Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Flex in wielen

Koenta
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 22 nov 2013 11:34

Koenta 26 feb 2015 08:40

Hoi,
In mijn nieuwe Giant TCR adv zitten standaard Giant wielen.
Als ik stevig aanzet voor een sprintje schuren de velgen tegen de remblokjes.
Is dit door (iets) hogere spaakspanning te verhelpen of is dit het kenmerk van slappe/instap wielen?
Ik ben benieuwd.
Groet Koen

Pina aqua
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 05 feb 2013 14:13

Pina aqua 26 feb 2015 08:44

Hoi Koen,

Het kan door beiden komen, maar spaakspanning kun je (laten) controleren.

Verder moet je de remblokken achter niet te dicht op je wiel zetten, vooral niet aan de kant van je cassette. Ik stel mijn remmen altijd ietje scheef af, de cassette kant heeft een milimeter meer ruimte dan de andere kant.
It's ,absolutely, without question, unequivocally, only about the bike

hilbrand
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mei 2006 00:31

hilbrand 26 feb 2015 09:13

Verder moet je de remblokken achter niet te dicht op je wiel zetten, vooral niet aan de kant van je cassette. Ik stel mijn remmen altijd ietje scheef af, de cassette kant heeft een milimeter meer ruimte dan de andere kant.
Waarom doe je dat?
vandaag is morgen alweer gisteren.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9025
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 feb 2015 10:09

Vaak worden er ook iets sterkere spaken aan de aandrijfzijde gemonteerd.
En wanneer je staat en kracht zet de fiets zo min mogelijk heen en weer bewegen wil ook wel helpen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9025
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 feb 2015 10:13

hilbrand schreef:
Verder moet je de remblokken achter niet te dicht op je wiel zetten, vooral niet aan de kant van je cassette. Ik stel mijn remmen altijd ietje scheef af, de cassette kant heeft een milimeter meer ruimte dan de andere kant.
Waarom doe je dat?
Aandrijfzijde.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 26 feb 2015 10:18

Lijkt mij heel raar om de remmen niet precies symmetrisch af te stellen. Je ziet dan toch duidelijk dat de ene rem eerder aangrijpt dan de andere en de velg opzij drukt. Met een flinke sprint en in bochten zal je waarschijnlijk meer zijdelingse krachten op het wiel krijgen, maar voor mijn gevoel is het toch beter om de remmen precies symmetrisch afgesteld te hebben.

Koenta
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 22 nov 2013 11:34

Koenta 26 feb 2015 10:25

Ah ok, ik ben gewoon buitensporig sterk in mijn benen dus :)
Of m'n techniek lijkt nergens op hahaha.
Ik heb het idee dat de spaken niet heel strak staan, er zijn er een aantal die behoorlijk laag klinken in vergelijking tot andere.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 26 feb 2015 12:51

Het gaat erom dat de spaakspanning overal gelijk is (aan 1 kant). Spaken die slapper staan doen niet volledig mee.

Van een hogere spaakspanning wordt een wiel marginaal slapper (wet van hooke) Wel is het aan te raden een spaakspanning te kiezen die past bij je gewicht.

Gebruikersavatar
Maatwielen
Forum-lid
Berichten: 437
Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
Contact

Gebruikersavatar Maatwielen 26 feb 2015 15:00

Vermoedelijk is het combinatie van:

- uw gewicht
- te slappe velg
- te weinig spaken
- en uw ongelooflijke kracht natuurlijk

De spaken strakker zetten kan een beetje helpen, maar is vermoedelijk geen duurzame oplossing.

Groeten,

Hans

Koenta
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 22 nov 2013 11:34

Koenta 26 feb 2015 18:07

Ik weeg 85 kg en heb 28 spaken achter.
zou een upgrade wat uitmaken (ca 300€) of is dat water naar de zee....

maar wordt een wiel slapper van een hogere spanning?
Voor mijn gevoel juist andersom.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 27 feb 2015 08:39

Een wiel wordt nauwelijks sterker van een hogere spaakspanning. Dus daar hoef je niet aan te beginnen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!


Plaats reactie