50/39 op compact?
-
- Forum-lid
Als je een Shimano Ultegra compact crankstel hebt, kun je dan als kleinste blad een 39 monteren zonder dat je de cranks hoeft te demonteren? En: ik heb begrepen dat je dan geen Shimano-blad kunt monteren, maar moet overstappen of TAS, bijvoorbeeld. Klopt dat, en brengt dat problemen met zich mee?
(Ik heb al wel gezocht op het forum naar antwoorden hierop, maar heb nog geen duidelijkheid.)
(Ik heb al wel gezocht op het forum naar antwoorden hierop, maar heb nog geen duidelijkheid.)
- de zwarten
- Forum-lid HC
je kan een 39 monteren, zonder demontage cranks, en zonder problemen. Gewoon bladbouten los en bladen wisselen.
TA (goede kwaliteit in mijn ervaring) en stronglight (en nog enkele andere, FSA, BB) hebben bladen groter dan de reguliere 36T voor compact cranks (tot zeker 42, misschien zelfs meer).
TA (goede kwaliteit in mijn ervaring) en stronglight (en nog enkele andere, FSA, BB) hebben bladen groter dan de reguliere 36T voor compact cranks (tot zeker 42, misschien zelfs meer).
Laatst gewijzigd door de zwarten op 06 okt 2012 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
JA
en het staat vast wel ergens op dit forum maar de zoek functionaliteit is nogal knudde. Je zult niet de eerste zijn die zijn binnenblad op een compact vervangt voor een 39-er.
en het staat vast wel ergens op dit forum maar de zoek functionaliteit is nogal knudde. Je zult niet de eerste zijn die zijn binnenblad op een compact vervangt voor een 39-er.
Live fast; die young. mijn blog
Eerder de laatste!
- daniel1975
- Forum-lid HC
Nee hoor, dat ben ik!
Compact icm 11-23 gaat prima
Compact icm 11-23 gaat prima
Less is bore
Er zijn dacht ik wel schakelproblemen met een 39 van een ander merk op de 6700 crank door de vorm van het Shimano buitenblad.
ja dat klopt. Ik heb en FSA compact crankstel en er een 38 FSA blad op gedaan maar wanneer ik achter op de laatste 4 kleine kransjes ligt gaat het terug schakelen van 50 naar 38 moeilijk de ketting heeft dan de neiging om tussen de 2 bladen te vallen. wanneer ik dan achter ook terug schakel valt de ketting wel op het binnenblad. Heb er nog geen oplossing voor gevonden. Misschien een ander merk buitenblad wanneer deze versleten is
Argon 18 Gallium
Cannondale superX 105
Trek Speed Concept 2.5
Cannondale supersix i2 2012
Cannondale superX 105
Trek Speed Concept 2.5
Cannondale supersix i2 2012
Misschien zit het binnenblad verkeerd om gemonteerd? Dat heb ik wel eens gehad bij een Ultegra compact die ik van iemand heb overgekocht. Toen ik het binnenblad weer op de goede manier monteerde (dat ging om het originele 34 binnenblad) was het probleem weg.sigur-ros schreef:ja dat klopt. Ik heb en FSA compact crankstel en er een 38 FSA blad op gedaan maar wanneer ik achter op de laatste 4 kleine kransjes ligt gaat het terug schakelen van 50 naar 38 moeilijk de ketting heeft dan de neiging om tussen de 2 bladen te vallen. wanneer ik dan achter ook terug schakel valt de ketting wel op het binnenblad. Heb er nog geen oplossing voor gevonden. Misschien een ander merk buitenblad wanneer deze versleten is
Ik heb zelf een ultegra compact i.c.m. een 39 binnenblad van TA, dat werkt als een trein. Zodra ik weg ben uit de bergen gaat de 39 er op i.p.v. de 34, die vind ik redelijk onbruikbaar op het vlakke.
-
- Forum-lid
Rijdty zelf op een DI2 ultegra en was ook van plan om mijn binnenblad te vervangen.
Volgens mijn FM kon dit moeiteloos met een 42 tands blad.
Nu is dit tot op heden niet gelukt, volgens mij heeft het met de grote van het blad te maken.
Ik moet nog steeds even terug naar de FM om het blad te vervangen voor een 39, hoop dat het dan wel lukt.
Volgens mijn FM kon dit moeiteloos met een 42 tands blad.
Nu is dit tot op heden niet gelukt, volgens mij heeft het met de grote van het blad te maken.
Ik moet nog steeds even terug naar de FM om het blad te vervangen voor een 39, hoop dat het dan wel lukt.
op een waterfiets kom je ook vooruit
-
- Forum-lid
bent u tevreden in de omgeving waarin u zich bevindt????
Zou het volgende ook mogelijk zijn als je een compact hebt?
- de 50 vervangen voor een 39
- de 34 vervangen voor een 30
mijn pa is bijna 70 en fietst nog steeds en zou graag nog in de Ardennen enzo fietsen, maar ziet alsnog op tegen de hellingen dan zou wellicht bovenstaande een oplossing kunnen zijn. Hij rijd op een Koga met DI2 Ultegra, juist vanwege het schakelgemak.
mijn pa is bijna 70 en fietst nog steeds en zou graag nog in de Ardennen enzo fietsen, maar ziet alsnog op tegen de hellingen dan zou wellicht bovenstaande een oplossing kunnen zijn. Hij rijd op een Koga met DI2 Ultegra, juist vanwege het schakelgemak.
Het eerste is op zich mogelijk, de vraag is alleen of je voorderailleur zo laag kan worden afgesteld. Het tweede kan niet, bij mijn weten is een 33 het kleinste dat je op een compact kunt monteren.jcvoo schreef:Zou het volgende ook mogelijk zijn als je een compact hebt?
Ambitie: veel
Tijd: te weinig
Tijd: te weinig