Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

cyclocross vraag: voorderailleur

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 05 apr 2012 22:11

Mede forummers,

Wellicht een domme vraag: ik kon al eea bijelkaar schrapen via de zoekfunctie:

Ben een cyclocrosser aan het klussen. Vraag over de voorderaileur: ik begrijp dat ik een speciale top-pull CX derailleur kan kopen. En dat die niet werkt met oude waslijnsjifters (en die heb ik). Alternatief is een normale derailleur icm met een umlenker/omloopwieltje. Nou is de gemiddelde ATB-derailleur een top-pull en kost bovendien geen drol, kan ik niet gewoon zo'n ding gebruiken ? Ik wil een 34/44 vertanding voor zetten. Achter een gewone 10 speed.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7937
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 05 apr 2012 23:02

Zeker geen domme vraag en zeker zal dat gaan, maar het kritische punt is de lompheid van die voorderailleurs van mtb origine. Ze zijn grof en groot en zitten in de weg en/of vangen heel veel modder.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 06 apr 2012 07:51

Gaat bijvoorbeeld zoiets werken:

http://www.vakantiefietsshop.nl/voor-de ... 286mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

@klimmer: modder vangen lijkt me niet zo'n issue voor een ATB derailleur. Echter, je zegt: zit in de weg: hoe moet ik dat zien: te breed zodat ie tegen mijn cranks komt? Ik snap m niet helemaal.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

sirbas
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 11 jun 2007 15:21

sirbas 06 apr 2012 08:08

dit niet iets?
http://www.rose.nl/artikel/shimano-cycl ... aid:520137

edit: had je al gevonden zie ik nu (nog niet helemaal wakker...) Weet je zeker dat deze niet gaat werken met de 5600/6600/7800 shifters? Zegt Shimano wel vaker waarna eea primasamen lijkt te gaan...

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 06 apr 2012 08:20

@sirbas: ik las dat ergens hier op het forum (via de zoekfunctie). Maar als het met een 10 euro derailleurtje ook werkt wil ik er geen 31 uitgeven. Tis een knutselprojectje en ik hoeft er geen wereldkampioen mee te worden. Hij is gewoon bedoeld op in de winter op zondagmorgen een beetje te pielen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3675
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 17 sep 2012 21:22

Hij moet nodig af want het wordt herfst......

Even dit topic een schop geven: was van de week bij de FM en die had zijn twijfels of de kooi van een MTB wel goed zou passen bij een compact crank zou passen icm een 44/34 vertanding.

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met een combi van een atb-deraileur op een crossert? Dank alvast.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 18 sep 2012 15:36

Shimano road en mtb shifters en derailleurs hebben een verschillende cable pull en zijn daarom niet uitwisselbaar. Met andere woorden, bij een road-shifter zul je een road-derailleur moeten gebruiken. Bij een mtb shifter moet je een mtb derailleur gebruiken. Let wel, dit is voor de voor-derailleurs. Aan de achterkant werkt het allemaal een stuk makkelijker.

Ik denk dat jij deze nodig hebt:
http://www.rose.nl/artikel/shimano-cycl ... aid:520137

Speciaal gemaakt voor de crossers :)

Edit: ik zie dat je een 44 als grootste blad wilt gebruiken. Deze derailleur is volgens shimano geschikt vanaf 46 tanden (voor het grote blad). Ik kan mij echter niet voorstellen dat het niet gaat werken. Ter indicatie, ik heb zelf een mtb derailleur (voor max 44 tanden) boven een triple road crank hangen (met 52 tanden) en dat werkt als een tierelier.

delange24
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 04 apr 2012 22:37

delange24 20 sep 2012 01:45

Ik gebruik de cx70 derailleur icm. 42/36 bladen. Gaat goed. Extreemste geval met de cx70 derailleur wat ik heb gezien is met een 34/22-crankset. Werkt ook.
Mijn set-up is 'shimergo'. Voorderailleur schakelt dus met campagnolo shifters. Werkt perfect.
De cx70 werkt ook met de oude 'waslijnen' van shimano.

Zoals StefanJ al aangeeft. Cx70 bij rose bestelllen. Ben je van veel problemen af incl. die umlenker. Geen mtb voorder. met road-shifters combineren.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7937
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 sep 2012 00:17

De CX70 top pull werkt ook met flatbarshifters (eigen opgave Shimano) en waarom niet met waslijnen?. Shimano Mtb 10v achterderailleurs moet je mijden. mtb 9v derailleurs niet, zijn gewoon compatible met alle roadshifters, ook 10v (Sram is ander verhaal, maar dat weet iedereen wel). Overigens zijn wegvoorderailleurs van alle merken compatible met alle merken shifters en andersom, excl. 11v campa en wellicht shimano 11v, maar dat laatste moet nog blijken. Ik zou graag weten wat het probleem zou zijn van een mtb voorderailleur met een road-shifter. Ik ken ze in elk geval in mijn praktijk niet. De slag van de CX70 is overigens zeer klein, dat is wel een groot verschil met mtb derailleur, die inderdaad lomp in de weg zit te zijn.

campasuper
Forum-lid
Berichten: 1925
Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59

campasuper 23 sep 2012 19:25

Ik heb geen ervaring met Shimano maar een Campa VD met een Umlenker kreeg ik niet aan de praat.
Nu een omkeerwieltje gemonteerd en alles werkt prima.
Ik heb hier op het forum wel eens gelezen dat iemand (Sharkman?) bij Campa shifters zelfs een Shimano VD monteert.
Was in dit geval een Dura Ace.
Die lompe MTB VD's zou ik laten.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Plaats reactie