Na het plan opgevat te hebben om bij Theo een wielset te gaan bouwen, was de vraag: wat moet het worden? Na veel wikken en wegen kom uit bij een set voor gravel- en kasseien.
Het idee is om een wat bredere velg te kiezen, geschikt voor 28 tot 32 mm banden.
De naven bij voorkeur redelijk bullitproof en liefst nog enige retrolook.
Op dit moment kom ik uit bij Mavix A119 velgen met Miche Racing naven
Is dit een beetje logische keuze? Of zijn er betere opties die tevens ook nog een beetje betaalbaar zijn?
Gravel/kasseien wielset samenstellen
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Weet je, mijn ervaring is is dat er maar één criterium is en dat is de hoeveelheid spaken die in het wiel zitten. Simpel gesteld: Hoe meer spaken des te sterker 't wiel. Als je kijk naar op wat voor wielen de manne Paris-Roubaix doen zal 't je opvallen dat ze allemaal kiezen voor minstens 32 spaken, liever 36 maar dat is voor ons gewone stervelingen niet meer zo eenvoudig omdat veel naven niet meer leverbaar zijn in 36 gats. Helaas.EmPeHa schreef: Is dit een beetje logische keuze?
Voorwiel niet radiaal maar net als 't achterwiel ook over 3 of 4 gekruist levert een veel comfortabelere fiets op: Hoe langer de spaken hoe meer vering je krijgt.
Op smalle racevelgen passen 28-622 en ook 32-622 uit de kunst, laat dat geen belemmering zijn. Die A119 velgen zien er prima uit maar of je ze in Nederland voor €22,- kan vinden waag ik te betwijfelen....
Neem in ieder geval geen RVS 'plain spokes' die zijn echt niet sterk. Alleen met zgn. butted spokes en galvanisch verzinkt spaak 14 valt een goed wiel te bouwen
Laatst gewijzigd door theodorocampagnolo op 29 jul 2016 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien de DT Swiss R460? Aardig betaalbaar en goeie, stevige velgen. Miche naven zijn prima, dus vooral doen als je die mooi vindt.
En inderdaad maximaal mogelijke aantal spaken. Ik ben nu zelf met een gravel setje bezig voor schijfremmen en dat wordt 28/32, kruis 3.
En inderdaad maximaal mogelijke aantal spaken. Ik ben nu zelf met een gravel setje bezig voor schijfremmen en dat wordt 28/32, kruis 3.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
theodorocampagnolo schreef:............
Voorwiel niet radiaal maar net als 't achterwiel ook over 3 of 4 gekruist levert een veel comfortabelere fiets op: Hoe langer de spaken hoe meer vering je krijgt.
.................
Neem in ieder geval geen RVS 'straight spokes' die zijn echt niet sterk. Alleen met zgn. butted spokes en galvanisch verzinkt spaak 14 valt een goed wiel te bouwen
Interessant.
Zou wel eens graag een cijfer zien over die vering, de verlenging van een spaak kan toch maar een marginaal verschil opleveren.
En met een volle spaak kan je geen sterk wiel bouwen; dat zou ik nu wel eens wat meer onderbouwd willen zien.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6253
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
50 euro voor een dagcursus van een vaardigheid.., is niet gek toch? Stukje theorie, stukje kennis, zelf je wiel stap voor stap opbouwen. Gebruik maken van de tools die daar zijn. Met een beetje mazzel een uitsmijtertje met wijn (in ieder geval met mijn geluk). En je wiel(en) nog gecontroleerd ook.mackersv2.0 schreef:En voor dit soort kennis moet je 50 euro aftikken?
Je kunt het ook van internet of een boekje leren. Wielen spaken is echt geen rocket science. Maar een live workshop heeft zo zijn voordelen. En die paar tientjes kan het best waard zijn, was voor mij in ieder geval wel zo.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
(naar ik vermoed) 21% gaat ook nog naar onze blauwe vrinden ![Uber Geek :ugeek:](./images/smilies/icon_e_ugeek.gif)
![Uber Geek :ugeek:](./images/smilies/icon_e_ugeek.gif)
Shimano RS400, Claris, Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura-Ace, …theodorocampagnolo schreef:[…] minstens 32 spaken, liever 36 maar dat is voor ons gewone stervelingen niet meer zo eenvoudig omdat veel naven niet meer leverbaar zijn in 36 gats.
Vorsprung durch Pedantik
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Dat is me in die 20 jaar dat ik m'n geld verdien met 't repareren van fietsen opgevallen: RVS 'plain spokes' blijken veel sneller te breken dan gegalvaniseerde spaken.lugosi schreef: En met een volle spaak kan je geen sterk wiel bouwen; dat zou ik nu wel eens wat meer onderbouwd willen zien.
Je kan dus wel een goed wiel bouwen van straight spokes als die maar van gegalvaniseerd staal zijn, de zgn. 'zinc spokes' of 'zinc plated spokes'