Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Combinatie schoen voor spinning en buiten?

_jeroen_
Forum-lid

_jeroen_ 04 jan 2010 12:57

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben sinds kort begonnen met wielrennen en nog steeds op zoek naar een goede schoen.

Omdat ik niet mijn fiets door de pekel wil jagen, ga ik deze week beginnen met spinning in een sportschool. Ik zoek dus eigenlijk een combi tussen binnen en buiten.

Nu is mij verteld dat je beter een mountainbike schoen kan kopen omdat je daar beter mee kunt lopen als je b.v. in de sportschool bent of tijdens een toertocht de stempelpost moet opzoeken, Wat is jullie mening?

Welke merken zijn door jullie aan te bevelen? Alvast bedankt!

Groeten Jeroen

niklas2
Forum-lid

niklas2 04 jan 2010 13:07

In de spinningzaal ben je aangewezen op schoenen die geschikt zijn voor spd-plaatjes. Alle mountainbike schoenen (merk maakt niet uit) zijn geschikt voor dit systeem. Race-schoenen hebben meestal geen geschikte zool (ivm plaats van de schroefgaten) om spd plaatjes te monteren. Let op dat je spd niet met spd-SL verwart, want dat zijn geheel andere schoenplaatjes.

Uiteraard is het heel goed mogelijk om spd pedalen op je racefiets te monteren, zodat je met je mtb schoenen op de spinningbike en je eigen racefiets terecht kunt.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

wpigge
Forum-lid

Gebruikersavatar wpigge 05 jan 2010 18:11

Beste Jeroen,

Ten eerste moet je even kijken welke pedalen er op de spinning bike zitten van de sportschool. Ook hier zit verschil in, heb namelijk beide pedalen wel eens meegemaakt dus zowel SPD als SPD-SL.

Maar persoonlijk zijn de SPD schoenen beter omdat de zool inderdaad beter om op te lopen is. Meestal moet je tijdens de cooling down nog wat rek en strek oefeningen naast de fiets doen en dan zijn mountainbikeschoenen gewoon prettiger.

En net zoals Niklas2 aangeeft op je racefiets kun je deze pedalen ook prima zetten (zoek ook op het forum -> is volgens mij al een topic van! -> SPD op raefiets).

Merken, tja das ook weer iets persoonlijks. Ik zelf zweer bij SIDI (vallen overigens wel klein uit -> maatje groter nemen als normaal). Daarnaast heeft Shimano ook een aantal mooie (starters) schoenen die gewoon redelijk betaalbaar zijn. Je moet maar eens even rondkijken bij de verschillende fietsenzaken of natuurlijk internet:

www.futurumshop.nl
www.rose.nl
www.bobshop.de
www.bike2build.nl
www.12gotrading.com
www.salden.nl

en nog veel meer! Succes!

_jeroen_
Forum-lid

_jeroen_ 05 jan 2010 18:52

Bedankt voor jullie reactie! Ik denk dat het een Sidi mountainbike schoen gaat worden. Ik zag dat er ook schoenen zijn met nog een extra clip op de wreef i.p.v. een bandje maakt dat veel verschil? En ik las dat Sidi klein valt qua maat. Geld dat ook voor de breedte? Want dan is het misschien verstandig om een mega te bestellen.

niklas2
Forum-lid

niklas2 05 jan 2010 20:05

_Jeroen_, een dringend advies is om naar een winkel te gaan met een ruime sortering schoenen, zodat je kunt passen. Het is vrijwel onmogelijk om aan een goed passende schoen te geraken als je die vanuit een (al dan niet online) catalogus uitzoekt zonder deze ooit gepast te hebben.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

_jeroen_
Forum-lid

_jeroen_ 05 jan 2010 23:08

Daar heb je ook alweer gelijk aan, ik zal eens kijken welke zaak in de buurt deze schoenen verkoopt zodat ik ze daar even kan passen. Kijk ik dan wel hoeveel het in prijs scheelt ;)

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 05 jan 2010 23:19

OF je koopt de shimano schoenen die ik ook heb!
Ik zal even een linje zoeken...
Daar kun je SPD plaatjes EN SPD-SL (look) plaatjes onder monteren zodat je kunt wisselen als je liever een breed racepedaal wilt proberen.

*edit*

De shimano R086 dus!
Ik heb hem online gekocht (weet mijn maat) voor ongeveer 80 euro.
Maar bij de lokale fietsenmaker valt de prijs ook mee, 113 euro, en hier in meppel was er een tijdje trug een actie dat je er een gratis SPD-SL pedaal bij kreeg!
Dat zijn algemene shimano actie's die ongeveer elk voorjaar trug keren!
Afbeelding

Prima schoen, zit lekker en makkelijk onder het fietsen strakker/ losser te zetten!

Hier zie je de zool (en de online B2B prijs!)
mijn Flickr

kooijman
Forum-lid

kooijman 06 jan 2010 14:25

Ik heb ook SIDI mountainbikeschoenen op m'n fiets en gebruik ze ook voor spinnen. Fietsen lekker, je hebt automatisch wat speling in de clips, dat is wat lekkerder voor je knieën (zeker aangezien ik slechte knieën heb). Ook erg goed in- en uitklikken, nog nooit per ongeluk uitgeklikt en ook nog nooit vast blijven zitten.
Lopen ook zeker erg goed.

M'n SIDI's
Bulls DF1 Ambrosio FCS 28

gert-j0
Forum-lid

gert-j0 14 jan 2010 20:08

Ik heb zelf sinds de SIDI DRAGON2 voor zowel spinnen als buiten. Deze bevallen me zeer goed. Dit komt vooral omdat je er goed op kunt lopen.
Verder zou ik ze nooit bestellen, maar altijd eerst gaan passen. Ik heb nm zelf normaal schoenmaat 43/44 maar deze had ik maat 46 nodig en die zitten dan ook als gegoten.
Het gaat bij Sidi vooral over de breedte en niet over de lengte. Deze kun je via het klik en draaisysteem helemaal strak om je voet laten sluiten. Dit je het gevoel dat je veel meer kracht kunt zetten, zonder dat na verloop van tijd je slaapvoeten krijgt.

danny1407
Forum-lid

danny1407 14 jan 2010 20:26

Je bent begonnen met fietsen, maar omdat je niet door de pekel wil ga je spinnen waarbij je van de kleedkamer naar de spinningbike moet lopen en er is je wijs gemaakt dat je tijdens een toertocht ala elfstedentocht naar een stempelpost moet klunen.

Wat is nu de kern van deze zin?

Koop gewoon goede fietsschoenen met een harde zool.
In de sportschool loop je even op je sokken en die stempelpost is echt wel zo ingericht dat je er naartoe kan fietsen. (hoewel ik me wel kan voorstellen dat je moet zoeken, want een stempelpost?????)

Zou zonde zijn om iets anders te kiezen vanwege bijkomstigheden.
En van harde zooltjes zal je in de zomer alleen maar genieten.
FacebookS3RSSite

_jeroen_
Forum-lid

_jeroen_ 16 jan 2010 19:03

Bedankt allemaal voor jullie advies en reacties! Het is misschien ook wel zo leuk om even te laten weten wat ik uiteindelijk gekozen heb. Het zijn geworden de Giau Black Mountainbikeschoenen van Sidi. Ik ben naar mijn fietsenmaker geweest om alles op te laten meten voor de goede maat.

http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?templ ... 0057-N0809

Groeten Jeroen

wpigge
Forum-lid

Gebruikersavatar wpigge 16 jan 2010 19:08

Goede keus, fijne schoenen, heb zelf de zilver uitvoering voor de MTB en de spinning!

Plaats reactie