Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

fiestbril op sterke of overbril?

Helen
Forum-lid

Helen 18 sep 2011 15:16

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum, en fiets ca. een half jaar, op de racefiets althans. Daarvoor veel recreatief op hybride / trekkings gefietst. Op de racfiets overigens ook recreatief, maar wil dat wel op een prettige manier doen. Daarbij loop ik nu tegen een probleempje met mijn bril aan. In het voorjaar en de zomer fietste ik vooral met mijn zonnebril op sterkte, die zit strak en heeft redelijk grote glazen (was tijdens het grootste deel van de natte julimaand in een zonniger oord), maar de laatste weken met een oud montuur bril met "gewone" glazen. Dat montuur heeft echter kleinere glazen in is daardoor niet zo geschikt. Mijn huidige monturu is evenmin geschikt. Er moet dus iets anders komen, maar wat? Wat zouden jullie aanraden, een fietsbril met glazen op sterkte of een "gewoon" strak montuur met een overbril?
Lenzen dragen is bij mij overigens niet mogelijk.
Overigens, als dit onderwerp al elders op dit forum is besproken, dan hoor ik dat graag. Ik kon het niet vindn, maar dat zegt natuurlijk ook niet alles.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 18 sep 2011 20:18

Dit is al verschillende malen beschreven op dit forum. Je bent echt niet de enigste die daarmee zit. Ik heb zelf de adidas evil eye met inzet bril, en met normaal weer op de racefiets bevalt dat super. Indien het regent gaat de bril echter vrij snel beslaan, dit gebeurd ook tijdens een langere klim op de mtb.

wezenloze
Forum-lid

wezenloze 18 sep 2011 21:01

Ik ben brildragend en zal mijn ervaringen met verschillende brillen beschrijven.

Sportbril van BBB, wisselbare glazen, inzetbrilletje:
Voordelen: glazen verwisselbaar (getint of wit glas), relatief goedkoop, sluit goed af op de fiets
Nadelen: in de regen waardeloos door het dubbele glas, klein effectief zichtveld omdat het inzetbrilletje klein is, vertekening in het beeld door kleine geslepen deel, slijt, wordt snel lelijk (montuur bladdert af).
Deze draag ik soms nog op heel zonnige dagen.

Oakley sportmodel (radar ofzo?) met door Oakley geslepen glazen:
Voordelen: zit heerlijk, sluit goed af voor wind en vliegjes, kijkt fijn
Nadelen: iets duurder, en per kleur moet je een andere bril
Deze draag ik vaak, is ook een ideale bril voor schaatsen omdat deze zo veel windbeschutting geeft aan ogen en gezicht

Oakley Whisker met kleurende glazen (Transitions):
Dit is een relatief gewone, dagelijkse, bril met UV-kleurende glazen
Voordelen: bij ieder weertype te gebruiken, ook zeer geschikt voor gebruik buiten sport, erg comfortabel.
Nadelen: geeft iets minder windbeschutting dan een grotere bril (maar in mijn beleving nog altijd ruim voldoende).
Een verademing op de fiets t.o.v gewoon wit glas, dit zou mijn eerste keus weer zijn.

stefanw
Forum-lid

stefanw 18 sep 2011 21:47

Het hangt ook een beetje van je sterkte af. Ik ben onlangs op zoek geweest naar een bril op sterkte of overzetbril maar met mijn sterkte (-6...) is het niet te doen. Oakley gaat tot -5 (inclusief cilinder) en als je dan voor een overzet bril wilt gaan in mijn sterkte gaat het zo erg vertekenen volgens diverse zaken dat het niet leuk meer is.

Ik ben dus door mijn sterkte op lenzen aangewezen of een gewone bril.
Gezelligheid kent geen tijd

Helen
Forum-lid

Helen 18 sep 2011 22:48

Bedankt voor jullie reacties. Mijn sterkte zit tussen -5,5 en -6, dus gezien de ervaringen van stefanw zal het bij een gewone bril blijven (mijn ogen zijn niet geschikt voor lenzen). Misschien nog met meekleurende glazen. Dan weet ik dat in elk geval.

stefanw
Forum-lid

stefanw 18 sep 2011 23:11

Je zou het natuurlijk altijd kunnen proberen en rond gaan vragen. Maar bij de zaken die ik heb platgebeld en waar ik langs ben geweest werd het me afgeraden. Laseren of iets dergelijks is in feite nog goedkoper dan de lenzen die ik nu krijg. Gaat me €150,- per maand kosten, vind dat erg veel geld als student zijnde en het is ook dat ik een nieuwe fiets wil en wil gaan koersen anders liet ik wat aan m'n ogen doen :roll:
Maar een bril vind ik ook geen optie (op de fiets) dus ben blij dat ik nog lenzen kan dragen!
Gezelligheid kent geen tijd

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 19 sep 2011 10:07

Hoewel ik niet zo'n grote sterkte heb (-1,5) kan ik in de auto en op de racefiets toch niet zonder bril op sterkte. Ik heb op de fiets een tijd zo'n bril gehad met een binnenmontuurtje met glazen op sterkte. Dat beviel eigenlijk niet goed. Vuil en zweet komen bij mij schijnbaar altijd tussen de glazen in. Zal wel met de wet van Murphy te maken hebben.
De laatste 6 jaar rij ik met een gewone zonnebril op sterkte van ray ban. Dat bevalt goed. Wel doet zich de laatste jaren het probleem voor van dichtbij lezen. Dat uit zich in het aflezen van je computertje, lezen van een routebeschrijving etc. Bij vervanging zal dat ook wel iets van multifocaal moeten worden net als mijn gewone bril.
Een bril met binnemontuur zou ik echter niet meer willen.

franklin
Forum-lid

Gebruikersavatar franklin 19 sep 2011 22:46

Bedragen die je voor een fietsbril op sterkte moet betalen zijn enorm, bijna belachelijk. Ik weet dat er veel mensen zijn die het niet fijn vinden, maar ik heb een Rudy Project Horus en daar kun je een inzetmontuurtje voor glazen op sterkte in bevestigen. Ben blij dat dit voor mij goed werkt, want nu kan ik gelukkig ook gebruik maken van verschillende zonnebrilglazen, afhankelijk van de hoeveelheid zon. Als ik op mijn crossfiets de bossen in ga is de bril sowieso niet zozeer tegen felle zon, maar tegen de insekten.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

bandiet
Forum-lid

bandiet 22 sep 2011 13:11

Het probleem van een fietsbril op sterkte, en vooral bij de inzetbrilletjes, is dat je niet door het sterke glas kunt kijken als je over je schouder wilt kijken. Over je schouder, daar schuilt het gevaar!! (hihi). Ik heb sinds twee jaar lenzen en heb een gewone fietsbril zoals iedereen met gezonde ogen.. Eigenlijk zou ik mijn ogen moeten laten laseren, maar dat durf ik niet.

Gr. Diederik

gamiel
Forum-lid

gamiel 22 sep 2011 16:33

Heb nu 4 jaar een Adidas Evil Eye Explorer - met inzetmontuurtje dus. En deze bevalt me prima. Bril zit heerlijk, veel verschillende lenzen verkrijgbaar. Een enkele keer beslaat ie inderdaad (bv bij zeer langzaam klimmen met warm weer). Maar zodra je iets tempo hebt lost de condens op door de openingen in/tussen het montuur/lenzen.
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 22 sep 2011 16:38

Misscien een tip? Wanneer je bv bij Pearl een bril koopt, krijg je de 2e bril gratis. Soms hebben ze daar ook sportbrillen waar je glazen op sterkte in kan laten zetten, zo heb ik het laten doen. Ik moest alleen wat bijbetalen omdat het montuur niet in het desbetreffende rek zat, de glazen waren gratis.

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 23 sep 2011 10:44

Heb al jaren de Rudy Project met inzetstuk.
Bevalt prima.
Voordeel is dat je na jaren dat inzetstukje naar een modernere zonnebril kunt meenemen.

marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie