Hoeveel kan carbon hebben?
Ik heb bij het bevestigen van mijn zadelklem deze, met mijn domme kop veel te strak vast gezet.
We konden op mijn fiets niet ontdekken met hoeveel moment de klem vastgezet moest worden.
Op de zadelpen van een kennis, waarvan ik een momentsleutel kon lenen stond 12nm.
Toen ik bezig was de boel vast te draaien vermoede ik al dat het aantal nm niet klopte. Na een kleine zoekactie op het internet
kwam ik max 6nm voor de zadel klem tegen.
Nu is er door het strakke aandraaien wel wat schade ontstaan.
Er is wat lak af gesprongen en de lak is bij de randen van de klem wat ingedeukt (niet geheel rondom alleen bij de bout)
Ik heb goed gekeken of ik ook scheuren in het carbon kon vinden maar zowel aan de buitenkant als aan de binnen kant van het frame is er niets te zien.
Aangezien het mijn eerste carbon fiets is ben ik bang voor schade anders dan de lak schade.
Hoe sterk is carbon
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 26 feb 2012 23:23
Slaaf van het smalle zadel
Met carbon moet je inderdaad wat voorzichtiger zijn dan bij aluminium of staal. Je hebt ook carbon pasta en dat zorgt ervoor dat je de zaak minder vast hoeft te draaien.
Je frame zal na jouw actie geen schade hebben vermoed ik. Deze is gemaakt om iets samengedrukt te worden op tie plek.
De zadelpen daarentegen zou beschadigd kunnen zijn. Als de binnenkant echter gelemaal gaaf is, dan betwijfel ik dat en vermoed ik dat het inderdaad alleen lakschade is.
Voor de zekerheid kun je de zadelpen na leten kijken bij de FM.
Ik adviseer je om alle draaimomenten van de bouten op te zoeken en te bewaren.
Ik draai de bouten (imbus) in principe op maximaal 80% van het maximale moment. Dat is in de regel meer dan voldoende. Eventueel kun je de in te klemmen onderdelen (stuur / zadelpen) insmeren met carbonpasta.
Je frame zal na jouw actie geen schade hebben vermoed ik. Deze is gemaakt om iets samengedrukt te worden op tie plek.
De zadelpen daarentegen zou beschadigd kunnen zijn. Als de binnenkant echter gelemaal gaaf is, dan betwijfel ik dat en vermoed ik dat het inderdaad alleen lakschade is.
Voor de zekerheid kun je de zadelpen na leten kijken bij de FM.
Ik adviseer je om alle draaimomenten van de bouten op te zoeken en te bewaren.
Ik draai de bouten (imbus) in principe op maximaal 80% van het maximale moment. Dat is in de regel meer dan voldoende. Eventueel kun je de in te klemmen onderdelen (stuur / zadelpen) insmeren met carbonpasta.
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 26 feb 2012 23:23
De zadelpen is van alu. Deze is zeker niet beschadigd.
ik zal zeker een lijstje maken van de aandraaimomenten.
Bedankt voor het antwoord. Is mijn hart weer een beetje gerust.
ik zal zeker een lijstje maken van de aandraaimomenten.
Bedankt voor het antwoord. Is mijn hart weer een beetje gerust.
Slaaf van het smalle zadel
Te los is ook niet goed. Ik ben zelf niet de lichtste (90 kg) en als ik iets niet strak genoeg draai gaat het juist werken, wrikken, wegzakken, beschadigen etc. Ga er dus ook niet te makkelijk vanuit dat niet te strak aandraaien altijd goed is. Het valt ook niet mee.....
In dit geval denk ik dat de meeste frames 12 nm wel kunnen hebben. En een aluminium pen zeker. Ik denk dat de kans op schade het grootst is als de pen klein valt. Dan knijp je de klem van het frame echt samen en daar houdt carbon niet van. Past de pen goed of past deze maar net in het frame dan valt het "afknellende" effect op het carbon wel mee en de kans op schade ook.
Mijn huidige carbon frame heeft een ingelijmde aluminium versteviging bij de zadelpen. Iets zwaarder, wel degelijker.
In dit geval denk ik dat de meeste frames 12 nm wel kunnen hebben. En een aluminium pen zeker. Ik denk dat de kans op schade het grootst is als de pen klein valt. Dan knijp je de klem van het frame echt samen en daar houdt carbon niet van. Past de pen goed of past deze maar net in het frame dan valt het "afknellende" effect op het carbon wel mee en de kans op schade ook.
Mijn huidige carbon frame heeft een ingelijmde aluminium versteviging bij de zadelpen. Iets zwaarder, wel degelijker.
-
- Forum-lid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 26 feb 2012 23:23
Jsparie bedankt voor je antwoord.
De zadelpen past precies. Ik heb alles meerdere malen gecontroleerd en kan geen schade vinden anders dan de lak schade.
De lakschade vind ik niet eens zo erg. Daar zit de klem toch overheen. In eerste instantie ben je erg bang voor schade aan je dure carbon frame.
In de toekomst zal ik niet snel weer iets vastdraaien zonder dat ik zeker weet hoe vast iets moet. Want de schrik zat er wel even goed in.
De zadelpen past precies. Ik heb alles meerdere malen gecontroleerd en kan geen schade vinden anders dan de lak schade.
De lakschade vind ik niet eens zo erg. Daar zit de klem toch overheen. In eerste instantie ben je erg bang voor schade aan je dure carbon frame.
In de toekomst zal ik niet snel weer iets vastdraaien zonder dat ik zeker weet hoe vast iets moet. Want de schrik zat er wel even goed in.
Slaaf van het smalle zadel