smeren remkabels
-
- Forum-lid
Hoe vaak moet je remkabels smeren? Mijn fiets is 3 jaar oud.
En wat is de beste methode om dit te doen?
En wat is de beste methode om dit te doen?
Jan de Fietser
- de zwarten
- Forum-lid HC
Bij montage goed smeren. Verder zo lang mogelijk afblijven.
Binnenkabels zelf kunnen jaren mee, mits niet overdreven geforceerd (wedstrijden, bergetappes).
Buitenkabels vervang je best sneller, alweer afhankelijk van hoe goed je ze gemonteerd hebt (vet, recht afgeknipt) en in welk weer je rijdt (winterse omstandigheden of niet,...).
Binnenkabels zelf kunnen jaren mee, mits niet overdreven geforceerd (wedstrijden, bergetappes).
Buitenkabels vervang je best sneller, alweer afhankelijk van hoe goed je ze gemonteerd hebt (vet, recht afgeknipt) en in welk weer je rijdt (winterse omstandigheden of niet,...).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
-
- Forum-lid
Om je vraag te beantwoorden, je zou de binnenkabel er uit kunnen halen en de buitenkabels door smeren. Of terwijl de binnenkabel erin zit proberen bij de frame nokjes wat lubricatie naar binnen te spuiten.
Maar zoals jaapieo zegt; na 3 jaar kan het ook heel verstandig zijn om gewoon alles te vervangen. Kosten vallen reuze mee en je merkt het verschil direct!
Maar zoals jaapieo zegt; na 3 jaar kan het ook heel verstandig zijn om gewoon alles te vervangen. Kosten vallen reuze mee en je merkt het verschil direct!
-
- Forum-lid
de meeste smeer en vet bestanddelen trekken alleen maar vuil aan.
Mijn motto: nooit smeren beter vervangen
op een waterfiets kom je ook vooruit
-
- Forum-lid
Bedankt voor de info
Jan de Fietser
- de zwarten
- Forum-lid HC
tosstheboss schreef:de meeste smeer en vet bestanddelen trekken alleen maar vuil aan.
een dikke klodder mayonaise aan je vinger, remkabel erbij nemen, even goed insmeren, dan de kabel door de buitenkabel... Alles wat ik charmant vind aan kabels monteren... en jij komt me nu doodleuk zeggen dat het niet mag? leuk is dat!
ps: nog nooit last gehad van vuil in de buitenkabel, NET omdat ik hem helemaal insmeer waardoor het vuil er niet inkan.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Succes, maar dat klopt dus ook van geen kant.
Je moet de boel niet van buiten in gaan sprayen nee, maar ik zou toch wel eens willen weten hoe een van binnen gesmeerde binnen/buitenkabel vuil aan zou moeten trekken.
Een kabel moet je echt wel smeren!
Je moet de boel niet van buiten in gaan sprayen nee, maar ik zou toch wel eens willen weten hoe een van binnen gesmeerde binnen/buitenkabel vuil aan zou moeten trekken.
Een kabel moet je echt wel smeren!
mijn Flickr
-
- Forum-lid HC
Gewoon liners gebruiken komt er ook geen vuil in. Kosten wel een hele euro van shimano!
Koop de shimano dopjes met rubber en monteer het rubber niet maar doorover de liner.
Maar na drie jaar zou ik het gewoon vervangen. De binnenkabel is warschijnlijk ook ingesleten
Koop de shimano dopjes met rubber en monteer het rubber niet maar doorover de liner.
Maar na drie jaar zou ik het gewoon vervangen. De binnenkabel is warschijnlijk ook ingesleten
Hoi,
Vettige, vieze viespeuk.
Hier wordt nooit of te nimmer enig kabeltje gesmeerd.
Bij Campa kabels doe je het in alle geval liever niet en naar mijn gevoel doe je het algemeen liever niet .
De meeste moderne kables hebben al lage wrijving liners enz., extra vet hoeft echt niet.
Smeurepeut,
de zwarten schreef:tosstheboss schreef:de meeste smeer en vet bestanddelen trekken alleen maar vuil aan.
een dikke klodder mayonaise aan je vinger, remkabel erbij nemen, even goed insmeren, dan de kabel door de buitenkabel... Alles wat ik charmant vind aan kabels monteren... en jij komt me nu doodleuk zeggen dat het niet mag? leuk is dat!
ps: nog nooit last gehad van vuil in de buitenkabel, NET omdat ik hem helemaal insmeer waardoor het vuil er niet inkan.
Vettige, vieze viespeuk.
Hier wordt nooit of te nimmer enig kabeltje gesmeerd.
Bij Campa kabels doe je het in alle geval liever niet en naar mijn gevoel doe je het algemeen liever niet .
De meeste moderne kables hebben al lage wrijving liners enz., extra vet hoeft echt niet.
Smeurepeut,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
Sommige kabelsetjes mag je volgens fabrikant absoluut niet smeren.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0