Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Wasmiddelen alternatief.

velo
Forum-lid
Berichten: 618
Lid geworden op: 07 okt 2006 15:36
Contact

velo 05 jun 2010 10:15

Fietskleding wassen gaat iets verder dan gewoon wassen en schoon zijn.

Aangezien fietskleding zeker de duurdere vrees ik gebruik maken van speciale vezels met specifieke functies is mi. een gewoon wasmiddel niet toereikend en kan de specifieke werken van die kleding wel eens teniet doen.

Nu is er wel speciale wasmiddel al dan niet van de fabrikante van de fietskleding zelf, maar da's nogal prijzig mi. bv. 300 ml voor 11 á 12 euries.

Zijn er alternatieven - ja, dat weet ik wel zeker - , maar een die de werking van de vezels/kleding niet teniet doen.

Mijn vraag is dus niet hoe kan ik mijn fietskleding schoon krijgen, maar speciaal gericht op werking (ademen, stretch etc, etc) van de kleding.

Ik lees het graag.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 05 jun 2010 14:38

Koop gewoon een wasmiddel voor de fijne was. Doe ik ook jaren.
En om de zoveel jaar een nieuw shirt kopen maakt het dragen ook afwisselend;-)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

roell
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2010 16:37

roell 05 jun 2010 15:19

Een fijnwasmiddel is inderdaad prima. Stukken goedkoper dan de zogenaamde speciale wasmiddelen en waarschijnlijk hetzelfde kwa samenstelling.

abacus
Forum-lid
Berichten: 109
Lid geworden op: 08 jun 2007 00:38

abacus 05 jun 2010 15:48

Een beperkte hoeveelheid fijnwasmiddel en goed naspoelen zou genoeg moeten zijn.

De meeste fabrikanten geven aan dat het beter is geen wasverzachter te gebruiken. Wasverzachter zou de ademende werking van bv. Gore-tex kleding verminderen. Als het gaat om de stretch van fietsbroeken, hang die niet de hele dag in de volle zon te drogen. De invloed van de zon is schadelijker voor een stof dan wassen.

Los van welk wasmiddel je gebruikt is het van belang sportkleding zo snel mogelijk na gebruik te wassen . Hoe langer het bezweet in de wasmand ligt, hoe langer bacteriën de kans krijgen zich te ontwikkelen.

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 08 jun 2010 11:52

Wat een flauwekul. Gewoon direct in de wasmachine na het fietsen op een kort programma. Let op met dat je niet te veel sop gebruikt. Anders begint het zo te schuimen als je een keertje in de regen rijdt.

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2728
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 08 jun 2010 12:55

Ik gebruik Neutral fijnwas op 30-40 graden in de wasmachine op een normaal programma.
Geen wasverzachter idd, dat gaat opden duur kriebelen. Daarna laat ik het gewoon op zolder op een droogrek drogen, inderdaad niet direct in de zon. Werkt prima.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 08 jun 2010 13:05

Nou moest ik toch drie keer kijken alvorens ik doorhad dat ik niet op het Libelle forum zat.
:-)
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 08 jun 2010 13:24

Is het niet zo dat speciale wasmiddelen (zoals bv. de assos activewear cleanser) ook een antibacteriele werking op lage temperaturen(30 graden) bieden?
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 08 jun 2010 13:52

Volgens mij is het hele antibacteriele gedoe schromelijk overdreven, je gaat toch geen open hart chirurgie bedrijven in je fietskleding?
Als je je handen op 30 graden wast zijn ze over het algemeen schoon genoeg, waarom zou dat met fietskleding anders zijn...
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

eelcoz

eelcoz 08 jun 2010 13:59

Ik mis volgens mij ook iets. Mijn fietskleding gaat altijd gewoon met de rest van de was mee, op 40 graden. Geen speciaal wasmiddel of iets dergelijks. Nog nooit ergens last van gehad.

jmdegroot
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jun 2009 12:27

jmdegroot 08 jun 2010 14:54

Ook ik was alles al jaaaaren met gewoon waspoeder op 40 graden; geen wasverzachter!!
Drogen aan een rekje, liefst uit de zon.

perik
Forum-lid
Berichten: 3010
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 08 jun 2010 15:00

Dat Assos wasmiddel is net zoiets als tijdens het fietsen alleen maar Enervit gelletjes eten en Born drinken. Het is vast optimaal, maar met normale middelen kom je er ook.

Plaats reactie