Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Waar balhoofd laten frezen?

Bart_Banaan
Forum-lid
Contact

Bart_Banaan 29 jul 2014 00:03

Wie weet waar ik het balhoofd van mijn aluminium frame kan laten frezen? Liefst in het noorden van Nederland.

Mijn frame heeft nu een 1" balhoofd en ik wil graag een carbon vork monteren met een 1 1/8" stuurbuis. Hiervoor moet het balhoofd worden gefreesd zodat de 1 1/8" balhoofd cups gemonteerd kunnen worden.
De vork past door de balhoofd-buis en het balhoofd heeft voldoende materiaal dikte om uitgefreesd te worden naar de vereiste 34mm voor een 1 1/8"balhoofd.

Ik heb al verschillende fietsenwinkels gemaild, maar bijna geen reageert op mijn mail. Het bedrijf wat wel heeft gereageerd kan helaas het balhoofd niet frezen.

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 29 jul 2014 06:58

Ik zou m-gineering eens proberen...
:winkthumb:

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 29 jul 2014 07:06

Volgens mij is dit niet mogelijk, ze doen je balhoofd altijd vlak fresen, maar het gat op boren zegmaar zie je niet vaak, en lijkt me ook niet verstandig.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 29 jul 2014 07:22

Eens met japiecarbon.
Dit is werk voor een freesmachine/boormachine, niet voor handgereedschap dat bedoelt is om vlak te frezen.

Los daarvan lijkt het mij niet verstandig. Het balhoofd is geconstrueerd als 1" niet als 1 1/8".

Bart_Banaan
Forum-lid
Contact

Bart_Banaan 29 jul 2014 12:35

hendrikjan: dank je, ik neem contact met hen op.

Japiecarbon en Nicosh: wat is volgen s jullie het 'grote' probleem van die 1/8ste inch verschil? De diameter wordt ca. 3 mm goter, dus er zou maar 1,5mm materiaal worden weggehaald. De rand van het balhoofd in het frame is nu 6mm dik, en die zou dan 4,5mm worden. Kan dat een groot probleem opleveren?

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 29 jul 2014 13:02

Het punt is dat dit niet het balhoofd frazen is wat je altijd leest. Daar word bedoeld het afvlakken.

Maar als jij je er zelf goed bij voelt kan je dit bij iedere maataalbewerker laten doen. Persoonlijk zou ik er lekker een 1 inch vork in steken.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 29 jul 2014 17:42

Als ik mijn balhoofd vrees, dan is dat echt niet alleen vlakfrezen ook de breedte van het balhoofd wordt uitgefreesd.
Gewoon met zo'n doe het zelf frees van cyclus.
Zoiets dus:
Afbeelding

Of het verstandig is om een 1" om te frezen naar een 1 1/8e daar ga ik me niet over uit laten, als het omhulsel te dun wordt (waar de lagers in terecht komen) kan dit wel eens leiden tot barsten in de balhoofdbuis.

Gerboon
Forum-lid

Gerboon 29 jul 2014 19:59

Het vrezen moet zoals gezegd wel lukken. Maar of het veilig is is een 2de. De balhoofdbuis zal veel eerder bezwijken door vermoeiing (repeterende belasting geeft op een x moment bezwijkgedrag) en bij een hoge piekspanning (met het voorwiel door een gat in de weg) kan er voor zorgen dat je jou voorvork en voorwiel verliest,

Vraag is of je dat risico wilt lopen. Met 30 onverwachts plat om je gezicht is niet fijn, laat staan met hogere snelheden.

Bart_Banaan
Forum-lid
Contact

Bart_Banaan 30 jul 2014 00:12

Iedereen bedankt voor het mee denken en de vele goede tips. Ik ga wel op zoek naar een lichte 1" vork met V-brake nokken en zonder oogjes voor spatborden. Dat is de reden dat ik een andere vork wil monteren; toen ik in 1999 de fiets liet opbouwen bij Brands in Amsterdam heb ik uit budget overwegingen gekozen voor een goedkopere trekking voorvork ipv een lichtgewicht voorvork. Nu zou ik alsnog graag een lichtgewicht voorvork monteren en heb een mooie carbon cyclocross voorvork op de kop getikt en die wilde ik eigenlijk monteren. Maar dat plannetje gaat dus niet door... Ik ga op zoek naar een lichtgewicht vork met remnokken :-)

Plaats reactie