Novatec "misterie"
Via via ben ik in aanmerking gekomen met het merk Novatec. Nu ben ik vaak op het web aan het surfen naar onderdelen enzo, en nu kwam ik een aantal "wilde verhalen" tegen die zover ik weet niet verder gaan dan geruchten, dat Novatec toch echt de grote op aarde is wat naven en wielen betreft. En dat er op grote wedstrijden vaak novatec gebruikt wordt maar dan met shimano stickers ivm sponsoring. Toen ik aan mijn lokale fietsenboer vroeg waar de gewone mens novatec van behoort te kennen keek hij een beetje... vreemd, zoekend naar een passend antwoord, en zei vervolgens "Dat mag ik niet zeggen, maar het is een hele grote". Ik ben toch nieuwsgierig geworden wat waar is van de geruchten...
Zelf nadenkend vind ik het vreemd dat een shimanonaaf XTR met cup-cone lagertjes werkt en niet met industrielagers. Dat vond ik al langer onlogisch, maar het zou iets verklaren, mensen denken: "oh een shimano XTR-naaf dat moet goed zijn" dus ze verkopen toch wel.... Mijn ervaringen met novatec naven zijn positief, ze zijn goed degelijk en zeer betaalbaar.
Wie helpt mij verder, want ik ben nieuwsgierig geworden?!?!
Zelf nadenkend vind ik het vreemd dat een shimanonaaf XTR met cup-cone lagertjes werkt en niet met industrielagers. Dat vond ik al langer onlogisch, maar het zou iets verklaren, mensen denken: "oh een shimano XTR-naaf dat moet goed zijn" dus ze verkopen toch wel.... Mijn ervaringen met novatec naven zijn positief, ze zijn goed degelijk en zeer betaalbaar.
Wie helpt mij verder, want ik ben nieuwsgierig geworden?!?!
Niks mysterieus aan. Novatec is een goedkope naaf uit China van prima kwaliteit. Ze maken veel (bijna alle?) van de naafjes met industrielagers die je in allerlei systeemwielen terugvindt. Maar het kan natuurlijk in geen velden of wegen tippen aan zoiets als een XTR naaf.
oke... maar wat is er dan waar van de geruchten dat op grote wedstrijden (parijs-roubaix, de tour...) novatec wordt gebruikt met shimano stickers? dat zou willen zeggen dat novatec beter is dan shimano.... iets dat ik graag geloof aangezien ik geen shimano-fan ben, maar ook omdat ik gewoon niet snap dat shimano nogsteeds cup-cone lagers toepast terwijl dit gewoon een verschrikkelijk systeem is... en ik heb vaker rotzooi gezien van shimano of haar kinderen (PRO bijvoorbeeld) dus ik verbaas me er niet over als het gerucht waar is...
-
- Forum-lid HC
Dat gerucht geloof ik niet. Een shimano naaf haal je er kwa vorm zo uit.
Daarnaast rijden de shimano ploegen op systeem wielen en zouden ze dus andere naven ( laten) steken.
Lijkt me een raar verhaal.
Dat er veel naven uit de novatec fabriek komen is duidelijk.
Daarnaast rijden de shimano ploegen op systeem wielen en zouden ze dus andere naven ( laten) steken.
Lijkt me een raar verhaal.
Dat er veel naven uit de novatec fabriek komen is duidelijk.
- thestudent
- Forum-lid HC
Dat is toch gewoon FFWD. In de goedkopere modellen zitten volgens mij gewoon novatec naven. Maar zo groot zijn die nu ook weer niet. Er zijn wel meer wielenverkopers die wielen met novate naven bouwen. Vacansoleil rijdt trouwens altijd de Dt swiss naven. Edit: misshien toch ietsje anders, maar ze lijken genoeg 
zie hier:

en

zie hier:

en

Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
FFWD heeft wel een bijzondere marge op hun wielen als je ziet dat de velgen ook gewoon gigantex zijn. Prima maar elders goedkoper. Knap om dat als stickermerk voor elkaar te krijgen.
Met het cup/cone systeem van Shimano is niks mis. Slechte ervaringen komen vrijwel zonder uitzondering voort uit slecht onderhoud en/of afstelling. Idem voor de cup/cone lagers van Fulcrum/Campagnolo.
Met het cup/cone systeem van Shimano is niks mis. Slechte ervaringen komen vrijwel zonder uitzondering voort uit slecht onderhoud en/of afstelling. Idem voor de cup/cone lagers van Fulcrum/Campagnolo.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Het is zeker geen slechter systeem dan industrielagers, alleen moet je de boel wel goed afstellen, want anders gaat 't kapot.Erik_1989 schreef:maar ook omdat ik gewoon niet snap dat shimano nogsteeds cup-cone lagers toepast terwijl dit gewoon een verschrikkelijk systeem is...
- boswielrenner
- Forum-lid
Novatec is één van de grootste naven bouwers ter wereld. Ze leveren naven aan veel fietsmerken en wielbouwers die deze naven dan onder eigen naam verkopen.
Novatec is het luxe merk van Joytech. Joytech heeft niet altijd zo'n goede naam gehad omdat ze ook veel goedkope naven van mindere kwaliteit op de markt brachten.
Novatec naven en met name de wat duurdere en lichtere exemplaren zijn prijs/kwalitatief goed. De Japanse lagers die gebruikt worden, zouden het zonder problemen lang moeten kunnen doen.
De Novatec super light naven zijn daarnaast ook behoorlijk licht zodat je er een redelijk licht wielsetje mee kan opbouwen.
Novatec is het luxe merk van Joytech. Joytech heeft niet altijd zo'n goede naam gehad omdat ze ook veel goedkope naven van mindere kwaliteit op de markt brachten.
Novatec naven en met name de wat duurdere en lichtere exemplaren zijn prijs/kwalitatief goed. De Japanse lagers die gebruikt worden, zouden het zonder problemen lang moeten kunnen doen.
De Novatec super light naven zijn daarnaast ook behoorlijk licht zodat je er een redelijk licht wielsetje mee kan opbouwen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Ik snap dan weer niet wat er mis is met kop conus lagers, ik heb hier vele wielsetjes staan met shimano-hubs. Af en toe eens reinigen en smeren,... en goed afstellen, en ze lopen als nieuw. Voor mij is het een erg gebruiksvriendelijk systeem. Je moet natuurlijk de moeite doen om ze goed te stellen. (als je dat niet doet, tja dan kan er wel eens rotzooi van komen, maar dat ligt dan aan de eigenaar en niet aan de producent).Erik_1989 schreef:................................. omdat ik gewoon niet snap dat shimano nogsteeds cup-cone lagers toepast terwijl dit gewoon een verschrikkelijk systeem is... en ik heb vaker rotzooi gezien van shimano of haar kinderen ......................
-
- Forum-lid HC
Als ik het goed heb laat ffwd tegenwoordig hun eigen velgen maken hoor. Dus is het plakkertje (lvgh schreef:FFWD heeft wel een bijzondere marge op hun wielen als je ziet dat de velgen ook gewoon gigantex zijn. Prima maar elders goedkoper. Knap om dat als stickermerk voor elkaar te krijgen.

- boswielrenner
- Forum-lid
FFWD maakt mooie spullen, en de marketing en after sales doen ze blijkbaar goed.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Dat kan ik beamen. Ik had last met het schokkend remgedrag van mijn setje f6r voor tubes. Remblokken gecontroleerd, controle op een slag in de wielen leverde ook geen resultaat op. Mail gestuurd naar de servicedienst van ffwd en via de fietsenzaak de wielen opgestuurd. Anderhalve week later stond een nieuwe wielset voor me in de winkel! Gratis natuurlijk!boswielrenner schreef:FFWD maakt mooie spullen, en de marketing en after sales doen ze blijkbaar goed.