Weer een 23mm vs 25mm vraagje
Heb al het één en ander doorgezocht en -gelezen, maar heb nog niet een concreet antwoord kunnen vinden op m'n vraag. Misschien kunnen jullie uitsluitsel geven...
Stel dat ik mijn 23mm band vervang door een 25mm band, omdat ik een lagere rolweerstand in combinatie met iets meer comfort wel zie zitten, welke druk doe ik dan in de 25mm band?
Nu rij ik met 23mm op 8,3 bar. Hou ik de druk het zelfde? Ik begrijp dat als ik de druk iets verminder, dat het comfort toeneemt. Maar als ik de druk gelijk houd, heb ik dan bij 25mm iets meer comfort en iets lagere rolweerstand? Waarom zou ik overwegen de druk iets lager te houden als dat meer rolweerstand oplevert en ik bij gelijke druk ook al iets meer comfort heb?
Thanks,
Sander.
Stel dat ik mijn 23mm band vervang door een 25mm band, omdat ik een lagere rolweerstand in combinatie met iets meer comfort wel zie zitten, welke druk doe ik dan in de 25mm band?
Nu rij ik met 23mm op 8,3 bar. Hou ik de druk het zelfde? Ik begrijp dat als ik de druk iets verminder, dat het comfort toeneemt. Maar als ik de druk gelijk houd, heb ik dan bij 25mm iets meer comfort en iets lagere rolweerstand? Waarom zou ik overwegen de druk iets lager te houden als dat meer rolweerstand oplevert en ik bij gelijke druk ook al iets meer comfort heb?
Thanks,
Sander.
-
- Forum-lid HC
Ik zou me niet zo druk maken over de rolweerstand. Dat scheelt echt niet heel veel van bv 7 naar 8 bar.
25mm banden op 8bar rijden is mijn inziens zinloos. houd dan gewoon je 23mm banden.
Ik zet met 80kg zowel de 23mm als de 25mm op 7bar en op slecht wegdek op 6.5
25mm banden op 8bar rijden is mijn inziens zinloos. houd dan gewoon je 23mm banden.
Ik zet met 80kg zowel de 23mm als de 25mm op 7bar en op slecht wegdek op 6.5
Dus ik rij standaard al zeer oncomfortabel en zal daar dus met dezelfde 8 bar druk geen verschil gaan merken? Toch, als ik van 8 naar 7 bar ga (ik ben 84 kg) heeft dat ongetwijfeld consequenties voor de rolweerstand... Of overschat ik dat enorm?
-
- Forum-lid
De rolweerstand neemt af met toenemende druk. De laagste rolweerstand heeft een stalen wiel zonder band totdat je op klinkers komt dan neemt de weerstand weer toe. (bij een hoge druk) Ik zou beginnen met 8 bar dan een keer 7 en 7.5 en kijken wat je het beste lijkt. Verkijk je er niet op, rolweerstand is niet de grootste factor, het is meer psychologie. Een keer onder in de beugel met kromme ellebogen is een veel groter verschil.
- de zwarten
- Forum-lid HC
druk is kracht gedeeld door oppervlakte
brede band = meer oppervlakte, dus minder druk nodig.
8 bar in een 25mm band is dus equivalent aan meer dan 8 bar in een 23mm, en dat is bij de meesten (en indien kwaliteitsband) al een bar teveel.
Alles hangt samen met:
1. gewicht
2. wegdek
3. welke band nu en indien 25mm.
Ik ken genoeg banden die in 25mm het comfort van een goede 23mm aan 6.5-7 bar niet halen.
brede band = meer oppervlakte, dus minder druk nodig.
8 bar in een 25mm band is dus equivalent aan meer dan 8 bar in een 23mm, en dat is bij de meesten (en indien kwaliteitsband) al een bar teveel.
Alles hangt samen met:
1. gewicht
2. wegdek
3. welke band nu en indien 25mm.
Ik ken genoeg banden die in 25mm het comfort van een goede 23mm aan 6.5-7 bar niet halen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
Banden verkocht als 23 mm kunnen bij aankoop wel 22 mm zijn of 24 mm
Bij enkele weken gebruik kan een 23 mm band wel uitgezakt zijn tot 25 mm
Te lage spanning rijdt niet fijn maar te hoge spanning laat het wiel stuiteren, ook niet fijn.
Dat stuiteren kan tevens remmend werken.
Voor jouw gewicht met een 23 mm band : probeer eens 7 voor en 7,5 bar achter
Bij enkele weken gebruik kan een 23 mm band wel uitgezakt zijn tot 25 mm
Te lage spanning rijdt niet fijn maar te hoge spanning laat het wiel stuiteren, ook niet fijn.
Dat stuiteren kan tevens remmend werken.
Voor jouw gewicht met een 23 mm band : probeer eens 7 voor en 7,5 bar achter
Ik vind een gebrek aan comfort geen probleem, weerstand, of een remmende werking is wel een probleem...
Ben alleen bang dat ik bij 7 of 7,5 bar mijn band relatief ver 'indruk', wat weer een soort van 'boeggolf' veroorzaakt waar ik tegen aan rij als je me begrijpt...
Ben alleen bang dat ik bij 7 of 7,5 bar mijn band relatief ver 'indruk', wat weer een soort van 'boeggolf' veroorzaakt waar ik tegen aan rij als je me begrijpt...
Je koopt 25mm omdat ze comfortabeler zijn én omdat ze een lagere rolweerstand hebben. Ze zijn comfortabeler omdat ze een groter luchtvolume hebben en je ze daarom bij lagere druk kunt rijden. Ze hebben een lagere rolweerstand omdat ze makkelijker over ongelijk wegdek vervormen (dé reden waarom ook latex biba's en soepele buitenband een lagere rolweerstand hebben). Dit gaat niet op voor perfect vlakke wegen, maar die zijn vrij zeldzaam buiten de binnenbanen.
Hm ik heb ook een 25mm, een specialized die extra stevig zou moeten zijn waar een fietsenmaker mee kwam aanzetten. Hij zei dat het meer comfort gaf, ik was er een beetje onverschillig over omdat ik gewoon een stevige band wilde nadat ik 5 keer lek was gereden in 2 weken (waarvan de reden uiteindelijk niet bij de band lag), dus ik heb die gewoon meegenomen zonder er verder bij na te denken.
Ik ram er altijd gewoon 8 bar in, maar eigenlijk doe ik het dus "verkeerd"? Ik weeg 90 kg.
Ik ram er altijd gewoon 8 bar in, maar eigenlijk doe ik het dus "verkeerd"? Ik weeg 90 kg.
- de zwarten
- Forum-lid HC
Ik denk dat je niet echt iets verkeerd doet...
Maar het meer-comfort bij een 25mm kan gemakkelijk verloren gaan door een stugge band.
Een 23mm vittoria open corsa is bvb. gewoon comfortabeler dan een 25mm continental.
@ Sander: Het hangt dus samen met je gewicht, rijstijl, merk band, wegdek. Als je daarover geen info geeft, is het geven van advies gewoon niet zinvol.
Maar het meer-comfort bij een 25mm kan gemakkelijk verloren gaan door een stugge band.
Een 23mm vittoria open corsa is bvb. gewoon comfortabeler dan een 25mm continental.
@ Sander: Het hangt dus samen met je gewicht, rijstijl, merk band, wegdek. Als je daarover geen info geeft, is het geven van advies gewoon niet zinvol.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- daniel1975
- Forum-lid HC
En hoe is het met de lekbestendigheid van een Open Corsa 23 vs 25 mm; rij je theoretisch met een 25mm op iets lagere druk iets minder snel lek?
Less is bore