UCI moet investeren in vrouwenwielrennen
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
En daarom moet 't UCI dus investeren in vrouwenwielrennen. Dan gaan d'r meer meiden op de fiets en wordt de concurentie vanzelf groter.amclassic-fan schreef: En lekker spannend dat 't is als 3 kwart van de etappes door dezelfde persoon worden gewonnen...
Overigens krijgt La Vos de overwinningen niet cadeau. Daar moet wel degelijk voor gewerkt worden en daar is ze beslist niet te beroerd voor. En dat is leuk om naar te kijken, om niet te zeggen inspirerend....
Maar eh, als jij dat wijvegedoe niks vind, kijk jij toch lekker naar de Tour?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Dat ging enkel over 't eind klassement, in de recente Giro Donne won Vos zowel massasprints, een tijdrit als bergritten.ever schreef:Als je die redenatie volgt hadden ze de TdF van 2000-2005 ook niet uit hoeven zenden, het was toch elke keer LA die won...
Tja, natuurlijk moet je hard werken om te winnen. In de koers gaat het nooit van zelf.theodorocampagnolo schreef:En daarom moet 't UCI dus investeren in vrouwenwielrennen. Dan gaan d'r meer meiden op de fiets en wordt de concurentie vanzelf groter.amclassic-fan schreef: En lekker spannend dat 't is als 3 kwart van de etappes door dezelfde persoon worden gewonnen...
Overigens krijgt La Vos de overwinningen niet cadeau. Daar moet wel degelijk voor gewerkt worden en daar is ze beslist niet te beroerd voor. En dat is leuk om naar te kijken, om niet te zeggen inspirerend....
Maar eh, als jij dat wijvegedoe niks vind, kijk jij toch lekker naar de Tour?
Het is makkelijk om te roepen dat de UCI in het dames wielrennen moet investeren. Maar ik zie niet zo veel mogelijkheden om significant meer dames in wedstrijdsport te krijgen voor de UCI. Dat is iets wat veel meer bij de nationale bonden gezocht moet worden. En als ik dan zie dat in een land als Nederland waar fietsen al zo is ingeburgerd, het dames peleton maar zo'n geringe omvang heeft, dan is er nog een lange moeizame weg te gaan.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40106
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Kip en ei denk ik: weinig serieuze ploegen cq clubs voor dames, weinig aanwas nieuwe meiden. Een kan niet zonder het ander. Maar is erg lastig om die cirkel te doorbreken.
Less is bore
Weinig serieuze ploegen voor de dames? Dat valt best mee, als dame rijdt je met een beetje niveau al heel snel in een serieus team omdat er relatief naar het aantal licentiehouders veel ploegen zijn. Bij mannen zijn er inderdaad meer teams, maar afgezet naar het aantal licentiehouders is het veel moeilijker om in zo'n team terecht te komen. Het is dus geen kip en het ei verhaal, er zijn gewoon te weinig dames die serieus willen fietsen om het niveau in de breedte te versterken.
Meer investeren is de omgekeerde weg, de dames zullen de investeringen moeten verdienen door aan te tonen dat ze de offers willen brengen die nodig zijn om op niveau te fietsen. Zo werkt het bij de mannen ook, waar je je via de clubs omhoog zult moeten werken naar de sponsorploegen. Ik zie niet in waarom vrouwen al vanaf het begin gestimuleerd moeten worden, als de motivatie niet intrinsiek is zullen ze de echte top toch niet halen.
Meer investeren is de omgekeerde weg, de dames zullen de investeringen moeten verdienen door aan te tonen dat ze de offers willen brengen die nodig zijn om op niveau te fietsen. Zo werkt het bij de mannen ook, waar je je via de clubs omhoog zult moeten werken naar de sponsorploegen. Ik zie niet in waarom vrouwen al vanaf het begin gestimuleerd moeten worden, als de motivatie niet intrinsiek is zullen ze de echte top toch niet halen.
Veel ploegen? Emma Pooley moet zelf aankloppen bij AAdrink afgelopen winter omdat Cervelo ophoudt te bestaan. Vervolgens houdt dat team na dit seizoen ook op te bestaan. Ze wilde haar titel verdedigen in de Tour de l'Ardeche, maar dat kon niet omdat AADrink alleen naar de Holland Ladies Tour wilde. Dan moet er een ad hoc damesteam samengesteld worden uit de andere eenlingen die daar ook graag wilden rijden, maar wiens ploegen geen team afvaardigden (er waren 2 van deze teams in deze meerdaagse wedstrijd). En als je het hebt over investeringen: als je ziet wat een ondergeschoven kindje het vrouwenwielrennen is qua prijzengeld, voorzieningen, etc. dan doen deze vrouwen veel meer investeringen in hun sport! Wat betreft kip en ei verhaal: zoals al eerder aangehaald zijn er nationaal geen wedstrijden onder elite niveau. Zou jij als beginneling je eerste wedstrijd op dat niveau willen fietsen? Daarom weinig licentiehouders en daarom uiteraard ook weer weinig wedstrijden. Waarom lukt het in het wielrennen niet wat in heel veel andere sporten wel lukt? Zelfs in het voetbal is het gelukt vrouwenteams en competities op te zetten. Waarom dan niet in het wielrennen?sospiro schreef:Weinig serieuze ploegen voor de dames? Dat valt best mee, als dame rijdt je met een beetje niveau al heel snel in een serieus team omdat er relatief naar het aantal licentiehouders veel ploegen zijn. Bij mannen zijn er inderdaad meer teams, maar afgezet naar het aantal licentiehouders is het veel moeilijker om in zo'n team terecht te komen. Het is dus geen kip en het ei verhaal, er zijn gewoon te weinig dames die serieus willen fietsen om het niveau in de breedte te versterken. Meer investeren is de omgekeerde weg, de dames zullen de investeringen moeten verdienen door aan te tonen dat ze de offers willen brengen die nodig zijn om op niveau te fietsen. Zo werkt het bij de mannen ook, waar je je via de clubs omhoog zult moeten werken naar de sponsorploegen. Ik zie niet in waarom vrouwen al vanaf het begin gestimuleerd moeten worden, als de motivatie niet intrinsiek is zullen ze de echte top toch niet halen.
Omdat Cervelo vorig jaar werd opgeheven zijn er weinig ploegen? Die redenatie snap ik niet, Pooley vond toch een plek in een andere ploeg? En dat haar team niet start in de Tour de l'Ardeche heeft ook niks te maken met de hoeveelheid aan ploegen. Natuurlijk, is er minder prijzengeld en zijn er minder voorzieningen in het dameswielrennen, dat komt door het gebrek aan niveau in de breedte.
Het argument dat er geen niveau onder de elite-dames is heb ik al heel vaak gehoord. En inderdaad worden de velden van profkoersen vaak opgevuld met amateur dames. Tegelijkertijd gebeurt het ook regelmatig dat er een criterium wordt gereden met slechts 20 dames, zonder dat er een topper aan het vertrek staat. Als die dames zo graag willen kunnen ze daar toch starten? Daarnaast zijn er de clubparcoursen waar men begint met wielrennen, in de verschillende competities aldaar zijn ook nauwelijks dames te vinden. Als die koersen nu overbevolkt werden met dames maar er geen vervolgstap was naar een nationaal niveau had je een punt gehad. Maar dat is niet het geval. Mijn punt blijft dat dames in de breedte blijkbaar liever toeren, dan wel een andere sport beoefenen, dan dat ze wedstrijden fietsen. Daardoor is het niveau in de breedte gewoon mager.
Het argument dat er geen niveau onder de elite-dames is heb ik al heel vaak gehoord. En inderdaad worden de velden van profkoersen vaak opgevuld met amateur dames. Tegelijkertijd gebeurt het ook regelmatig dat er een criterium wordt gereden met slechts 20 dames, zonder dat er een topper aan het vertrek staat. Als die dames zo graag willen kunnen ze daar toch starten? Daarnaast zijn er de clubparcoursen waar men begint met wielrennen, in de verschillende competities aldaar zijn ook nauwelijks dames te vinden. Als die koersen nu overbevolkt werden met dames maar er geen vervolgstap was naar een nationaal niveau had je een punt gehad. Maar dat is niet het geval. Mijn punt blijft dat dames in de breedte blijkbaar liever toeren, dan wel een andere sport beoefenen, dan dat ze wedstrijden fietsen. Daardoor is het niveau in de breedte gewoon mager.
Ik wil er maar mee aangeven, dat als zelfs zo'n topper als Pooley er al (nu voor het 2e jaar op rij) moeite mee heeft om een team te vinden... Die criteriums met 20 dames, dat zijn nog steeds 20 dames die nationaal op elite niveau rijden. Als sportklasse rijder rijdt je toch ook niet mee met de elite? Wordt je binnen 3 rondjes gedubbeld en mag je er weer uitstappen. Nee dat is leuk en motiverend! Competities op clubniveau worden gedomineerd door mannen die al jaren wedstrijden rijden. Ook dat is voor een vrouw een hoge drempel om mee te gaan doen. Er zijn veel vrouwen die recreatief hardlopen, maar er maken er ook genoeg de stap om atletiek op wedstrijdniveau te gaan beoefenen. Waarom lukt het daar dan wel? Wat is dan het verschil tussen atletiek en wielrennen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40106
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Om dat je bij een halve maraton bijv makkelijk mee kan doen en op eigen niveau finishen. Bij eem koers is gelost worden synoniem aan uit koers gehaald. Denk dat dat het grote verschil is tussen fietsen en lopen.
Ben het helemaal met je eens dat de instapdrempel zelfs voor clubwedstrijden behoorlijk hoog is. Hoeveel ECHTE b-amateur clubkoersen zijn er waar dames aan kunnen sluiten? Heel vaak rijden daar ook A's mee of veteranen die gruwelijk hard kunnen fietsen met veel ervaring. Zefls voor beginnende b-heren is het vaak een afvalrace in het begin.
Ben het helemaal met je eens dat de instapdrempel zelfs voor clubwedstrijden behoorlijk hoog is. Hoeveel ECHTE b-amateur clubkoersen zijn er waar dames aan kunnen sluiten? Heel vaak rijden daar ook A's mee of veteranen die gruwelijk hard kunnen fietsen met veel ervaring. Zefls voor beginnende b-heren is het vaak een afvalrace in het begin.
Less is bore
Denk dat je ook niet voorbij moet gaan aan het feit dat een paar hardloopschoenen 100 euro kosten, een fiets 1000 euro.
Dat een rondje van 5 km lopen je een uurtje kost, een rondje van 50 km fietsen kost je drie uur.
Dat uurtje is wat makkelijker in te passen qua planning en qua zin.
En met alle respect, heel veel van die recreatief hardlopende vrouwen doen dat vanwege hun figuur.
Als het mij daarom te doen zou zijn, zou ik ook liever slechts een uurtje en 100 euro investeren.
Op wedstrijd/competatief niveau heeft Daniel denk ik een heel goed punt.
Dat een rondje van 5 km lopen je een uurtje kost, een rondje van 50 km fietsen kost je drie uur.
Dat uurtje is wat makkelijker in te passen qua planning en qua zin.
En met alle respect, heel veel van die recreatief hardlopende vrouwen doen dat vanwege hun figuur.
Als het mij daarom te doen zou zijn, zou ik ook liever slechts een uurtje en 100 euro investeren.
Op wedstrijd/competatief niveau heeft Daniel denk ik een heel goed punt.
Wiggins als geldschieter? (Daily Telegraph van gisteren)
UCI Road World Championships 2012: Bradley Wiggins wants to invest in a cycling team for Britain's women
Great Britain’s sometimes under-appreciated women road cyclists have received a boost from Tour de France winner Bradley Wiggins, who has revealed he would be willing to invest his own money in founding an elite GB women’s team to race on the professional circuit. Many of Britain’s top riders barely cover their costs riding for continental trade teams. The ever-present threat of those teams suddenly folding adds to the stress of representing them, so much so that even a rider as successful as Emma Pooley has recently considered quitting the sport for a season, although it is understood she has now stepped back a little from that statement. Pooley is among the favourites for Tuesday’s time trial at the world championships in Limburg and also has medal prospects in the road race on Saturday. “I would like to help form a women’s team although at the moment I don’t know how to go about that,” Wiggins said. “I have no idea what it would cost but it would be something I would be willing to put in some of my own money in to start up. It would have to be all or nothing, though, I wouldn’t want to be involved in a tuppence-ha’penny team. It would have to be a full-on set up. “I just have an amazing respect for what our women do. They are the forgotten ones in the sport and yet they have just as big a success as we do with the men. "I feel it’s a bit like Sky were a few years ago. We are at the stage where we have so many world-class girls that there should be a British team now. I need somebody to say ‘let’s make this happen’ but I would support it. "A few people have been in touch but it’s got to be huge.” The support of a big hitter such as Wiggins should encourage Pooley and indeed her Great Britain and trade team colleague Lizzie Armitstead, who have done their best this year to highlight the problems – financial and organisational – in the women’s sport this year. “What the Olympics made me realise is how brilliant it would be to be on a team like Sky, which is basically a national team with a massive budget,” Pooley said. “There’s no conflict or stress between national team or pro team, no arguments over kit or race programme. “It does seem strange because it’s a huge opportunity and women’s recreational cycling is growing, bike sponsors want to get women on bikes, and the truth is that it doesn’t really cost anything to run a women’s team. With the budget Sky have, they wouldn’t really notice. "Whenever you hear about Sky you hear about their exorbitant spending, and my team can’t afford the petrol to go to races.”
UCI Road World Championships 2012: Bradley Wiggins wants to invest in a cycling team for Britain's women
Great Britain’s sometimes under-appreciated women road cyclists have received a boost from Tour de France winner Bradley Wiggins, who has revealed he would be willing to invest his own money in founding an elite GB women’s team to race on the professional circuit. Many of Britain’s top riders barely cover their costs riding for continental trade teams. The ever-present threat of those teams suddenly folding adds to the stress of representing them, so much so that even a rider as successful as Emma Pooley has recently considered quitting the sport for a season, although it is understood she has now stepped back a little from that statement. Pooley is among the favourites for Tuesday’s time trial at the world championships in Limburg and also has medal prospects in the road race on Saturday. “I would like to help form a women’s team although at the moment I don’t know how to go about that,” Wiggins said. “I have no idea what it would cost but it would be something I would be willing to put in some of my own money in to start up. It would have to be all or nothing, though, I wouldn’t want to be involved in a tuppence-ha’penny team. It would have to be a full-on set up. “I just have an amazing respect for what our women do. They are the forgotten ones in the sport and yet they have just as big a success as we do with the men. "I feel it’s a bit like Sky were a few years ago. We are at the stage where we have so many world-class girls that there should be a British team now. I need somebody to say ‘let’s make this happen’ but I would support it. "A few people have been in touch but it’s got to be huge.” The support of a big hitter such as Wiggins should encourage Pooley and indeed her Great Britain and trade team colleague Lizzie Armitstead, who have done their best this year to highlight the problems – financial and organisational – in the women’s sport this year. “What the Olympics made me realise is how brilliant it would be to be on a team like Sky, which is basically a national team with a massive budget,” Pooley said. “There’s no conflict or stress between national team or pro team, no arguments over kit or race programme. “It does seem strange because it’s a huge opportunity and women’s recreational cycling is growing, bike sponsors want to get women on bikes, and the truth is that it doesn’t really cost anything to run a women’s team. With the budget Sky have, they wouldn’t really notice. "Whenever you hear about Sky you hear about their exorbitant spending, and my team can’t afford the petrol to go to races.”