baanwielrennen gevaarlijker als wegwielrennen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 16 aug 2012 12:22
- Locatie: Begijnendijk
ik ga volgend jaar wielrennen maar heb een vraagje:
is baanwielrennen gevaarlijker als wegwielrennen?
ik ben nl. maar geinteresseerd in baanwielrennen maar volgens mijn neef (die is baanwielrenner) is het een pak gevaarlijker als op de weg.
is baanwielrennen gevaarlijker als wegwielrennen?
ik ben nl. maar geinteresseerd in baanwielrennen maar volgens mijn neef (die is baanwielrenner) is het een pak gevaarlijker als op de weg.
Baanwielrenners rijden aan 60 kmh op een zakdoek rond over een steile piste. En dat zonder remmen op de fiets.
Bij wielrennen sprinten ze als een bende mongolen op de finish af. Straat meubilair en putdeksels ontwijkend.
Volgens mij is deze vergelijking lood om oud ijzer
Bij wielrennen sprinten ze als een bende mongolen op de finish af. Straat meubilair en putdeksels ontwijkend.
Volgens mij is deze vergelijking lood om oud ijzer
Live fast; die young. mijn blog
-
- Forum-lid
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 16 aug 2012 12:22
- Locatie: Begijnendijk
Ok, ik weet genoeg! bedankt!
-
- Forum-lid
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 16 aug 2012 12:22
- Locatie: Begijnendijk
Ik ga baanwielrennen! Maar wie is Maurice De Hond?
Ik wil hier wel even op in haken.
Ik rijd wedstrijden zowel op de weg als op de baan.
Op de baan is de kans op valpartijen vele malen groter dan op de weg.
De fietsen hebben geen remmen en het enige wat je kan doen bij een onverwachte reactie is omhoog sturen waar wellicht andere renners zich begeven.
Het wegdek is tevens niet vlak maar loopt op. Dit zorgt voor veel tempo verschil.
Het tempo ligt maar net een paar km per uur hoger dan op de weg echter zijn valpartijen op larikshout minder prettig dan op vuil asfalt.
Ik heb zelf al heel wat valpartijen meegemaakt. Op de baan loop je geen normale schaafwonden op maar brandwonden die weken aan je kleding blijven plakken.
Tevens zit je helemaal onder de splinters. Hiervoor heb ik een operatie moeten ondergaan om deze te verwijderen.
Er zat een blok hout in mijn been 3 cm lang en 5 mm dik.
Ik had het nu over wedstrijden. Tijdens trainingen valt het allemaal wel mee.
Bij de meeste wielerbanen moet je een bepaald vaardigheidsniveau hebben om aan trainingen mee te mogen doen.
Hiervoor worden intro cursussen gegeven. Dit betekend dat iedereen zou moeten weten wat ze moeten doen.
Deze wielerbanen zijn echter maar redelijk klein en vaak druk bezocht. Hierdoor moeten er geen gekke dingen gebeuren zoals het zomaar omhoog sturen om van kop te gaan als er een peloton aan komt.
Helaas gebeurt dat wel eens en dan ligt er 50 man op de grond.
Dat gezegd moet ik er nog wel bij inhaken dat offroad fietsen en afdalingen in een peloton met 80 per uur wellicht nog gevaarlijker zijn.
Ik rijd wedstrijden zowel op de weg als op de baan.
Op de baan is de kans op valpartijen vele malen groter dan op de weg.
De fietsen hebben geen remmen en het enige wat je kan doen bij een onverwachte reactie is omhoog sturen waar wellicht andere renners zich begeven.
Het wegdek is tevens niet vlak maar loopt op. Dit zorgt voor veel tempo verschil.
Het tempo ligt maar net een paar km per uur hoger dan op de weg echter zijn valpartijen op larikshout minder prettig dan op vuil asfalt.
Ik heb zelf al heel wat valpartijen meegemaakt. Op de baan loop je geen normale schaafwonden op maar brandwonden die weken aan je kleding blijven plakken.
Tevens zit je helemaal onder de splinters. Hiervoor heb ik een operatie moeten ondergaan om deze te verwijderen.
Er zat een blok hout in mijn been 3 cm lang en 5 mm dik.
Ik had het nu over wedstrijden. Tijdens trainingen valt het allemaal wel mee.
Bij de meeste wielerbanen moet je een bepaald vaardigheidsniveau hebben om aan trainingen mee te mogen doen.
Hiervoor worden intro cursussen gegeven. Dit betekend dat iedereen zou moeten weten wat ze moeten doen.
Deze wielerbanen zijn echter maar redelijk klein en vaak druk bezocht. Hierdoor moeten er geen gekke dingen gebeuren zoals het zomaar omhoog sturen om van kop te gaan als er een peloton aan komt.
Helaas gebeurt dat wel eens en dan ligt er 50 man op de grond.
Dat gezegd moet ik er nog wel bij inhaken dat offroad fietsen en afdalingen in een peloton met 80 per uur wellicht nog gevaarlijker zijn.
Da's waar, maar op de wielerbaan kom je in ieder geval weinig auto's tegen!vermeulen schreef:Volgens mij komen de meeste dodelijke ongelukken met wielrenners door auto-ongelukken.
Echter doen er minder mensen aan baanwielrennen dan aan wegwielrennen, dus of dit heel veel zegt weet ik niet.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?