Zonda achternaaf gaar: reparen of vervangen?
Alle jubelverhalen over de Campa-naven ten spijt, heb ik een exemplaar dat kapot is (Zonda, 2014).
Ik merkte een speling in de naaf en dacht dat het weer 'ns tijd wordt om de boel te stellen en dan maar gelijk weer eens te smeren. Bij het demonteren ontdekte ik een paar dingen:
- As zat stevig vast in de stelconus (pas na een paar flinke meppen met een rubber hamer schoot deze los). En ja, dat was die ring achter de zwarte stelring
- lagers (non-drive side) zager er best heel OK uit
- Lagers (drive side); dus achter de cassette) waren zwaar versleten (bruine smurrie tussen de kogels)
- Conus (drive side) was flink aangetast (roest?) Hierdoor loopt het wiel erg ruw/krakend
- Cassette-spider is kansloos ingevreten in de body; ik ben bang dat ik deze er niet af krijg zonder de body te beschadigen
- na pro-forma hermonteren zit de body nu ook nog los (hij wiebelt op de as).
Mijn inschatting: economisch total loss.
Maar voor de zekerheid: toch (laten) repareren? Of 'gewoon' een nieuw wiel(set) kopen?
Ik merkte een speling in de naaf en dacht dat het weer 'ns tijd wordt om de boel te stellen en dan maar gelijk weer eens te smeren. Bij het demonteren ontdekte ik een paar dingen:
- As zat stevig vast in de stelconus (pas na een paar flinke meppen met een rubber hamer schoot deze los). En ja, dat was die ring achter de zwarte stelring
- lagers (non-drive side) zager er best heel OK uit
- Lagers (drive side); dus achter de cassette) waren zwaar versleten (bruine smurrie tussen de kogels)
- Conus (drive side) was flink aangetast (roest?) Hierdoor loopt het wiel erg ruw/krakend
- Cassette-spider is kansloos ingevreten in de body; ik ben bang dat ik deze er niet af krijg zonder de body te beschadigen
- na pro-forma hermonteren zit de body nu ook nog los (hij wiebelt op de as).
Mijn inschatting: economisch total loss.
Maar voor de zekerheid: toch (laten) repareren? Of 'gewoon' een nieuw wiel(set) kopen?
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
De symptomen zijn duidelijk: er is water in gekomen....
Ik heb al jaren een Chorus achternaaf met een dergelijke constructie en die loopt nog perfect, terwijl ie al > 10 jaar oud was toen ik hem kocht. Afspoelen doe ik nooit bij naven.
Deze naven zijn prima te reviseren, maar heel goedkoop is dat niet , zeker als je het moet laten doen.
Dus offerte vragen en overwegen of het je waard is.
Ik heb al jaren een Chorus achternaaf met een dergelijke constructie en die loopt nog perfect, terwijl ie al > 10 jaar oud was toen ik hem kocht. Afspoelen doe ik nooit bij naven.
Deze naven zijn prima te reviseren, maar heel goedkoop is dat niet , zeker als je het moet laten doen.
Dus offerte vragen en overwegen of het je waard is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Een nieuw Campagnolo wiel zou ik zelf niet meteen openmaken, 99% kans dat daar voldoende vet in zit (maar misschien kan je daar momenteel ook niet meer op vertrouwen).
Maar het bovenstaande geval demonstreert dat het geen overbodige luxe is om aan een klassiek opgebouwde naaf 1x per jaar wat onderhoud te plegen.
Is ook nog eens heel makkelijk bij die (Zonda) naven
Maar het bovenstaande geval demonstreert dat het geen overbodige luxe is om aan een klassiek opgebouwde naaf 1x per jaar wat onderhoud te plegen.
Is ook nog eens heel makkelijk bij die (Zonda) naven
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Die Stelconus staat altijd vast.
Bij Hollandbikeshop kun je bijna alle onderdelen los kopen.
http://hollandbikeshop.com/campagnolo/c ... el/?page=2
Niet goedkoop maar naar mijn mening zeker de moeite waard. De kogeltjes kun je, met veel zoeken, ook van een ander merk los kopen maar dat setje van 4 kogelringen vind ik eigenlijk als enige wel meevallen qua prijs.
Ik zelf haal de Lagers 1x per jaar uit elkaar, maak ze schoon en vet ze opnieuw in. (en veel dikker dan Campagnolo adviseerd) Ze zijn nu eenmaal niet waterdicht.
Campa zelf doet er heel weinig vet in, ik neem aan dat dit zowel grammen scheelt alsook qua wrijvingsweerstand beter is, maar qua duurzaamheid denk ik niet.
Bij Hollandbikeshop kun je bijna alle onderdelen los kopen.
http://hollandbikeshop.com/campagnolo/c ... el/?page=2
Niet goedkoop maar naar mijn mening zeker de moeite waard. De kogeltjes kun je, met veel zoeken, ook van een ander merk los kopen maar dat setje van 4 kogelringen vind ik eigenlijk als enige wel meevallen qua prijs.
Ik zelf haal de Lagers 1x per jaar uit elkaar, maak ze schoon en vet ze opnieuw in. (en veel dikker dan Campagnolo adviseerd) Ze zijn nu eenmaal niet waterdicht.
Campa zelf doet er heel weinig vet in, ik neem aan dat dit zowel grammen scheelt alsook qua wrijvingsweerstand beter is, maar qua duurzaamheid denk ik niet.
Kogels zijn gewoon standaard 5/32" overal te koop, druk je zo in die ringen en juist daar kan je wat halen.
Hoef niemand veel te zoeken.
100 St. grade 10 (superkwaliteit) kost plm. 10€ , ik wed dat de Campa setjes slechts grade 25 zijn.
Hoef niemand veel te zoeken.
100 St. grade 10 (superkwaliteit) kost plm. 10€ , ik wed dat de Campa setjes slechts grade 25 zijn.
Laatst gewijzigd door Keezx op 09 feb 2017 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Linkje Kees? Zijn dezelfde als in de Bora's toch?
Dank allen!
Ik ga 'ns navragen bij de lokale fietsenmaker wat dit geintje me gaat kosten.
Blijft jammer; het was (is?) een fijn wielsetje. Maar dit maakt me dan toch wat huiverig om hierop woon/werk te blijven rijden.
Ik ga 'ns navragen bij de lokale fietsenmaker wat dit geintje me gaat kosten.
Blijft jammer; het was (is?) een fijn wielsetje. Maar dit maakt me dan toch wat huiverig om hierop woon/werk te blijven rijden.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Een "lokale fietsenmaker"heeft geen gereedschap daarvoor en zal je w.s. glazig aankijken bij het verzoek....
Je weet nu meteen de reden waarom ik Zonda's nooit aanbeveel voor woonwerk- winter- of slechtweer fiets.
Een simpele industrielagernaaf is gewoon economischer en onderhoudsvrij tot er wat versleten is.
Je weet nu meteen de reden waarom ik Zonda's nooit aanbeveel voor woonwerk- winter- of slechtweer fiets.
Een simpele industrielagernaaf is gewoon economischer en onderhoudsvrij tot er wat versleten is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
http://simplybearings.co.uk/shop/p37910 ... backstep=1havana schreef:Linkje Kees? Zijn dezelfde als in de Bora's toch?
100 Stuks voor plm. 10€ excl. verzending.
Simply Bearings zit ook op Ebay.co.uk.
In Bora's zitten keramische kogels, dat zal duurder worden en ik weet ook niet of die los te koop zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Mwoah... Ook 'n dealer van Bianchi niet?
Maar toch, dat sterkt mij in mijn eerdere optie om dan maar (in arren moede) op zoek te gaan naar een andere wielset.
Overigens, ik kan best sleutelen, maar veel extra onderhoudswerk heb ik geen zin in naast een drukke baan en gezin. Ik schrik me al regelmatig lam van alle corrosie op die spulletjes. Je vraagt je af of het wel ontworpen wordt om ook echt te gebruiken of alleen om mooi te zijn in de folder/specsheet.
Edit: DT Swiss-wielen waarvan de velg vol water loopt na een regenbui; zonder afwateringsgaatjes betekent dat: biba laten leeglopen en water laten uitlekken door het ventielgat.
Je verzint t niet.
Maar misschien is dat de frustratie van veel te weinig kilometers dit jaar en een kapot achterwiel die spreekt...
Maar toch, dat sterkt mij in mijn eerdere optie om dan maar (in arren moede) op zoek te gaan naar een andere wielset.
Overigens, ik kan best sleutelen, maar veel extra onderhoudswerk heb ik geen zin in naast een drukke baan en gezin. Ik schrik me al regelmatig lam van alle corrosie op die spulletjes. Je vraagt je af of het wel ontworpen wordt om ook echt te gebruiken of alleen om mooi te zijn in de folder/specsheet.
Edit: DT Swiss-wielen waarvan de velg vol water loopt na een regenbui; zonder afwateringsgaatjes betekent dat: biba laten leeglopen en water laten uitlekken door het ventielgat.
Je verzint t niet.
Maar misschien is dat de frustratie van veel te weinig kilometers dit jaar en een kapot achterwiel die spreekt...
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
Voor de winter gewoon een setje Khamsins pakken van 90 euro en die in 2 seizoen compleet naar de kloten rijden. Onderhoud 0,0. Ja, het is wegwerpmaatschappij in optima forma maar het is gewoon de meest economische manier van fietsen in slecht weer.
Een Bianchi-dealer zal best wat met Zonda's kunnen maar of het economisch interessant is (met het arbeidsloon erbij)? Ik heb mijn F3's ook vervangen door fonkelnieuwe F5's van 200 euro. Simpelweg omdat het gewoon de goedkoopste optie was....
Een Bianchi-dealer zal best wat met Zonda's kunnen maar of het economisch interessant is (met het arbeidsloon erbij)? Ik heb mijn F3's ook vervangen door fonkelnieuwe F5's van 200 euro. Simpelweg omdat het gewoon de goedkoopste optie was....
Laatst gewijzigd door havana op 09 feb 2017 21:47, 2 keer totaal gewijzigd.