Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Montage BB30 lager met loctite?

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1544
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 12 apr 2015 08:11

53x11 schreef: Montage laat nog een weekje of 2-3 op zich wachten, als het gips weer van de vingertjes af is :-?
Een vraag hoe kom je aan gegipste vingers? En natuurlijk de vraag hoe kom je er vanaf :lol:
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9151
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 12 apr 2015 15:43

ongelukje. Cassette wisselen ging op zich ook (wel smeervlekken op het gips nu :oops: ), dus wie weet waag ik me er eerder aan:twisted:
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9151
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 mei 2015 20:15

Zo, de vingers zijn weer uit het gips, en ik kan ze inmiddels ook weer enigzins bewegen. Tijd om te klussen dus, inclusief beloofd fotoverslagje.

Eerst de cranks eraf. Crankbouten eruit draaien (10 mm inbus) en met een speciaal tooltje (KT013 de cranks eraf schroeven.

De kleinste bout gaat in de trapas:
Afbeelding

Vervolgens gaat de grootste bout op de crank:
Afbeelding

...Om vervolgens met een 8mm inbus de kleinere bout weer uit de trapas te draaien. De crank komt dan vanzelf mee. In principe hoeft alleen de crank aan de aandrijfkant los, maar omdat ik alle kraakoorzaken wil uitsluiten, heb ik alles rond crank en trapas losgemaakt en van vers vet voorzien.

Met een rubber hamer vervolgens de as voorzichtig richting niet-aandrijfkant uit de lagers geslagen.

Vervolgens de lagers uitgedreven. Dat kan met een vrij goedkoop tooltje, waarmee je de lagers eruit kan slaan. Ik heb er echter voor gekozen om een (duurder) uit- en indrijftool te kopen van CEMA. Voornamelijk omdat ik daarmee heel precies recht en op de juiste diepte de lagers vast kan persen. Maar dat komt later:
Met een pen en een contrastuk kwamen de lagers makkelijk los:

Afbeelding

Afbeelding

De oorzaak van de tik was snel gevonden. Eén van de lagers liep enorm korrelig, terwijl deze er nog wel goed uit zag (geen roest/vuil etc). FSA maakt zijn discutabele reputatie weer waar helaas.

Met eerst wasbenzine en daarna alcohol heb het lagerhuis vervolgens goed ontvet. Met de crank eraf is het makkelijk poetsen, dus de rest van de fiets krijgt ook een poetsbeurt :-)

Met dezelfde CEMAtool gaan de lagers er ook weer in. Ik heb gekozen voor lagers van Cbear, die ik vastlijm met Loctite 641. De vorige eigenaar van het frame (dat ik als enige onderdeel van de fiets 2e hands heb verkregen) had een BSA adapterbus geplaatst. Bij het plaatsen en/of verwijderen daarvan is de lagerbus gekrast, dus een beetje loctite tussen lagers en bus is een goed idee waarschijnlijk. Loctite breng ik aan met een wattenstaafje, op de lagers, zodat overtollig loctite na persen er makkelijk aan de buitenkant af te halen is.

Inpersen:
Afbeelding

Nadat de lagers op hun plek zaten heb ik de loctite 24 uur laten uitharden voordat ik de trapas terug geplaatst heb

Afbeelding

Lekker veel lagervet aan de binnen- en buitenkant van de lagers:
Afbeelding

Aan de aandrijfkant moet de golfring en een aantal vulringen (in mijn geval 2 stuks)
Afbeelding

Vervolgens ook weer lekker veel montagevet op de as voordat de cranks er weer op gaan:
Afbeelding

Van het plaatsen van de cranks heb ik geen foto's gemaakt. Dat is gewoon een kwestie van met de crankbout stevig vastdraaien. Niet de ketting vergeten om het tandwiel te leggen! :-)

Hopelijk klaar voor een heel aantal kraakloze kilometers
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 977
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 03 mei 2015 20:44

Mooi verslagje!! Morgen uitproberen ??
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

dehei
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jan 2014 17:20

dehei 03 mei 2015 21:17

Hoi,

Leuk verhaal met foto's erbij, top.
CEMA tool staat ook op mijn wishlist, gaat die echt zo makkelijk als op hun youtube video?

Volgens FSA instructies hoort die golfring aan de non-drive side, geen idee of het wat uitmaakt.
http://youtu.be/77ljRAZFPYc
(@ 06:40)

bikerke
Forum-lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 03 mei 2015 21:28

dehei schreef: CEMA tool staat ook op mijn wishlist, gaat die echt zo makkelijk als op hun youtube video?
Dat is zeker dat, toch een van de betere investeringen dat cema toolke zulle.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9151
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 mei 2015 21:33

@beezer: morgen proberen idd
@dehei: hangt nogal van de as af. Bij deze moet de golfring aan de drive-side. Bij de nieuwe (SISL2) C'dale as weer aan de NDS
@bikerke&dehei: supertooltje inderdaad. Gaat net zo makkelijk als op de youtube video :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

dehei
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jan 2014 17:20

dehei 03 mei 2015 23:36

Moest je die lagers nog smeren voordat je ze plaatst?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9151
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 mei 2015 06:03

Nee, dan hecht de loctite niet. Het "officiële" cannondale advies is overigens wel smeren (en geen loctite)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

dehei
Forum-lid
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jan 2014 17:20

dehei 04 mei 2015 08:57

Ik bedoelde niet de buitenkant van de lagers maar de binnenkant:
http://youtu.be/BUjHgt4hxHk
@ 2:14

bikerke
Forum-lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 04 mei 2015 09:58

dehei schreef:Ik bedoelde niet de buitenkant van de lagers maar de binnenkant:
http://youtu.be/BUjHgt4hxHk
@ 2:14
Nee, Cbear zegt van niet en geeft 2 jaar garantie op de lagers. Maar...... wil je probleemloos blijven rijden, dan kan je dit beter wel doen. En om de 3 maanden hersmeren.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9151
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 mei 2015 11:15

Op de binnenkant van de lagers zit vet idd. Het eerste kraakvrije ritje is een feit overigens :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie