Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielset: Handgespaakt of ..... ?

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 12 okt 2011 11:44

Hallo, weer een vraag over welke wielset het 'beste' is.
Heb nog niet veel ervaring met wielen voor de racefiets, vandaar dat ik jullie hulp/advies wel kan gebruiken.

Ben op zoek naar een wielset die aan volgende criteria moet voldoen.
* Licht. Lees: <1500 gram
* Shimano body
* Lage velg: ik wil de wielen gebruiken voor het vlakke nederland, vaak in de winderige polder en een enkel uitstapje naar Limburg of buitenland
* Clincher banden
* Stijf: Ik weet niet of dit voor mijn gewicht een grote rol speelt, maar ik wil geen wielset die aanloopt tegen de remblokken.
* Geen wedstrijdrijder, puur voor hobby/fun.
* Mijn gewicht: ca. 70kg schoon aan de haak

Ik ben op zoek geweest naar een handgespaakt setje, enigszins vergelijkbaar als ik gebruik voor mijn atb, bestaande uit:
- DT240S
- NoTubes Alpha velg. Een optie is om voor DT RR415 velgen te kiezen
- DT Rev spaken. Voorzijde 28 radiaal gespaakt, achterzijde 32 in kruis 2 of 3.
- Gewicht ca. 1350 gram
Ik ken de levensduur of betrouwbaarheid van de Alpha velgen niet.

Wat is jullie mening over bovenstaande set? DT rev spaken niet de juiste, zijn aero spaken gunstiger of ga ik dat nier merken?


Er zijn ook een aantal interessante opties bij de fabriekswielen:
* Shimano DA- CL 24. Deze smoelen goed. Mijn fiets is met Ultegra afgewerkt, Shimano wielen passen er goed bij.
* Shimano DA- CL 35. Stuk duurder maar ook zwaarder.

* Fulcrum Zero. Lees ik ook goede ervaringen over.

* Campa Shamal. Ook hier lees ik goede dingen over. Echter, Campa wielen op een Shimano afgewerkte fiets? Nou ja, voor de modepolitie misschien een issue, voor mij iets minder.

* FFWD F4C. Zien er goed uit, maar zijn al wel iets hoger, weet niet of ze aan mijn eisen voldoen, zijn ook wat zwaarder. Niet echt een alternatief denk ik.

Ben benieuwd welke set jullie mij zouden aanraden en vooral waarom.
Welke zijn de beste keuze voor wat betreft stijfheid, betrouwbaarheid, onderhoud, etc.

Mochten er nog alternatieven zijn dan zijn die welkom, ik wil me niet beperken tot bovenstaande lijst.

Alvast bedankt voor alle reacties. 8-)

Update: teruglezend zie ik dat ik een opmerking over Mavic ben vergeten. Ik heb nu Mavic Ksyrium Equipe wielen in mijn fiets, maar ben geen Mavic fan, vandaar dat deze in het lijstje ontbreken.
Laatst gewijzigd door R1Phrankey op 12 okt 2011 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 okt 2011 11:56

Rechts achter zou ik DT Competition spaken nemen voor de stijfheid.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

roadster
Forum-lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:43

roadster 12 okt 2011 12:20

http://www.zipp.com/_media/productrevie ... %20mag.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Veel plezier !
Roadster

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16481
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 okt 2011 12:31

Sterkte, niet gemakkelijk.
Maar als je het "wielen-topic" er eens op naleest zal je al een heel eind verder staan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 12 okt 2011 12:41

Mijn issue is eigenlijk:
Ga ik op zeker door een handgespaakte set te nemen waarvan ik weet dat de spaken niet nagesteld hoeven te worden, dat ik levenslang garantie op spaakbreuk heb, maar waarvan de set waarschijnlijk qua looks minder is dan de fancy fabriekswielen die momenteel verkrijgbaar zijn.

Als ik voor een fabrieksset kies dan maak ik waarschijnlijk geen foute keuze met de wielen van Shimano, Fulcrum of Campa die ik noem. Als het een fabrieksset wordt: welke is dan van deze de beste keuze?

Is een handgespaakte set met DT240S naven voldoende stijf is eigenlijk een betere vraag, of doe ik er beter aan voor andere naven te kiezen of voor een stijve fabrieksset (met als nadeel dat de kans op nastellen of spaakbreuk wat groter is)? Ik heb gelezen op het forum dat naven van DT240S minder stijf zouden zijn doordat de flenzen wat dichter bij elkaar staan, maar goed deze naven worden ook door FFWD en andere wielbouwers gebruikt. Zo slecht zal het wel niet zijn, toch?

Door voor een handgespaakte set te kiezen heb ik wel een unieke wielset. Een set met Chris King naven is ook nog een optie, alleen stukkie duurder. Van het geluid van CK moet je houden. DT240 is OK, dat ken ik van mijn atb wielset.

Tevens vraag ik mij af of de investering voor aero spaken zich loont of dat ik in de praktijk met gewone DT Rev spaken een vergelijkbare set ga krijgen.

Ik weet het: de keuze blijft lastig, dus alle gebruikservaringen van jullie zijn welkom.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16481
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 okt 2011 12:53

Ik heb volgende wielsets:
- Mavic Cosmic Carbon
- Campagnolo Zonda

Allebei tevreden over waar ik ze voor gebruik.
De Zonda's om te klimmen en in de winter en de Mavic's voor het vlakke en goed weer.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 okt 2011 13:45

Ik heb Cosmic Carbons om te koersen en te patsen (;-)): onverwoestbaar, stijf en mooi,
Campa Neutron's voor de bergen: licht, over het algemeen sterk, maar als er een spaak breekt ben je wel een beetje het bokje (wiel valt niet meer mee verder te rijden, spaken zijn lang niet overal op voorraad)
Handgespaakte (door BikeXperto) Campa Record/Mavic CXP33 voor het dagelijkse werk: Niet zo'n heel sexy setje wellicht, ook relatief zwaar, maar wel bomb-proof (nog nooit hoeven te richten) en elk onderdeel is relatief goedkoop te vervangen+makkelijk te krijgen.

Als ik nu weer voor een aero setje zou gaan, dan werd het weer een systeemwiel, maar voor een klimwiel of 'dagelijks' wiel koos ik voor iets handgespaakts.
Tenslotte: Zoran van BikeXperto kan je goede tips geven over o.a. spaakpatroon en te gebruiken spaken (al zou ik gevoelsmatig dan weer minder snel gaan voor de door hem aangeprezen KT naven of Niobium velgen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 12 okt 2011 13:51

Toevallig bij Ernie Frieke op de site gekeken?
Die levert alles wat jij aanhaalt bij voorbeeldwielen:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?600-700-r" onclick="window.open(this.href);return false;
(en duurder)
Je kunt bovendien op de site ook zien of ze geschikt zijn voor je gewicht.
Ik heb de wielen vorig jaar op de Bikemotion goed bekeken en ze zijn erg mooi.
Ook al eens aan Tune naven gedacht?
Voordeel van handgespaakt is dat je ze overal kunt laten servicen, en dat je iets bijzonders hebt.

N.B.: ik heb zowel Shamal als Eurus wielen en ben daar erg tevreden over; echter als de Notubes velgen er eerder waren geweest, dan had ik voor mijn tweede setje daarvoor gekozen (klimwieltjes).
Succes met je keuze!
Afbeelding

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 12 okt 2011 13:56

@ Loos: Mijn aangehaalde handgespaakte setje is mede op advies van Ernie. Ik heb al eerder een setje bij hem gekocht en durf dat zonder problemen aan.
Enige is dat het minder bling is dan systeemwielen.
Tune zou idd ook nog een goede optie zijn voor de naven.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Plaats reactie