Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Scheurtje in Carbon Voorvork Bulls racefiets

POC
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2015 13:17
Locatie: Amerongen

POC 02 jun 2015 10:55

Beste forumleden,

Hieronder zien jullie een scheurtje in mijn carbon voorvork van mijn Bulls racefiets. Ik ben nooit gevallen en ben ook nooit hard een stoeprand of iets dergelijks opgereden.

Heeft iemand toevallig op dezelfde plek ooit een scheurtje gehad in zijn of haar voorvork?

Op dit moment wordt dit scheurtje met behulp van foto's beoordeeld door Bulls zelf, want het valt buiten de garantieperiode van 2 jaar (heb de fiets ongeveer 2,5 jaar). Maar mijn fietsenmaker is heel behulpzaam, dus ik ben benieuwd wat de uitslag wordt!

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet duidelijk een scheurtje met rechts van het scheurtje een ronde kring. :(

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 02 jun 2015 11:21

Op dit moment wordt dit scheurtje met behulp van foto's beoordeeld door Bulls zelf, want het valt buiten de garantieperiode van 2 jaar (heb de fiets ongeveer 2,5 jaar). Maar mijn fietsenmaker is heel behulpzaam, dus ik ben benieuwd wat de uitslag wordt!
Laat je niks wijsmaken. In Nederland is er geen sprake van een garantieperiode van twee jaar. Er dient sprake te zijn van een 'deugdelijk product' Van een voorvork mag je verwachten dat ie x-jaar meegaat. In ieder geval langer dan twee jaar.
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Previous name Jansen01

michael Dedacciai
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 aug 2014 17:58

michael Dedacciai 02 jun 2015 20:47

Ja dat klopt, maar zelf ooit het schip ingegaan met een Cannondale mtb met levenslange garantie op het frame.
Zowel door Cannondale als Roelofs in Arnhem het bos ingestuurd, daarna met rechtshulp aan de bak gegaan.

conclusie; alles afgekocht door rechtshulp en frame op hun kosten mogen repareren de juridische details zal ik jullie besparen.

1 ding geleerd, levenslang garantie bestaat niet, tenzij je een top vakzaak aan je kant staat en je helpt in deze. Dat was Roelofs in Arnhem helaas niet.

Uit jouw verhaal begrijp ik dat de de fietsenzaak je wel graag wilt helpen. succes!

POC
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2015 13:17
Locatie: Amerongen

POC 03 jun 2015 09:12

Ik moet mijn fiets weer langsbrengen. Ze willen de maten weten van mijn fiets. Bulls kan niet meer dezelfde vork leveren, maar heeft waarschijnlijk nog wel een zwarte liggen met Bulls sticker. Hier ben ik het niet mee eens. Een zwarte vork op mijn witte fiets, dat ziet er niet uit. Ik moet nog overleggen, dus misschien maak ik mij druk om niks. Morgen weet ik meer!

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 03 jun 2015 15:37

Ik vind een zwarte vork op een witte fiets wel mooi. Maar goed dat is verschil in smaak.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 03 jun 2015 22:12

Gezien de omstandigheden dat de garantie eigenlijk verlopen is lijkt het nog een redelijk aanbod. Je kunt hem eventueel zelf laten spuiten.

Je kunt discussieren over welke wettelijke garantietermijn nu echt van toepassing is, maar als die langer is dan 2 jaar wordt als het er echt op aankomt meestal wel een soort van afschrijving gehanteerd vanwege inmiddels 2,5 jaar gebruik. Ook in dat kader lijkt bijvoorbeeld de kosten van zelf laten spuiten misschien wel redelijk.

Maar ik snap dat je dan niet heel erg blij bent.

POC
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2015 13:17
Locatie: Amerongen

POC 03 jun 2015 22:45

Zo kan je het ook weer bekijken. Hoeveel zal het kosten om zo'n voorvork te spuiten denken jullie? En weten jullie een goede spuiter in de omgeving Soest - Amersfoort? Of wordt het gewoon een schadehersteller binnenlopen?

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 03 jun 2015 22:54

Vergeet ook niet dat je volgens het non-conformiteitsbeginsel misschien wel recht hebt op een langere garantieperiode. Maar dat het normaal gesproken aan jou is om te bewijzen dat de schuld bij de leverancier ligt en niet bij jou. En dat is best moeilijk, want hoe bewijs je dat die vork nooit een tik heeft gehad? Dat lukt je bijna alleen maar als er een structureel probleem bij die vorken is. Dus ik zou heel blij zijn met dit aanbod.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 03 jun 2015 23:43

Elke autoschadehersteller kan dat spuiten

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 04 jun 2015 09:45

Je hoeft niets te bewijzen. De fabrikant moet bewijzen. Zo werkt het consumentenrecht nou eenmaal. (omgekeerde bewijslast).

In het 1e jaar heb je 100% garantie. Daarna loopt de garantie stapsgewijs af op basis van verwachte levensduur bij gangbaar gebruik. Dat komt meestal neer op afbouw van 80% naar 0% in jaar 2, 3, 4 en 5.

Als je nu een zwarte vork krijgt zonder verdere kosten, dan heb je wellicht wel wat te mopperen, maar niets te klagen. De fabrikant heeft aan z'n wettelijke plicht voldaan.
Lik verf erover en Klaar is Klaas.

Gebruikersavatar
Spaceship
Forum-lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 01 jan 2015 11:52

Gebruikersavatar Spaceship 04 jun 2015 12:03

POC schreef:Zo kan je het ook weer bekijken. Hoeveel zal het kosten om zo'n voorvork te spuiten denken jullie? En weten jullie een goede spuiter in de omgeving Soest - Amersfoort? Of wordt het gewoon een schadehersteller binnenlopen?
Misschien kun je het gewoon zelf doen met een spuitbusje?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5873
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 04 jun 2015 12:33

Ikzelf heb ook een witte fiets maar dan wel met een zwarte voorvork en ik vind het niet verkeerd staan.
Dus voor dat je begint met spuiten, plaats hem eerst en kijk of je het bevalt.
Spuiten kan altijd nog.

Plaats reactie