Ik heb net een tweedehands racefiets gekocht waar al SPD pedalen op gemonteerd zijn. Als complete leek, ik rij voorlopig met een oude racefiets met toeclips, moet ik dus nu gaan zoeken naar schoenen.
Ik heb volgende vragen:
Mijn vader heeft vroeger ook spd pedalen gehad en heeft die na een paar weken-maanden vervangen door look keo pedalen omdat hij het inklikken moeilijk vond met de spd, namelijk de exacte plaats van schoenplaatje -pedaal was volgens hem een hel... Hebben meerdere personen dezelfde ervaring want ik lees hier net op forum dat spd makkelijker is...
Tweede vraag: Kunnen alle schoenen met alle pedalen... als er maar het juiste schoenplaatje onder staat? Dit om te vermijden dat ik nu schoenen koop voor spd pedalen en na enkele maander erachter kom dat ik toch liever spd-sl probeer bijvoorbeeld en nieuwe schoenen moet kopen?
Bijkomende tips voor een beginnend fietser ivm pedalen-schoenen? Ja, helm, knie- en elleboogbeschermers zeker hahaha

Ik bedoel eerder welke schoenen nemen ofzo..
O, bedoeling is 2-3 keer per week 1.5 tot 2 uurtjes op de fiets te zitten, niet meer door tijdsgebrek.
Alvast bedankt,
Frank