Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Forum wannabee cheap SRM

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jan 2009 23:21

Om het topic over de terugkeer van Lance Armstrong wat te verlichten heb ik dit topic maar even geopend. Zie hier voor dat topic.

Suggesties voor een betere topic titel zijn welkom :D
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 27 jan 2009 23:38

Amclassic-fan schreef:Suggesties voor een betere topic titel zijn welkom :D


ah, in dat geval zou ik wannabe ipv wannebee als suggestie willen opperen.
Voor de rest is de topic titel erg geslaagd.
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 jan 2009 23:41

@Simen, je wilt de kracht op een plaats meten waar er het makkelijkst iets te maken is om de kracht te meten. In een goed onderhouden aandrijftrein verlies je nauwlijks energie, iig minder dan 1% en dus maakt het niet veel uit.
1: Powertap manier: een achternaaf ontwerpen is al knap wat werk, bestaat uit een aantal onderdelen, maar laten maken kost al knap veel geld (zeker in 1e instantie). Probleem van een naaf is dat iedereen die wedstrijden rijdt eigenlijk al 3 wielen nodig heeft: trainingswiel met lage velg, wedstrijdwiel met hoge velg en disc. Dat is niet handig.
2: Ergomo manier: in de trapas valt 't vermogen ook te meten. Alleen ben je dan alleen 't vermogen van 't linkerbeen aan het meten. Daarnaast komt het heel gevoelig hoe vlak het bracket is gefreesd. Signalen naar buiten krijgen is lastig (je zit in een metalen pot).
3: SRM manier: Een compleet crankstel ontwerpen en maken is niet makkelijk dan een achternaaf als je 't gewicht leuk wilt houden. We horen niet voor niets weinig meer van de crank van M5 en 0G blies de Boxer crank af.
4: Quarq manier: Van veel crankstellen zijn de spiders te verwijderen en is er dus een andere spider te monteren die het vermogen meet. Probleem is dat je afhankelijk bent van wat andere fabrikanten doen.

5: Eric Peters z'n manier: Door een ring te plaatsen op plek waar normaal de kettingbladen zitten en vervolgens de kettingbladen dus 36 graden gedraaid te bevestigen aan de ring creëer je een plek om te meten. De boel past in principe op alle crankstellen met dezelfde BCD. Je zou misschien zelfs op een 130 mm BCD op deze manier kunnen zorgen dat je 110 mm bladen kunt bevestigen.
Op het moment dat je trapt wordt het stuk aluminium (of carbon ;)) tussen de tab aan de crank en de 'nieuwe' bevestiging van het kettingblad in elkaar gedrukt. Aan de andere kant van het bevestingspunt is er juist spraken van rek. Tegenovergestelde bewegingen zijn heel fijn als je iets wilt meten :)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tourpretendent
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48

tourpretendent 28 jan 2009 00:01

Willen we het vermogen weten dat de fietser levert? of het vermogen dat daadwerkelijk op de weg komt?

Het eerste staat onder invloed staat van het fysiek van de mens en alles wat zich tussen de mens en weg bevindt. Dit vermogen lijkt hoger maar is dat uiteraard niet.
Het vermogen dat daadwerkelijk op de weg "komt" is het meest interessante vermogen om te weten en te gebruiken tijdens de training.

Voorzover ik weet is alleen de SRM instaat de tweede waarde te analyseren en kan deze dus gebruikt worden voor input tijdens de training.

skimons
Forum-lid
Berichten: 2424
Lid geworden op: 08 apr 2004 16:47
Locatie: Nijmegen

skimons 28 jan 2009 00:04

interessant!! en zeker een mooie optie. probleem is wel hoe de gegevens van de ring van eric in de computer te krijgen. eerlijk gezegd denk ik dat SRM wel de beste meetmethode heeft, maar dat er prijstechnisch vooral op software- en equipment-(computer) gebied veel te halen is.

rhalff
Forum-lid
Berichten: 578
Lid geworden op: 26 feb 2008 02:25

rhalff 28 jan 2009 00:28

Misschien dit artikel interessant, een tutorial over het in elkaar hacken van een fiets computer:

http://www.piclist.com/techref/piclist/ ... /index.htm

Ik heb nog steeds als doel dat artikel ooit is van begin tot het eind te begrijpen.
Het behandeld overigens niet het meten van vermogen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jan 2009 01:01

Door het gebruik van Ant+ standaard zou je gewoon een Garmin kunnen gebruiken. Dat zou de complexiteit een enorm stuk terug dringen. Qua programmeerwerk stelt de computer zelf geen fluit voor. Data ontvangen, decoderen, op scherm weergeven en tot slot wegschrijven naar geheugenkaart. Alleen met het scherm kom je bij een behoorlijk probleem, een scherm wordt meestal naar de specs gemaakt voor dit soort producten. Energiezuinigheid is namelijk nog al belangrijk. Dat geeft hoge opstartkosten. Dus liever iets wat gewoon op een Garmin 705 uitgelezen kan worden of voor mijn part op de computer van een Powertap.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 28 jan 2009 05:30

Ik heb met Photoshop geprobeerd iets te schetsen maar dat lukte niet al te best, dus toen maar met Autocad, maar daar ben ik ook niet zo goed in. Toch is dit zo een beetje het idee.
Daarbij moeten op deze ring twee of meerdere rekstrookjes worden bevestigd en moet ergen ruimte worden gecreerd voor wat Electronica. Er moet in ieder geval een ANT+ chip in bijvoorbeeld een Nordic nRF24E1TM (hierin zit ook nog rekencapaciteit en analoog I/O in). De ANT+ drop in chips zijn allemaal 20x20mm waardoor de ring in ieder geval ergens breder moet worden om er electronica op te kunnen plakken.

Afbeelding

Dit is een conceptuele schets, dikte en breedte van de ring is nog onbekend, er moeten wel verdiepingen in zitten om de kettinglijn te kunnen handhaven.

De onderste laag rond de Spidergaten dient ook wat dikte te hebben en daarnaast vraag ik me af: Ondanks de enorme micromeetcapaciteit van rekstrookjes, is er genoeg materiaal vevorming te verwachten om een bruikbare meting te kunnen realiseren.

Ik zal eens een van de gratis 3d modeling pakketjes downloaden om te kijken of ik het allemaal wat beter kan weergeven.
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 jan 2009 08:45

@Eric: Goed idee! Vooral de toepasbaarheid voor meerdere types standaar cranks spreekt me erg aan! Over de grootte van de vervorming zou ik me niet druk maken. Die hoeft maar heel klein te zijn (gelukkig maar, anders zou de crank heel vervelend aan gaan voelen als je aan het optrekken bent). Wat misschien wel een probleem is:
Om betrouwbaar te zijn moet ALLE kracht van de spider via de rekstrookjes naar de tandwielen lopen. Dat betekent ook dat de rekstrookjes geplakt moeten worden op een stuk materiaal dat lineair zal vervormen met kracht en dat dus ergens tussen de ring en de spider zit. Ook heb je natuurlijk 5 rekstrookjes nodig op deze manier (en ik denk 10 als je het geheel ook temperatuurs onafhankelijk wilt maken. Zie Wheatstone Bridge). De strookjes zelf zullen niet mega duur zijn, maar het plakken ervan is werk voor de vakman. En man-uren zijn heel veel keer duurder dan materiaalkosten (waarom denk je dat SRM zo duur is?)
Desalniettemin, dit idee verdient verdere uitwerking! Heb je al eens met iemand van een goede instrumentmakerij gesproken? (bijvoorbeeld van een universiteit?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

mister_arby
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 29 aug 2007 23:24

mister_arby 28 jan 2009 09:13

als jullie een vermogensmeter in productie brengen pm mij dan eventje :D


leuk topic!

tourpretendent
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 20 jul 2008 11:48

tourpretendent 28 jan 2009 09:21

Vraag:

Is het mogelijk magnetischevelden van kleine magneetjes te gebruiken i.p.v. rekstrookjes?
Magneten generen een elec. stroom. Deze stroompjes variëren tijdens de omwentelingen van de trapas.
Door het meten van deze stroompjes weten we de positie en de volgens mij de kracht waarmee de trapas ronddraait?

Dit zou het geheel lichter maken en we hebben ook geen "last" van slijtage.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 jan 2009 09:46

@TP: Ja, kan, maar op jouw manier meet je alleen omwentelingssnelheid. Ik heb ooit de kracht in roei-riemen gemeten mbv 2 op de riem vastgemaakte profielen. Op het ene profiel zat een magneet, op de andere een spoel. De afstand tussen de profielen werd groter als de riem boog (de riem boog uiteraard als er kracht op kwam te staan). Hierdoor veranderde de stroom (/spanning, weet ik eigenlijk geeneens) in de spoel. Die verandering kun je meten, en dus kun je kracht herleiden. Deze dingen noemden we 'proximity transducers', en ze waren groot, en zwaar.

De meest gebruikte methodes om kracht te meten zijn mbv rekstrookjes of mbv piezo kristallen. Laatstgenoemden zijn weliswaar vrij klein en licht te verkrijgen, maar voor fietsen niet heel geschikt, want last van drift op de lange duur en ze moeten onder hoge voorspanning worden gemonteerd (maar nu wordt het wel erg technisch..)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie