepaalde hoeveelheid aerodynamischer zou zijn. Dus dat je in een 36 spaaks wiel naar verhouding meer voordeel hebt van aero spaken dan in een 16 spaaks voorwiel.
Hoi,
Ik begrijp hem maar al te goed.
Alleen klopt het voor geen meter als men denkt dat het iets brengt om aerospaken in een wiel te stoppen met meer dan 16-18 spaken.
In een achterwiel maakt het sowieso al weinig uit omdat dat grotendeels door de fiets en de rijder wordt afgeschermd. Zeker aan de aandrijfkant waar de paraplu van het wiel heel gering is.
In dit geval kan je dus beter wat gewicht besparen door b.v. voor Sapim Laser te kiezen, zijn ongeveer even licht als de CX-Ray en een stuk beterkoop.
Ciao,
Je begrijpt hem niet Frank, hij bedoelt hoe meer spaken erin een wiel zitten hoe meer voordeel je hebt als iedere spaak een bepaalde hoeveelheid aerodynamischer zou zijn. Dus dat je in een 36 spaaks wiel naar verhouding meer voordeel hebt van aero spaken dan in een 16 spaaks voorwiel.
Hoi,
Ik begrijp hem maar al te goed.
Alleen klopt het voor geen meter als men denkt dat het iets brengt om aerospaken in een wiel te stoppen met meer dan 16-18 spaken.
In een achterwiel maakt het sowieso al weinig uit omdat dat grotendeels door de fiets en de rijder wordt afgeschermd. Zeker aan de aandrijfkant waar de paraplu van het wiel heel gering is.
In dit geval kan je dus beter wat gewicht besparen door b.v. voor Sapim Laser te kiezen, zijn ongeveer even licht als de CX-Ray en een stuk beterkoop.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4805
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Dus al degene die op hun tijdrij fiets een dicht achterwiel hebben zijn ook stom bezig, want dat maakt dan ook niet veel uit. Ik denk dat am classic in dit geval zeker gelijk heeft, en dat in een wiel met 36 spaken de earodinamica zeker verbeterd met platte spaken.