Fietsendrager
-
- Forum-lid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 26 jul 2011 18:11
Besten,
Via via heb ik wel een vernomen dat voor een carbonfiets niet alle fietsendragers kunnen worden gebruikt.
Hebben jullie hierover kennis en ervaringen die jullie met mij willen delen. Zou graag mijn fiets willen meenemen naar tochten op een universele fietsdrager (heb geen trekhaak).
Alvast bedankt voor de suggesties!
Via via heb ik wel een vernomen dat voor een carbonfiets niet alle fietsendragers kunnen worden gebruikt.
Hebben jullie hierover kennis en ervaringen die jullie met mij willen delen. Zou graag mijn fiets willen meenemen naar tochten op een universele fietsdrager (heb geen trekhaak).
Alvast bedankt voor de suggesties!
Bij dragers waarbij de voorvork vastgeklemd wordt, wordt vaak vermeld dat ze niet geschikt zijn voor vorken met carbon padden.
Als je vork alu padden heeft is het geen probleem.
Als je vork alu padden heeft is het geen probleem.
Laatst gewijzigd door martijnm op 08 aug 2011 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
En je mag ook geen metalen (alu) clinchers gebruiken om je wiel vast te zetten....martijnm schreef:Bij dragers waarbij de voorvork vastgeklemd wordt, wordt vaan vermeld dat ze niet geschikt zijn voor vorken met carbon padden.
Als je vork alu padden heeft is het geen probleem.
Waarom zou je een carbon vork niet vast mogen zetten in een fietsdrager? Belastingen tijdens fietsen zijn vele malen hoger dan tijdens vervoer.
Belangrijk is vooral dat je met een fietsendrager (ongeacht welk type) uitkijkt met klemmen op dunwandige buizen. Klem dus altijd de fiets daar waar hij versterkt is.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Tja, goeie vraag, maar dat stond bij de mijne iig in de handleiding.surfzeeuw schreef: Waarom zou je een carbon vork niet vast mogen zetten in een fietsdrager? Belastingen tijdens fietsen zijn vele malen hoger dan tijdens vervoer.
Ik heb zelf geen ervaring met vorken met carbon padden.. kan me voorstellen dat dat kwetsbaarder is. Maar een wiel moet ook vast zitten inderdaad.. dus dat komt toch een beetje op het zelfde neer.
Als je de voorvork fixeert (dus de fiets op het dak vervoert) wordt die vork op een niet zo fijne manier belast als de fiets op en neer zwiept in bochten (of door wind): De vork staat vast (patten) en de fiets wil naar links of rechts. Dat is een heel ander belasting dan dat de vork (en patten) tijdens fietsen ondervindt. Daarom lijken me patten van carbon kwetsbaar in dit geval.surfzeeuw schreef: Waarom zou je een carbon vork niet vast mogen zetten in een fietsdrager? Belastingen tijdens fietsen zijn vele malen hoger dan tijdens vervoer.
Een carbonnen frame in een drager achterop (of op het dak met buisklemming, bv Thule 591 Proride) lijkt mee geen probleem (spreek voor beide mogelijkheden uit 1000-en kilometers ervaring), als je maar uitgaat van "vast is vast". Doe je dat niet, dan kan je zo goed als alle frames wel slopen.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.
Ik vervoer mijn carbonnen fiets met alu padden zowel in de auto als op het dak. Het dargers met een voorvork klem; gaat perfect.
Gr. Diederik
Gr. Diederik
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Zo anders is die belasting helemaal niet. Als je door een bocht rijdt komen er ook aanzienlijke zijdelingse krachten op de vorkpoten te staan, dan zit je volledige gewicht er achter. Met de fiets op 't dak is het enkel het gewicht van de fiets. De snelheden zijn niet gek veel hoger dan je ook op de fiets kan halen, op de fiets ga je immers veel sneller door bochten dan met een auto.gamiel schreef:Als je de voorvork fixeert (dus de fiets op het dak vervoert) wordt die vork op een niet zo fijne manier belast als de fiets op en neer zwiept in bochten (of door wind): De vork staat vast (patten) en de fiets wil naar links of rechts. Dat is een heel ander belasting dan dat de vork (en patten) tijdens fietsen ondervindt.surfzeeuw schreef: Waarom zou je een carbon vork niet vast mogen zetten in een fietsdrager? Belastingen tijdens fietsen zijn vele malen hoger dan tijdens vervoer.
Op buizen klemmen kunnen lichte frames gewoon niet hebben. Daar zijn de buizen niet voor ontworpen.
Ik zou zeggen dat de krachten toch wel behoorlijk anders zijn, maar dat lijkt me op zich geen probleem.
Omdat de vork gefixeerd wordt, en de auto in de bocht recht blijft, of iets naar buiten helt komt er op de ene vorkpoot een kracht naar beneden (min of meer gelijk aan wanneer je op de fiets zit) en op de andere vorkpoot komt juist een trekkracht.
Die trekkracht heb je nooit in die mate tijdens het fietsen. Maar in die richting kan het materiaal juist het meeste hebben.
Trekkracht zou natuurlijk wel een probleem kunnen zijn als de boel evt los zou kunnen schieten.. maar bij mij op het dak blijft alles altijd netjes zitten.. ook alpencols op en af.
Omdat de vork gefixeerd wordt, en de auto in de bocht recht blijft, of iets naar buiten helt komt er op de ene vorkpoot een kracht naar beneden (min of meer gelijk aan wanneer je op de fiets zit) en op de andere vorkpoot komt juist een trekkracht.
Die trekkracht heb je nooit in die mate tijdens het fietsen. Maar in die richting kan het materiaal juist het meeste hebben.
Trekkracht zou natuurlijk wel een probleem kunnen zijn als de boel evt los zou kunnen schieten.. maar bij mij op het dak blijft alles altijd netjes zitten.. ook alpencols op en af.
Toch wel anders imo. Op het dak wordt je fiets in een bocht "naar buiten" geduwd, dus spelen er krachten dwars op je vork (met gefixeerde patten). 't is meer de auto (drager) die je fiets naar buiten gooit (te beginnen bij het gefixeerde deel van je vork: de patten), ipv het gewicht van de fiets - dat komt er achteraan. Ook (zij)wind(vlagen) en oneven/slecht wegdek belasten een gefixeerde vork zijdelings. Als je zelf een bocht rijdt op je fiets, ligt een aanzienlijk deel van de belasting (door je gewicht) in het verlengde van je vork (die nu niet gefixeerd is). Denk dat een vork tijdens aanzetten/sprinten behoorlijk zijdelings belast wordt, meer dan in een bocht. Dit ligt ook weer aan de bochtentechniek klassiek of skihouding.amclassic-fan schreef: Zo anders is die belasting helemaal niet. Als je door een bocht rijdt komen er ook aanzienlijke zijdelingse krachten op de vorkpoten te staan, dan zit je volledige gewicht er achter. Met de fiets op 't dak is het enkel het gewicht van de fiets. De snelheden zijn niet gek veel hoger dan je ook op de fiets kan halen, op de fiets ga je immers veel sneller door bochten dan met een auto.
Kortom: we zoeken iemand met tijd over die dit een mooi kan kwantificeren.
Zolang je een goede klem gebruikt, eventueel een sleeve gebuikt om de krachten beter te verdelen en 'm niet vaster dan vast aandraait is er niets aan de hand. Zoals ik al zei kan je alle frames wel slopen, zolang je een buisklem maar hard genoeg aandraait en/of op de verkeerde plaats klemt .... Vast is vast = geen probleem. Ik heb lichte frames/buizen (alu Principia's) en die geven geen krimp (5 jaar en een kleine 10.000 autokms verder)amclassic-fan schreef: Op buizen klemmen kunnen lichte frames gewoon niet hebben. Daar zijn de buizen niet voor ontworpen.
Er gaat trouwens niets boven de achterbank plat gooien en de fiets mooi achterinschuiven, zonder klemmen, wielen verwijderen etc - gaat alleen op als de rest van de familie niet meegaat
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.
De belastingen op het dak zullen veel geringer zijn, omdat er geen rijdersgewicht achterzit. Dat is de crux. Je kan met zo'n auto het circuit op en dan gebeurt er nog niets.
Wel thuis de fiets eerst van het dak halen, voordat je de garage inrijdt...anders wordt het een ander verhaal.
Wel thuis de fiets eerst van het dak halen, voordat je de garage inrijdt...anders wordt het een ander verhaal.
Met de auto gebeurt er idd niets. Met de fiets daarintegen .... ik weet het zo zeker nog niet. Carbonnen patten zijn niet voor dakdrager-circuitgebruik ontworpen denk ik. Ik leen er mijn fiets iig niet voor uit. Jij?litespeed schreef:Je kan met zo'n auto het circuit op en dan gebeurt er nog niets.
Nogmaals: rijdersgewicht in bochten werkt voor een aanzienlijk deel in het verlengde van je vork, niet dwars erop.
Willem Wever vragen voor een test? Top Gear? Brainiac? Mythbusters?
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.
De patten zijn gemaakt van massief glasvezel verterks carbon. Kunnen dus echt wel iets hebben en zullen niet veel onderdoen voor alu pats.
En met berijder van 70kg (of meer) door een kuiltje rijden kunnen ze ook prima hebben.
Dit als al snel 10.0g t.o.v. een fiets zonder berijder. En die 10.0g extra belasting zul je met een auto niet zomaar halen.......
En met berijder van 70kg (of meer) door een kuiltje rijden kunnen ze ook prima hebben.
Dit als al snel 10.0g t.o.v. een fiets zonder berijder. En die 10.0g extra belasting zul je met een auto niet zomaar halen.......
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;