Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Omzetten BB30 naar BB86

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 07 dec 2012 21:17

Ik begin de weg een beetje kwijt te raken in de verschillende BB types. Volgend seizoen rij ik op een Canyon en deze wordt (volgens mij) geleverd met BB86(?). Ik wil echter mijn BB30 Cannondale SI SL crank overzetten. Weet iemand wat ik nodig heb, welke spindle?
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 07 dec 2012 23:52

Voor een BB30 crank heb je een binnendiameter van de brackethuls nodig van 42.00mm (of 46.00mm voor Pressfit30). BB86 (ook wel Shimano Pressfit genoemd) heeft een binnendiameter van 41.00mm. Dat gaat dus niet. Andersom wel, met een adapter.
In je Cannondale crank past geen andere as (spindle zo je wilt) dan de 30mm as.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28028
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 dec 2012 08:42

http://weightweenies.starbike.com/forum ... =3&t=83392" onclick="window.open(this.href);return false;

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 dec 2012 14:19

Havana, thks met Rotor Press fit 4130mm BB86 converter moet het dus gaan.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 dec 2012 17:20

schematisch:
http://www.rotorbike.com/nueva/infotecn ... %20ENG.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 dec 2012 19:58

Besef wel dat in een kogellager van 41mm buiten ø en 30mm binnen ø de kogeltjes inderdaad kogeltjes zijn, met aftrek van binnen en buitenmantel. Misschien net 3 mm, meer zal het niet zijn. Dat is iets voor een balhoofd, maar voor een crankstel......? Ik hoef niet te vertellen wat dat voor de levensduur betekent. ;)

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 08 dec 2012 20:26

Maar Rotor kits zijn er toch voor gemaakt dus waarom impact op levensduur?
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 dec 2012 20:58

Het is niet verboden om dingen te maken waar behoefte aan is, ook jouw behoefte. Ik heb alleen aandacht gevraagd voor de mechanische eigenschappen van kleine kogeltjes in een construktie waar grote krachten (koppel dus) op worden uitgeoefend. In de oude BSA assen (de as slechts 16mm ø) zaten 1/4" kogels, 6,35 mm, ruim twee keer zo groot. En waarom was dat, denk je?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 dec 2012 23:28

Het verschil in diameter tussen BB30 en BB86 is slechts 1 mm, dat verschil is niet onoverkomelijk. Het probleem is alleen de breedte van de BB86. Je moet een veel langere as monteren, daar gaat je kettinglijn en Q-factor.
Rotor maakt de 3D+, die heeft een 30 mm as net als andere BB30 cranks. De as is echter net zo lang als bij bijv een HT2 crankstel, daarom past dat ding ook in een BSA en BB86 bracket (al is het met vrij kleine lagers). Door de constructie maakt deze Rotor crank niet optimaal gebruik van de BB30 standaard, de spider moet nu namelijk weer krom zijn om een fatsoenlijke kettinglijn te krijgen.

Ander frame uitzoeken of een andere crank monteren.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 09 dec 2012 09:47

klimmer schreef:Het is niet verboden om dingen te maken waar behoefte aan is, ook jouw behoefte. Ik heb alleen aandacht gevraagd voor de mechanische eigenschappen van kleine kogeltjes in een construktie waar grote krachten (koppel dus) op worden uitgeoefend. In de oude BSA assen (de as slechts 16mm ø) zaten 1/4" kogels, 6,35 mm, ruim twee keer zo groot. En waarom was dat, denk je?
Je hebt gelijk, wat ben ik blij dat ik nog een fiets heb met een vierkante as. Waarom is dat allemaal niet hetzelfde gebleven ;) .
amclassic-fan schreef:Het verschil in diameter tussen BB30 en BB86 is slechts 1 mm, dat verschil is niet onoverkomelijk. Het probleem is alleen de breedte van de BB86. Je moet een veel langere as monteren, daar gaat je kettinglijn en Q-factor.
Rotor maakt de 3D+, die heeft een 30 mm as net als andere BB30 cranks. De as is echter net zo lang als bij bijv een HT2 crankstel, daarom past dat ding ook in een BSA en BB86 bracket (al is het met vrij kleine lagers). Door de constructie maakt deze Rotor crank niet optimaal gebruik van de BB30 standaard, de spider moet nu namelijk weer krom zijn om een fatsoenlijke kettinglijn te krijgen.

Ander frame uitzoeken of een andere crank monteren.
Andere crank dus wss Ultegra (budfet technisch) beste oplossing.
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40216
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 dec 2012 10:24

liviolivius schreef:
Je hebt gelijk, wat ben ik blij dat ik nog een fiets heb met een vierkante as. Waarom is dat allemaal niet hetzelfde gebleven ;) .

.
Ik zie het lichte sarcasme in je opmerking, maar ikvind toch dat er een grote kern van waarheid in zit. Hoe eenvoudig was het met BSA en ITA? En voor 99% van de fietsers voldoende stijf. Nu is het een rommeltje en gaan fabrikanten allemaal zelf iets bedenken. Waarom niet allemaal de BB30 overgenomen? Dit is echt heel lastig nu.
Less is bore

gt56
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 feb 2011 09:55

gt56 09 dec 2012 12:26

liviolivius schreef:
klimmer schreef:Het is niet verboden om dingen te maken waar behoefte aan is, ook jouw behoefte. Ik heb alleen aandacht gevraagd voor de mechanische eigenschappen van kleine kogeltjes in een construktie waar grote krachten (koppel dus) op worden uitgeoefend. In de oude BSA assen (de as slechts 16mm ø) zaten 1/4" kogels, 6,35 mm, ruim twee keer zo groot. En waarom was dat, denk je?
Je hebt gelijk, wat ben ik blij dat ik nog een fiets heb met een vierkante as. Waarom is dat allemaal niet hetzelfde gebleven ;) .
amclassic-fan schreef:Het verschil in diameter tussen BB30 en BB86 is slechts 1 mm, dat verschil is niet onoverkomelijk. Het probleem is alleen de breedte van de BB86. Je moet een veel langere as monteren, daar gaat je kettinglijn en Q-factor.
Rotor maakt de 3D+, die heeft een 30 mm as net als andere BB30 cranks. De as is echter net zo lang als bij bijv een HT2 crankstel, daarom past dat ding ook in een BSA en BB86 bracket (al is het met vrij kleine lagers). Door de constructie maakt deze Rotor crank niet optimaal gebruik van de BB30 standaard, de spider moet nu namelijk weer krom zijn om een fatsoenlijke kettinglijn te krijgen.

Ander frame uitzoeken of een andere crank monteren.
Andere crank dus wss Ultegra (budfet technisch) beste oplossing.
inderdaad, al het andere is en blijft geimproviseer

wat voor komponenten komen er nog op ?

Plaats reactie