Carbon voorvorkbuis inkorten ........ zelf doen?
Hallo,
Binnenkort moet de vorkbuis van mijn Specialized Venge worden ingekort. Voor zover ik weet geen moeilijke klus, stelschroef mbv een houten blokje naar beneden tikken, uitmeten en zagen .......
Klopt t dat het zo eenvoudig is? Of kun je dergelijke klussen beter door de fm uit laten voeren?
Graag jullie ervaringen.
Binnenkort moet de vorkbuis van mijn Specialized Venge worden ingekort. Voor zover ik weet geen moeilijke klus, stelschroef mbv een houten blokje naar beneden tikken, uitmeten en zagen .......
Klopt t dat het zo eenvoudig is? Of kun je dergelijke klussen beter door de fm uit laten voeren?
Graag jullie ervaringen.
Men neme een verstekzaag met smalle zaagsnede. Een grote ijzerzaag met een NIEUW zaagblad. Beetje WD-40, teflon of Brunox om de boel lekker te smeren. Afwerken met schuurpapier.
"Wat je met de stelschroef naar beneden tikken" bedoelt, weet ik niet. De plug moet je gewoon losdraaien (zorg dat je fiets horizontaal ligt anders verdwijnt ie zo in de vorkbuis) en eruit halen. Na het inkorten weer monteren. Bij monteren de vork ook weer horizontaal houden, anders loop je weer het risico dat de plug verdwijnt in de vork.
"Wat je met de stelschroef naar beneden tikken" bedoelt, weet ik niet. De plug moet je gewoon losdraaien (zorg dat je fiets horizontaal ligt anders verdwijnt ie zo in de vorkbuis) en eruit halen. Na het inkorten weer monteren. Bij monteren de vork ook weer horizontaal houden, anders loop je weer het risico dat de plug verdwijnt in de vork.
Dat was vroeger zo in alu buizen die nog een ster hadden. Tegenwoordig zetten ze uit door er met een inbus aan te draaien, zoals een dop van een oude thermosfles.
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Het beste is om een zaagblad met fijne vertanding (32 TPI = Teeth Per Inch/Tanden Per Inch i.p.v. de veel voorkomende 24 TPI variant) te gebruiken. Zelf plak ik de positie waar de buis doorgezaagd moet worden altijd af met tape (gewoon schilderstape voldoet), om eventuele rafeling/splintering te voorkomen (je zaagt dan als het ware dus door de tape).havana schreef:...Een grote ijzerzaag met een NIEUW zaagblad...
En ja, meestal kan de expander er gewoon uitgedraaid worden. Na het inkorten weer terugplaatsen (vastzetten met zo'n 6 Nm is doorgaans voldoende).
60 x Ventoux
- Le Grimpeur
- Forum-lid
- Berichten: 2623
- Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37
Of tot juist 2 mm boven de rand van de stuurpen, zodat de bovenste klemming van de stuurpen niet voor een deel 'in het niets' klemt... Je moet dan wel een spacer van 5 mm bovenop je stuurpen plaatsen (sommigen doen dit om esthetische reden niet ).MaSa schreef:...Afzagen tot 3 mm onder de rand vd stuurpen?
60 x Ventoux
Volgens mij wordt er bij carbon vorkbuizen voorgeschreven ze zodanig af te zagen dat je een kleine spacer van 5mm boven de stuurpen kunt plaatsen.
Dat er mensen zijn die hier om estethische redenen van afwijken, wil niet zeggen dat dat verstandig is...
Dat er mensen zijn die hier om estethische redenen van afwijken, wil niet zeggen dat dat verstandig is...
Mij lijkt het ook niet verstandig. Maar het staat wel zo beschreven (dus zonder top spacer) in mijn Cannondale handleiding...hanz1963 schreef:Volgens mij wordt er bij carbon vorkbuizen voorgeschreven ze zodanig af te zagen dat je een kleine spacer van 5mm boven de stuurpen kunt plaatsen.
Dat er mensen zijn die hier om estethische redenen van afwijken, wil niet zeggen dat dat verstandig is...
Je ziet tegenwoordig ook steeds vaker dat ze lang gehouden worden. Of het valt me meer op, kan ook.
Trappe doe je met je benen.
Als je een carbon stuurbuis in je voorvork hebt is het zeer verstandig een spacer van 5mm bovenop de stuurpen te gebruiken. Doen je dat niet, dat bestaat de kans dat het bovenste boutje van de stuurpen niet vast kunt zetten en daarmee dus je stuurpen niet goed kunt monteren.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Dit is echt onzin, nergens voor nodig. Zolang de vorkbuis boven het bovenste boutje uitkomt is het goed.
Toevallig zat ik er gisteren op te letten, en geen enkele prof (voor zover ik kon zien) rijd met een spacer op de stuurpen. Lijkt me toch wel dat hun monteurs weten wat ze doen.
Toevallig zat ik er gisteren op te letten, en geen enkele prof (voor zover ik kon zien) rijd met een spacer op de stuurpen. Lijkt me toch wel dat hun monteurs weten wat ze doen.