Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Fietsendrager

Bianchi Infinito
Forum-lid

Bianchi Infinito 07 aug 2011 00:52

Besten,
Via via heb ik wel een vernomen dat voor een carbonfiets niet alle fietsendragers kunnen worden gebruikt.
Hebben jullie hierover kennis en ervaringen die jullie met mij willen delen. Zou graag mijn fiets willen meenemen naar tochten op een universele fietsdrager (heb geen trekhaak).

Alvast bedankt voor de suggesties!

martijnm
Forum-lid

martijnm 08 aug 2011 10:00

Bij dragers waarbij de voorvork vastgeklemd wordt, wordt vaak vermeld dat ze niet geschikt zijn voor vorken met carbon padden.
Als je vork alu padden heeft is het geen probleem.
Laatst gewijzigd door martijnm op 08 aug 2011 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.

surfzeeuw
Forum-lid

surfzeeuw 08 aug 2011 13:29

martijnm schreef:Bij dragers waarbij de voorvork vastgeklemd wordt, wordt vaan vermeld dat ze niet geschikt zijn voor vorken met carbon padden.
Als je vork alu padden heeft is het geen probleem.
En je mag ook geen metalen (alu) clinchers gebruiken om je wiel vast te zetten.... :o
Waarom zou je een carbon vork niet vast mogen zetten in een fietsdrager? Belastingen tijdens fietsen zijn vele malen hoger dan tijdens vervoer.

Belangrijk is vooral dat je met een fietsendrager (ongeacht welk type) uitkijkt met klemmen op dunwandige buizen. Klem dus altijd de fiets daar waar hij versterkt is.
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

martijnm
Forum-lid

martijnm 08 aug 2011 14:15

surfzeeuw schreef: Waarom zou je een carbon vork niet vast mogen zetten in een fietsdrager? Belastingen tijdens fietsen zijn vele malen hoger dan tijdens vervoer.
Tja, goeie vraag, maar dat stond bij de mijne iig in de handleiding.
Ik heb zelf geen ervaring met vorken met carbon padden.. kan me voorstellen dat dat kwetsbaarder is. Maar een wiel moet ook vast zitten inderdaad.. dus dat komt toch een beetje op het zelfde neer.

gamiel
Forum-lid

gamiel 08 aug 2011 14:42

surfzeeuw schreef: Waarom zou je een carbon vork niet vast mogen zetten in een fietsdrager? Belastingen tijdens fietsen zijn vele malen hoger dan tijdens vervoer.
Als je de voorvork fixeert (dus de fiets op het dak vervoert) wordt die vork op een niet zo fijne manier belast als de fiets op en neer zwiept in bochten (of door wind): De vork staat vast (patten) en de fiets wil naar links of rechts. Dat is een heel ander belasting dan dat de vork (en patten) tijdens fietsen ondervindt. Daarom lijken me patten van carbon kwetsbaar in dit geval.
Een carbonnen frame in een drager achterop (of op het dak met buisklemming, bv Thule 591 Proride) lijkt mee geen probleem (spreek voor beide mogelijkheden uit 1000-en kilometers ervaring), als je maar uitgaat van "vast is vast". Doe je dat niet, dan kan je zo goed als alle frames wel slopen.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

bandiet
Forum-lid

bandiet 09 aug 2011 10:18

Ik vervoer mijn carbonnen fiets met alu padden zowel in de auto als op het dak. Het dargers met een voorvork klem; gaat perfect.

Gr. Diederik

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 aug 2011 10:26

gamiel schreef:
Als je de voorvork fixeert (dus de fiets op het dak vervoert) wordt die vork op een niet zo fijne manier belast als de fiets op en neer zwiept in bochten (of door wind): De vork staat vast (patten) en de fiets wil naar links of rechts. Dat is een heel ander belasting dan dat de vork (en patten) tijdens fietsen ondervindt.
Zo anders is die belasting helemaal niet. Als je door een bocht rijdt komen er ook aanzienlijke zijdelingse krachten op de vorkpoten te staan, dan zit je volledige gewicht er achter. Met de fiets op 't dak is het enkel het gewicht van de fiets. De snelheden zijn niet gek veel hoger dan je ook op de fiets kan halen, op de fiets ga je immers veel sneller door bochten dan met een auto.

Op buizen klemmen kunnen lichte frames gewoon niet hebben. Daar zijn de buizen niet voor ontworpen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

martijnm
Forum-lid

martijnm 09 aug 2011 10:44

Ik zou zeggen dat de krachten toch wel behoorlijk anders zijn, maar dat lijkt me op zich geen probleem.
Omdat de vork gefixeerd wordt, en de auto in de bocht recht blijft, of iets naar buiten helt komt er op de ene vorkpoot een kracht naar beneden (min of meer gelijk aan wanneer je op de fiets zit) en op de andere vorkpoot komt juist een trekkracht.
Die trekkracht heb je nooit in die mate tijdens het fietsen. Maar in die richting kan het materiaal juist het meeste hebben.
Trekkracht zou natuurlijk wel een probleem kunnen zijn als de boel evt los zou kunnen schieten.. maar bij mij op het dak blijft alles altijd netjes zitten.. ook alpencols op en af.

gamiel
Forum-lid

gamiel 09 aug 2011 11:47

amclassic-fan schreef: Zo anders is die belasting helemaal niet. Als je door een bocht rijdt komen er ook aanzienlijke zijdelingse krachten op de vorkpoten te staan, dan zit je volledige gewicht er achter. Met de fiets op 't dak is het enkel het gewicht van de fiets. De snelheden zijn niet gek veel hoger dan je ook op de fiets kan halen, op de fiets ga je immers veel sneller door bochten dan met een auto.
Toch wel anders imo. Op het dak wordt je fiets in een bocht "naar buiten" geduwd, dus spelen er krachten dwars op je vork (met gefixeerde patten). 't is meer de auto (drager) die je fiets naar buiten gooit (te beginnen bij het gefixeerde deel van je vork: de patten), ipv het gewicht van de fiets - dat komt er achteraan. Ook (zij)wind(vlagen) en oneven/slecht wegdek belasten een gefixeerde vork zijdelings. Als je zelf een bocht rijdt op je fiets, ligt een aanzienlijk deel van de belasting (door je gewicht) in het verlengde van je vork (die nu niet gefixeerd is). Denk dat een vork tijdens aanzetten/sprinten behoorlijk zijdelings belast wordt, meer dan in een bocht. Dit ligt ook weer aan de bochtentechniek klassiek of skihouding.

Kortom: we zoeken iemand met tijd over die dit een mooi kan kwantificeren. :ugeek:
amclassic-fan schreef: Op buizen klemmen kunnen lichte frames gewoon niet hebben. Daar zijn de buizen niet voor ontworpen.
Zolang je een goede klem gebruikt, eventueel een sleeve gebuikt om de krachten beter te verdelen en 'm niet vaster dan vast aandraait is er niets aan de hand. Zoals ik al zei kan je alle frames wel slopen, zolang je een buisklem maar hard genoeg aandraait en/of op de verkeerde plaats klemt .... Vast is vast = geen probleem. Ik heb lichte frames/buizen (alu Principia's) en die geven geen krimp (5 jaar en een kleine 10.000 autokms verder)

Er gaat trouwens niets boven de achterbank plat gooien en de fiets mooi achterinschuiven, zonder klemmen, wielen verwijderen etc - gaat alleen op als de rest van de familie niet meegaat :D

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 09 aug 2011 12:04

De belastingen op het dak zullen veel geringer zijn, omdat er geen rijdersgewicht achterzit. Dat is de crux. Je kan met zo'n auto het circuit op en dan gebeurt er nog niets.

Wel thuis de fiets eerst van het dak halen, voordat je de garage inrijdt...anders wordt het een ander verhaal. ;)

gamiel
Forum-lid

gamiel 09 aug 2011 12:27

litespeed schreef:Je kan met zo'n auto het circuit op en dan gebeurt er nog niets.
Met de auto gebeurt er idd niets. Met de fiets daarintegen .... ik weet het zo zeker nog niet. Carbonnen patten zijn niet voor dakdrager-circuitgebruik ontworpen denk ik. :? Ik leen er mijn fiets iig niet voor uit. Jij?

Nogmaals: rijdersgewicht in bochten werkt voor een aanzienlijk deel in het verlengde van je vork, niet dwars erop.

Willem Wever vragen voor een test? Top Gear? Brainiac? Mythbusters?

surfzeeuw
Forum-lid

surfzeeuw 09 aug 2011 12:48

De patten zijn gemaakt van massief glasvezel verterks carbon. Kunnen dus echt wel iets hebben en zullen niet veel onderdoen voor alu pats.
En met berijder van 70kg (of meer) door een kuiltje rijden kunnen ze ook prima hebben.
Dit als al snel 10.0g t.o.v. een fiets zonder berijder. En die 10.0g extra belasting zul je met een auto niet zomaar halen.......
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie