Nieuwe (handgespaakte?) wielset
Hallo allemaal,
Ik zit me te oriënteren op een nieuwe wielset. De reden is dat de standaard wielen van mijn Giant TCR niet zo stevig zijn. Ik heb er nu 1000km mee gereden en 2x een spaakbreuk gehad. Nu ben ik met 105 kilo niet de lichtste renner, maar dit heb ik met een shimano r500 en een racing 5 wielset nog niet gehad. Ik ben aan het overwegen om een handgespaakte set wielen te nemen, aan de onderkant van het budgettaire spectrum (400 euro). Daarbij twijfel ik tussen welke naaf en welke velg het meest geschikt is. Ik rij voornamelijk vlak en kleine klimmetjes (omgeving Twente).
Qua velgen had ik het volgende:
- H+Son archetype, licht maar minder 'aero'
- Kinlin XR31T, licht en wat hogere velg, 19C breed
- DT Swiss RR511, wat zwaarder, maar stevig en 18C breed
- Ryde DP18 Speed, stukje zwaarder maar bombproof en geen bankbreaker
En naven:
- Novatec superlight, lagers schijnen niet heel goed te zijn
- Bitex, kwaliteit?
- Miche primato synthesi, zwaar?
Ik neig zelf erg naar een combi met de RR511 of de XR31T voor zover die goed verkrijgbaar is. De kinlin is wel wat lichter nog. Maakt het nog veel uit welke naaf er bij komt? Andere optie is een Archetype set via marktplaats, er zitten dan Hope RS mono naven in. Zijn deze naven zoveel beter als bovenstaande naven dat het het waard is om de hogere velg te laten varen?
Wat als fabrieksalternatief mij nog aanspreekt is de DT Swiss R32 spline wielset.
Ik zit me te oriënteren op een nieuwe wielset. De reden is dat de standaard wielen van mijn Giant TCR niet zo stevig zijn. Ik heb er nu 1000km mee gereden en 2x een spaakbreuk gehad. Nu ben ik met 105 kilo niet de lichtste renner, maar dit heb ik met een shimano r500 en een racing 5 wielset nog niet gehad. Ik ben aan het overwegen om een handgespaakte set wielen te nemen, aan de onderkant van het budgettaire spectrum (400 euro). Daarbij twijfel ik tussen welke naaf en welke velg het meest geschikt is. Ik rij voornamelijk vlak en kleine klimmetjes (omgeving Twente).
Qua velgen had ik het volgende:
- H+Son archetype, licht maar minder 'aero'
- Kinlin XR31T, licht en wat hogere velg, 19C breed
- DT Swiss RR511, wat zwaarder, maar stevig en 18C breed
- Ryde DP18 Speed, stukje zwaarder maar bombproof en geen bankbreaker
En naven:
- Novatec superlight, lagers schijnen niet heel goed te zijn
- Bitex, kwaliteit?
- Miche primato synthesi, zwaar?
Ik neig zelf erg naar een combi met de RR511 of de XR31T voor zover die goed verkrijgbaar is. De kinlin is wel wat lichter nog. Maakt het nog veel uit welke naaf er bij komt? Andere optie is een Archetype set via marktplaats, er zitten dan Hope RS mono naven in. Zijn deze naven zoveel beter als bovenstaande naven dat het het waard is om de hogere velg te laten varen?
Wat als fabrieksalternatief mij nog aanspreekt is de DT Swiss R32 spline wielset.
Ben zelf zeer tevreden over mijn handgespaakte Bolt Wheels ( http://www.boltwheels.com/ ) in de brede versie en met "race lace" optie. Nu weeg ik wel geen 100 kg, maar ik gebruik ze al ruim 1000 km probleemloos om te cyclocrossen.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral
Als je wat zwaarder bent en niet gaat voor het racen dan is degelijkheid en betrouwbaarheid het belangrijkste lijkt mij.
In dat geval zou ik gaan voor een naaf van Hope en een velg van DT Swiss. Als je dan b.v.b. kiest voor de nieuwe Hope RS4 naaf en de DT Swiss RR585 heb je denk ik een mooie combi.
Ik heb mijn wielen laten bouwen via bikewheels en ben daar erg tevreden over: www.bikewheels.nl
In dat geval zou ik gaan voor een naaf van Hope en een velg van DT Swiss. Als je dan b.v.b. kiest voor de nieuwe Hope RS4 naaf en de DT Swiss RR585 heb je denk ik een mooie combi.
Ik heb mijn wielen laten bouwen via bikewheels en ben daar erg tevreden over: www.bikewheels.nl
"it doesn get easier you just go faster"
"to compete to win that's all i live for"
"to compete to win that's all i live for"
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 22 mar 2017 10:01
is er een specifieke reden dat je niet terug wil naar je oude wielen? Je zegt immers zelf dat je daar nooit problemen mee hebt gehad, als het het niet om racen gaat of looks gaat.
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Sinds een maand ben ik in bezit van een setje handgespaakte wielen. DT Swiss RR 511 velgen, DT Swiss 350 naven en Sapim spaken. Voor 28 en achter 32 spaken.Dit is inderdaad niet de lichtste combinatie, maar uiterst solide en het rolt geweldig. Inclusief velglint , snelspanners en een aantal binnenbandjes was ik €400,- kwijt bij Verdoes in Den Helder. Zo'n 20% goedkoper dan wheeltec.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Oude wielen zijn 10 speed en 15C breed, huidige fiets is 11 speed met 25mm banden. Ik wil daarom liefst minimaal 17C rijden. Ik heb al her en der offertes gevraagd en men biedt mij de genoemde naven in combinatie met de RR511 voor ongeveer 400 euro. Met betere naven heb ik het nog niet gezien voor dit budget. Bikewheels was mijn eerste keus, maar die is redelijk prijzig. Is gevestigd in mijn woonplaatsPhysics on Wheels schreef:is er een specifieke reden dat je niet terug wil naar je oude wielen? Je zegt immers zelf dat je daar nooit problemen mee hebt gehad, als het het niet om racen gaat of looks gaat.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik zou velgen met eyelets nemen, om dan bij Ryde te blijven heb je de 32 of 36 gaats Snyper.noepzor schreef:..............
Qua velgen had ik het volgende:
.......
En naven:
...........
- Miche primato synthesi, zwaar?
..............
Miche Primato naven zijn inderdaad niet de lichtste maar relatief goedkoop, bombproof en heel makkelijk te servicen.
En dan nog Sapim spaken met messing nippels.
Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Hope all the way
30000km gereden ermee en nog steeds lopen als nieuwe dus zou daar zelf iets meer in investeren zeker nadat ik geen goede ervaringen had met Miche
Kinlin velg ook mindere ervaringen mee want die scheurde na 2 zomers
Heb nu nog een set met H son velgen en hope naven en ook erg tevreden over die zullen nu ook 30dkm gelopen hebben door weer en wind en zijn ook nog top
Voordeel van H son is dat er alle banden makkelijk omheen gaan en vind het ook nog een hele mooie velg
30000km gereden ermee en nog steeds lopen als nieuwe dus zou daar zelf iets meer in investeren zeker nadat ik geen goede ervaringen had met Miche
Kinlin velg ook mindere ervaringen mee want die scheurde na 2 zomers
Heb nu nog een set met H son velgen en hope naven en ook erg tevreden over die zullen nu ook 30dkm gelopen hebben door weer en wind en zijn ook nog top
Voordeel van H son is dat er alle banden makkelijk omheen gaan en vind het ook nog een hele mooie velg
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16475
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
En je velgen die nu kapot zijn, als ze nog in garantie zijn, omwisselen voor een nieuwe set en dan deze verkopen op marktplaats of een andere 2ehands site
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Wat misschien nog een optie kan zijn: misschien wil de LBS uit coulance een set nieuwe wielen spaken ipv de oude herspaken. Ze moeten indien de spanning niet goed is het hele achterwiel omspaken. Aan materiaal is het ongeveer 350 euro. Oude laten fixen en verkopen is ook mogelijk inderdaad. Het is niet dat ik het geld niet heb, maar ik vind dat bedrag hoog genoeg. Ergens moet je een grens stellen want voor 100 meer heb je dit, en voor nog eens 100 weer dat etc etc
Velgen met eyelets zijn overbodig tegenwoordig, alleen voor toer/trekking/wereldfietsers zij ze misschien nog aan te bevelen.
Voor velgen zou ik gaan voor ofwel DT R511 ofwel KinLin XR 31 , waarbij de laatste het voordeel heeft van een a-symmetrische achtervelg, dit helpt effectief voor de stabiliteit en duurzaamheid.
Ook de wat oudere Kinlin XC279 is nog aan te bevelen, alleen symmetrisch.
Moet het zo goedkoop mogelijk, dan Miche Primato of Novatec Road Light naven , Hope iets duurder.
Met Miche naven wordt het een 100-150 gram zwaarder, daar merk je helemaal niks van.
Achter 32 spaken, voor 24 of 28 is zat bij goed gebouwde wielen.
Voor velgen zou ik gaan voor ofwel DT R511 ofwel KinLin XR 31 , waarbij de laatste het voordeel heeft van een a-symmetrische achtervelg, dit helpt effectief voor de stabiliteit en duurzaamheid.
Ook de wat oudere Kinlin XC279 is nog aan te bevelen, alleen symmetrisch.
Moet het zo goedkoop mogelijk, dan Miche Primato of Novatec Road Light naven , Hope iets duurder.
Met Miche naven wordt het een 100-150 gram zwaarder, daar merk je helemaal niks van.
Achter 32 spaken, voor 24 of 28 is zat bij goed gebouwde wielen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 1723
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ben zelf ca 110 kg.
Rijd al jaren naar tevredenheid op een handgespaakt setje met Ambrosio FCS28 velgen en Ultegra Naven. Sapim Dubbel butted spaken.
Bij Zoran van Bikexperto kost een nieuw setje momenteel €412. ( geen aandelen)
Rijd al jaren naar tevredenheid op een handgespaakt setje met Ambrosio FCS28 velgen en Ultegra Naven. Sapim Dubbel butted spaken.
Bij Zoran van Bikexperto kost een nieuw setje momenteel €412. ( geen aandelen)
Doe alles wat je doet met hart en ziel.