Wanneer vet en wanneer montagepasta ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58
Sta op het punt een carbon fiets uit losse onderdelen zelf in elkaar te zetten.
Aangezien dit de eerste keer is voor mij komen er vanzelf vragen bij me op waar ik graag wat advies voor zou inwinnen. 1 van die vragen is:
-wanneer kan ik het beste vet gebruiken en wanneer montage pasta bij het monteren van onderdelen ?
Wat ik zelf denk is dat voor het monteren van zadelpen, stuurpen aan vork en stuurpen aan stuur montagepasta het beste is (aangezien dit carbon op carbon is)
en voor onderdelen zoals headset (lagers) en groeponderdelen vet te gebruiken tussen de onderdelen en het frame.
Zit ik dan in de juiste richting ?
Aangezien dit de eerste keer is voor mij komen er vanzelf vragen bij me op waar ik graag wat advies voor zou inwinnen. 1 van die vragen is:
-wanneer kan ik het beste vet gebruiken en wanneer montage pasta bij het monteren van onderdelen ?
Wat ik zelf denk is dat voor het monteren van zadelpen, stuurpen aan vork en stuurpen aan stuur montagepasta het beste is (aangezien dit carbon op carbon is)
en voor onderdelen zoals headset (lagers) en groeponderdelen vet te gebruiken tussen de onderdelen en het frame.
Zit ik dan in de juiste richting ?
Er zijn drie soorten vet
gewoon vet, zoals lagervet
montagevet (zonder korreltjes)
montagepasta (met korreltjes)
gewoon vet, zoals lagervet
montagevet (zonder korreltjes)
montagepasta (met korreltjes)
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58
Dank jullie wel !
Eens kijken of ik het allemaal netjes in elkaar gezet krijg
Eens kijken of ik het allemaal netjes in elkaar gezet krijg

- GRS Pro Bike service
- Forum-lid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 08 jul 2014 08:55
- Locatie: Epe
- Contact
Montagepasta met korreltjes aan bouten?...guver schreef:vuistregel is:
Onderdelen die niet bewegen: montagepasta (bijv voor bouten)

-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58
De montage pasta met korreltjes, is dat hetzelfde spul als dit ?:
http://www.mantel.com/shimano-montagepasta
Ik heb deze shimano pasta namelijk gekocht en daarmee mijn zadelpen en stuurpen ingesmeerd alvorens te bevestigen.
Maar als er beter spul op de markt is hoor ik het graag. Een link is welkom zodat ik een en ander eens kan vergelijken.
http://www.mantel.com/shimano-montagepasta
Ik heb deze shimano pasta namelijk gekocht en daarmee mijn zadelpen en stuurpen ingesmeerd alvorens te bevestigen.
Maar als er beter spul op de markt is hoor ik het graag. Een link is welkom zodat ik een en ander eens kan vergelijken.
Nee, dat is de Shimano Anti Seize.Polleke_1974 schreef:De montage pasta met korreltjes, is dat hetzelfde spul als dit ?:
http://www.mantel.com/shimano-montagepasta
Ik heb deze shimano pasta namelijk gekocht en daarmee mijn zadelpen en stuurpen ingesmeerd alvorens te bevestigen.
Maar als er beter spul op de markt is hoor ik het graag. Een link is welkom zodat ik een en ander eens kan vergelijken.
Carbon montage pasta met korrels is b.v. deze, deze of deze.Die gebruik je b.v. voor je zadelpen en heb je bij gebruik ervan een lager aanhaal moment nodig.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 08 jun 2014 18:58
Bedankt. die ga ik eens proberen. De anti-seize die ik heb gekocht, waar is die dan eigenlijk speciaal voor bedoeld ?
Gewoon montagevet, zoals Shimano anti seize, is bedoeld voor niet-draaiende delen, voornamelijk voor schroefdraad op boutjes en de schroefdraad van de pedalen. Je kunt het ook voor bladboutjes gebruiken, al gebruik ik daar liever loctite voor. Je kunt het ook voor andere niet-draaiende verbindingen gebruiken zoals de verbinding zadelrails>zadelpen of stuurpen>stuur. Ook aan de buitenkant van de behuizing van een trapaslager kun je dit vet smeren. Vroeger werd als montagevet nog wel eens kopervet of vaseline gebruikt, maar dit is enigszins verouderd. De meeste montagevetten zijn gemaakt voor aluminium en staal, en niet specifiek voor carbon.
"Carbon" montagepasta (zoals Cyclon Stay Fixed of Tacx Carbon Pasta) bevat korreltjes en is eigenlijk maar voor één ding bedoeld: de zadelpen. Eventueel kun je het ook gebruiken voor je stuur maar dat is eigenlijk alleen nodig als je extreem licht spul gebruikt. Bij gebruik van dit vet kun je het aandraaimoment met ca. 30% verminderen.
Lagervet (ook wel "kogellagervet" genoemd) gebruik je voor draaiende delen, zoals lagers.
Dan heb je nog Loctite 241 (=zwakste versie), dat is een soort lijm. Die wordt gebruikt om bladboutjes vast te zetten. Ik ken genoeg fietsers die hiervoor gewoon montagevet gebruiken en nooit een boutje verliezen maar er zijn er ook genoeg waarbij loctite een must is (ik ben er een van). Voordeel van loctite is dat je de boutjes niet zo idioot hard hoeft aan te draaien en daardoor veel minder vaak boutjes naar de vaantjes helpt.
Loctite kent ook een medium strenght versie (Loctite 641), die wordt gebruikt om krakende BB30 lagers te borgen.
"Carbon" montagepasta (zoals Cyclon Stay Fixed of Tacx Carbon Pasta) bevat korreltjes en is eigenlijk maar voor één ding bedoeld: de zadelpen. Eventueel kun je het ook gebruiken voor je stuur maar dat is eigenlijk alleen nodig als je extreem licht spul gebruikt. Bij gebruik van dit vet kun je het aandraaimoment met ca. 30% verminderen.
Lagervet (ook wel "kogellagervet" genoemd) gebruik je voor draaiende delen, zoals lagers.
Dan heb je nog Loctite 241 (=zwakste versie), dat is een soort lijm. Die wordt gebruikt om bladboutjes vast te zetten. Ik ken genoeg fietsers die hiervoor gewoon montagevet gebruiken en nooit een boutje verliezen maar er zijn er ook genoeg waarbij loctite een must is (ik ben er een van). Voordeel van loctite is dat je de boutjes niet zo idioot hard hoeft aan te draaien en daardoor veel minder vaak boutjes naar de vaantjes helpt.
Loctite kent ook een medium strenght versie (Loctite 641), die wordt gebruikt om krakende BB30 lagers te borgen.