Verschil tussen wielen voor in de bergen
Liefhebbers,
Deze zomer ga ik vier weken fietsen in de Pyreneeën met alle hoge cols in de planning. Nu het weer weer beter wordt komen er natuurlijk kriebels om mijn fiets weer wat te pimpen.
Momenteel rij ik met Vuelta Superlites 20/20, maar ik zat te denken aan handgespaakte wielen van Zoran: niobium xr200 velgen, KT naven en CX-ray spaken. Vuelta's zijn 2.108 kilo, Zoran's setje +-1.400 gram.
- Ga ik dit verschil van 700 gram als recreant (wel sportief en competitief, 72kg, maar kan geen vet meer af) merken? Heb nog nooit met lichtere wielen gefietst namelijk. Fiets zou van 8.1kg naar 7.4kg gaan.
- Ik hoor dingen dat hoge velgen (42mm) gevaarlijk zijnin bergen ivm wind? Klopt dit? Ervaringen met Vuelta's in de bergen of met andere zware hoge velgen?
- Lichtere velgen zouden beter sturen omdat ze minder graag rechtdoor willen?
- Lage velgen zijn comfortabeler? (Zuid-Franse wegen zijn slecht)
- En uiteindelijk: doe ik er goed aan om de visueel aantrekkelijkere Vuelta's in te ruilen voor Zoran's wielen? Dat de kwaliteit van Zoran beter is geloof ik zo, maar wat ga ik hier als recreant nu écht van merken? Wat zouden jullie doen in mijn geval. (Beide wielen houden is geen optie...)
Graag kunnen jullie bovenstaande vragen bevestigen, danwel ontkrachten en me helpen met de beslissing om eventueel te upgraden.
Dank!
Deze zomer ga ik vier weken fietsen in de Pyreneeën met alle hoge cols in de planning. Nu het weer weer beter wordt komen er natuurlijk kriebels om mijn fiets weer wat te pimpen.
Momenteel rij ik met Vuelta Superlites 20/20, maar ik zat te denken aan handgespaakte wielen van Zoran: niobium xr200 velgen, KT naven en CX-ray spaken. Vuelta's zijn 2.108 kilo, Zoran's setje +-1.400 gram.
- Ga ik dit verschil van 700 gram als recreant (wel sportief en competitief, 72kg, maar kan geen vet meer af) merken? Heb nog nooit met lichtere wielen gefietst namelijk. Fiets zou van 8.1kg naar 7.4kg gaan.
- Ik hoor dingen dat hoge velgen (42mm) gevaarlijk zijnin bergen ivm wind? Klopt dit? Ervaringen met Vuelta's in de bergen of met andere zware hoge velgen?
- Lichtere velgen zouden beter sturen omdat ze minder graag rechtdoor willen?
- Lage velgen zijn comfortabeler? (Zuid-Franse wegen zijn slecht)
- En uiteindelijk: doe ik er goed aan om de visueel aantrekkelijkere Vuelta's in te ruilen voor Zoran's wielen? Dat de kwaliteit van Zoran beter is geloof ik zo, maar wat ga ik hier als recreant nu écht van merken? Wat zouden jullie doen in mijn geval. (Beide wielen houden is geen optie...)
Graag kunnen jullie bovenstaande vragen bevestigen, danwel ontkrachten en me helpen met de beslissing om eventueel te upgraden.
Dank!
Dat gewichtsverschil voel je ook in Nederland. Die Vuelta's zijn extreem zwaar. Al het gewicht dat versneld moet worden voel je, te meer wanneer je zelf weinig weegt.
Wielen met hoge velgen raad ik af vanwege de zijwind die je in practisch alle afdalingen hebt en dat bij aardig hoge snelheden, je wilt niet dat ook nog iemand anders aan je fiets rukt!! Het rechtdoor willen van zware velgen is onzin. Het koppel van je lichaam is meer dan genoeg om het gyroscopisch effect van de wielen te overwinnen. Geen ervaring met Zoran, maar wel met lagevelg 1310 gram wielen, geen tubes, al in 2003. Ideaal voor een licht persoon, zowel voor de klim als de afdaling.
Wielen met hoge velgen raad ik af vanwege de zijwind die je in practisch alle afdalingen hebt en dat bij aardig hoge snelheden, je wilt niet dat ook nog iemand anders aan je fiets rukt!! Het rechtdoor willen van zware velgen is onzin. Het koppel van je lichaam is meer dan genoeg om het gyroscopisch effect van de wielen te overwinnen. Geen ervaring met Zoran, maar wel met lagevelg 1310 gram wielen, geen tubes, al in 2003. Ideaal voor een licht persoon, zowel voor de klim als de afdaling.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Ik zou zeker veranderen.
Je gaat het verschil merken (al is het maar in de microversnellingen, Scepticus kan je daar meer over vertellen als je niet overtuigd bent).
Hoge velgen vangen inderdaad veel wind, en rukwinden in de bergen (vooral bergaf) zijn niet prettig om je lijn te houden.
Lichtere velgen willen liever een bocht om dan zware velgen (probeer eens een licht voorwiel in de hand te draaien als het bolt, en een zwaar voorwiel, kost veel meer kracht).
Lage velgen kunnen comfortabeler zijn, maar comfort moet je niet in de wielen zoeken, wel in de banden.
Zoran zijn wielen zijn misschien minder mooi, maar als je op je fiets zit, zie je die toch niet.
Je gaat het verschil merken (al is het maar in de microversnellingen, Scepticus kan je daar meer over vertellen als je niet overtuigd bent).
Hoge velgen vangen inderdaad veel wind, en rukwinden in de bergen (vooral bergaf) zijn niet prettig om je lijn te houden.
Lichtere velgen willen liever een bocht om dan zware velgen (probeer eens een licht voorwiel in de hand te draaien als het bolt, en een zwaar voorwiel, kost veel meer kracht).
Lage velgen kunnen comfortabeler zijn, maar comfort moet je niet in de wielen zoeken, wel in de banden.
Zoran zijn wielen zijn misschien minder mooi, maar als je op je fiets zit, zie je die toch niet.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Als het minder dan 8% klimt heb je meer baat bij een aero wiel, dan een licht wiel. Maar de combinatie van factoren (hierboven opgesomd) maakt dat de meeste wielrenners in de bergen toch lage wielen prefereren.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®

de zwarten schreef:Ik zou zeker veranderen.
Je gaat het verschil merken (al is het maar in de microversnellingen, Scepticus kan je daar meer over vertellen als je niet overtuigd bent).

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40
Het is natuurlijk wel zo dat je er ten opzichte van de Vuelta's bijna altijd flink op vooruit gaat qua gewicht. Als je bereid bent om met iets minder gewichtsbesparing genoegen te nemen (100 ~150gr minder) kom je in een categorie wielen waarbij je misschien wel beide wielsets kunt houden (als je dat graag wilt). Te denken valt dan aan Fulcrum R3 (1555gr. E 309,-), Mavic Ksyrium Elite (1550gr, E 379,-) of Vision Trimax T30 waarbij de laatste een compromis is tussen aero en gewicht; een 30mm aero wielset van 1520gr (E 349,- die toevalligerwijze net een paar weken onder mijn fietsje zit (-: )
Wat denk je nog te krijgen voor de Vuelta's die nieuw nu rond de 325 kosten? Net zoveel als het verschil tussen de eerder genoemde wielsets en het Zoran setje wat volgens mij 520 euro kost?
Lees ook dit maar eens... http://www.henkleenaers.nl/fiets22.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Relativeert het effect van aero en lichte wielen maar het artikel heeft mij doen besluiten voor het aero/gewicht compromis te gaan.
Wat denk je nog te krijgen voor de Vuelta's die nieuw nu rond de 325 kosten? Net zoveel als het verschil tussen de eerder genoemde wielsets en het Zoran setje wat volgens mij 520 euro kost?
Lees ook dit maar eens... http://www.henkleenaers.nl/fiets22.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Relativeert het effect van aero en lichte wielen maar het artikel heeft mij doen besluiten voor het aero/gewicht compromis te gaan.
Mooi artikel. Ben aan het orienteren voor nieuwe wielen. Zat aan de shimano rs 80 met 24 mm velghoogte te denken vanwege de prijs en het gewicht. Maar dan zou een mavic cosmic elite interessanter zijn vanwege de aerodynamica en hij is ook wat goedkoper. Al kan ik niet uit het ratikel halen of de naaf nog verschil uitmaakt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Als ik in de bergen ga fietsen dan is het steevast een full carbon tubewiel 38mm hoog met een veloflex carbon tube erop, kan mijns insziens niet verbeterd worden.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende