Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Spaakpatroon: 16+8 of 28..32 spaaks?

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 17 mei 2012 23:36

Ondanks dat mijn Fulcrum 5 setje nog uitstekend draait ben ik toch aan het denken aan een nieuw setje, maar dan wel wat lichter.Ik heb nog wel een paar vragen.
Ik weeg ruim 80 kg, en denk aan een combo van Bikehub; Superlight hubs en Kinlin XR-270 (of 300 als dat ergens beter voor is?)
Ik twijfel over het aantal spaken. Bij mijn Fulcrum setje werkt het 24+8 patroon perfect in mijn ogen. Voor mijn gevoel is het zelfs beter dan 32 spaaks, want met 8 radiale non-drive side spaken lijkt het achterwielen niet zo snel "opzij te stappen" over een verkeersdrempel.
Voor lijkt met 20 of 24 spaken voldoende. Is radiaal aan te bevelen of geeft x2 spaakpatroon een directer stuurgedrag? Mijn Fulcrum voelt een beetje nerveus af en toe voor mijn gevoel.
Zijn Sapim xray de meerprijs (bijna 2$ per stuk! ) waard ten opzichte van Lasers of een andere conventionele spaak? Het zal best aerodynamischer zijn, maar ik rijd toch niet zo vaak boven de 40.
Graag jullie advies want ik moet een dezer dagen gaan bestellen, ik wil ze graag goed getest hebben voordat ik er de Tourforlife mee ga rijden.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

w0uter
Forum-lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: 10 apr 2005 17:26

w0uter 20 mei 2012 13:03

Horses for courses: als je de tourforlife gaat fietsen, zou ik kiezen voor een wiel waarbij je nog eens een spaak kan vervangen. Sapim Laser of vergelijkbaar van DTSwiss dus. CX-ray is leuk, maar vaak lastig verkrijgbaar (vroeger iig, geen idee hoe dat nu is)

Er zijn wat voordelen aan 24*8 spaken, vooral in het verminderen van het spanningsverschil tussen beide kanten van het wiel. Aan de andere kant: als aan de linkerkant een spaak knapt, heb je een grotere kans op een flinke zijdelingse slag. Ik zou het aan de persoon die het wiel gaat spaken overlaten om hierin een keuze te maken. Zelf heb ik goede ervaringen met crow's foot aan de aandrijfzijde en 2x op links. Maar veel verschil met 2x aan allebei de kanten merk ik niet.

Wat betreft je voorwiel: radiaal kan prima, x2 zou je iets meer comfort op kunnen leveren omdat je met een iets lagere spaakspanning kan. Maar of je dat verschil gaat merken...

Wat betreft de andere onderdelen: de velgen van kinlin zijn top. De naven zijn prima afgewerkt, maar ze hebben wel een paar nadelen. Bij de achternaaf staan de flenzen redelijk dicht bij elkaar, wat de zijdelingse stijfheid niet ten goede komt. De voornaaf heeft vrij kleine lagers en de afdichting is niet top. Maar het is wel weer heel makkelijk om de industrielagers te vervangen.

Bottomline: ik zou zo nog een keer een setje bouwen met onderdelen van bikehubstore (let wel even op de kosten bij de douane!).

Gebruikersavatar
distortion
Forum-lid
Berichten: 161
Lid geworden op: 13 aug 2010 16:07

Gebruikersavatar distortion 20 mei 2012 22:53

oldandslow schreef:Ondanks dat mijn Fulcrum 5 setje nog uitstekend draait ben ik toch aan het denken aan een nieuw setje, maar dan wel wat lichter.Ik heb nog wel een paar vragen.
Ik weeg ruim 80 kg, en denk aan een combo van Bikehub; Superlight hubs en Kinlin XR-270 (of 300 als dat ergens beter voor is?)
Ik twijfel over het aantal spaken. Bij mijn Fulcrum setje werkt het 24+8 patroon perfect in mijn ogen. Voor mijn gevoel is het zelfs beter dan 32 spaaks, want met 8 radiale non-drive side spaken lijkt het achterwielen niet zo snel "opzij te stappen" over een verkeersdrempel.
Voor lijkt met 20 of 24 spaken voldoende. Is radiaal aan te bevelen of geeft x2 spaakpatroon een directer stuurgedrag? Mijn Fulcrum voelt een beetje nerveus af en toe voor mijn gevoel.
Zijn Sapim xray de meerprijs (bijna 2$ per stuk! ) waard ten opzichte van Lasers of een andere conventionele spaak? Het zal best aerodynamischer zijn, maar ik rijd toch niet zo vaak boven de 40.
Graag jullie advies want ik moet een dezer dagen gaan bestellen, ik wil ze graag goed getest hebben voordat ik er de Tourforlife mee ga rijden.
Ik haak op een andere manier even in; ik heb een draadje lopen over regenwielen die ik zoek. Wiel jij je f5 wielen verkopen als je voorzien bent met andere?
Simpelweg omdat het zo is!

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 21 mei 2012 08:38

@w0uter; bedankt, jij geeft tenminste advies waar ik iets mee kan. Het spaken ga ik zelf doen, met fietswielen heb ik niet echt veel ervaring, (vroeger) wel met motocrosswielen. Maar die maakte ik een op een na van een ander wiel, en met racewielen heb je verschillende mogelijkheden. Dus ik wil wel graag het hoe en waarom weten. Maar ik zal wel een spaakspanningsmeter nodig hebben heb ik al begrepen, tenminste als ik 16+8 wil spaken. Voor lijkt me kruis over 2 het beste, gezien de constructie van het voornaafje.
@distortion; sorry, maar daar rijd ik nog even mee door. Maar misschien ben je wel het beste met een nieuw setje, eventueel f7? Heb ik vorig jaar voor mijn vrouw gekocht, die heb je voor een beetje, en dan heb je nieuwe remranden en 2 jaar garantie.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

baron062
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 21 mei 2012 12:50

Zijn de Kinlin velgen gericht geboord? Zo ja, dan gaat dat 16*8 patroon niet fraai lukken. Ik vind de gedachte erachter wel prima, met DT Competition/Revolution spaken R/L of soortgelijk kom je spanningstechnisch ook al in de buurt, de spanningsdoorsnede van een competion spaak (2.0/1.8/2.0) is 44% groter dan een revolution (2.0/1.5/2.0).
Laatst gewijzigd door baron062 op 21 mei 2012 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
WheelTec
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 nov 2011 11:12
Locatie: Noord-Scharwoude
Contact

Gebruikersavatar WheelTec 21 mei 2012 15:31

Kinlin velgen zijn er in meerdere types zowel in een rechtgeboorde als een gericht geboorde (6 graden) versie. Goed opletten dus.

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 22 mei 2012 11:36

@Wheeltec; Dat is een goede, had ik nog niet bij stil gestaan.
@baron062: dat vat ik niet, als je een dunnere spaak gebruikt wordt de spanning/mm2 groter, maar de trekkracht die de spaak moet leveren blijft toch gelijk? Wat is dan het voordeel?
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

baron062
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 22 mei 2012 12:46

oldandslow schreef:@baron062: dat vat ik niet, als je een dunnere spaak gebruikt wordt de spanning/mm2 groter, maar de trekkracht die de spaak moet leveren blijft toch gelijk? Wat is dan het voordeel?
Bij een gelijk spaakpatroon zal de trekkracht rechts hoger zijn dan links, en dit compenseer je door links een dunnere spaak te kiezen, of rechts een dikkere. Gevolg: Meer of minder gelijkmatige spanning, daardoor gelijkmatige rek dus de velg blijft op zijn plek bij belasting.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 22 mei 2012 14:32

baron062 schreef:Gevolg: Meer of minder gelijkmatige spanning, daardoor gelijkmatige rek dus de velg blijft op zijn plek bij belasting.
De interne spanningsverdeling staat los van het vervormingsgedrag. Vervormingsgedrag wordt bepaald door de verdeling/orientatie/eigenschappen (doorsnede, materiaal) van de verschillende elementen (spaken, velg, etc).

En op "blijft op zijn plek bij belasting" gaat niet gebeuren. Alles vervormt en als je de belasting wegneemt, gaat het wiel weer terug naar de originele vorm. Als het goed is... ;)

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 22 mei 2012 15:07

@baron062, ik geloof dat ik het snap. De dunnere spaak gaat net zover rekken als de dikkere, en daardoor zal het achterwiel "geen stapje opzij"zetten over een verkeersdrempel. Of in ieder geval, veel minder. Dat is misschien nog wel een betere optie als 16+8. Kan ik standaard 28 spaaks ( of toch maar 32, met mijn dikke kont ?) nemen.
Hartelijk dank allemaal voor het meedenken, en het delen van de kennis.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

baron062
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 22 mei 2012 18:52

litespeed schreef:
baron062 schreef:Gevolg: Meer of minder gelijkmatige spanning, daardoor gelijkmatige rek dus de velg blijft op zijn plek bij belasting.
De interne spanningsverdeling staat los van het vervormingsgedrag. Vervormingsgedrag wordt bepaald door de verdeling/orientatie/eigenschappen (doorsnede, materiaal) van de verschillende elementen (spaken, velg, etc).

En op "blijft op zijn plek bij belasting" gaat niet gebeuren. Alles vervormt en als je de belasting wegneemt, gaat het wiel weer terug naar de originele vorm. Als het goed is... ;)
Natuurlijk vervormd het in meer of mindere mate, alleen zal het minder onder invloed van het paraplu effect bewegen, en dat was, volgens mij, datgene wat de TS niet graag ziet.

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 09 jun 2012 15:58

Inmiddels de BHS naafjes besteld. De XR300 velgen en de spaken moet ik bij CNC bestellen, maar in spocalc zit geen optie voor 16+8 spaken in het achterwiel. Want er zitten dan 24 spaakgaten in het de velg, maar de naaf aan de rechterzijde heeft 16 gaten. Moet ik dan ergens tussen 32 spaaks en 24 spaaks in gaan zitten of is dit niet zo kritisch? De afstand op de velg is het belangrijkste lijkt me, Maar als ik 24 spaaks invul zullen de spaken iets te lang zijn lijkt me. Mijn wiskundelessen liggen te ver achter me om het zelf even uit te rekenen. Weet jij het nog Rene?
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Plaats reactie