Over de wielersport en zijn beoefenaars.

2 x gevallen, 2 x wat gebroken. Valtechnieken?

spurlie
Forum-lid
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 aug 2012 10:01

spurlie 15 sep 2013 22:54

Sinds ik aan het fietsen ben (+- 1,5 jaar), ben ik twee maal gevallen. Beide keren ben ik vanuit bijna stilstand gevallen (leuk die klikpedalen :oops: ).
Mei dit jaar ben ik rechtsom gevallen en heb mij dus waarschijnlijk met mijn rechterhand opgevangen, hierbij heb ik het spaakbeen bij de elleboog gebroken (door de klap op de handpalm) en ben ik nu twee schroeven rijker.
2 weken terug is ongeveer hetzelfde gebeurt en ben ik linksom gevallen. Ook nu weer het spaakbeen bij de elleboog gebroken, maar gelukkig deze keer geen schroeven en heb ik zelfs vandaag alweer een klein ritje kunnen maken.

Aangezien je altijd in onverwachte situaties terecht kan komen met het fietsen en niemand graag breuken of andere blessures aan zijn hobby wil overhouden, zou ik jullie willen vragen of er wellicht valtechnieken zijn waarmee bovenstaande en andere breuken voorkomen kunnen worden?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7937
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 16 sep 2013 05:28

Een botbreuk na een dergelijke lichte val doet de vraag rijzen of je getest bent op osteoporose? Zou zeker na de tweede val gebeurd moeten zijn.

Gebruikersavatar
ceon
Forum-lid
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 jan 2008 15:09

Gebruikersavatar ceon 16 sep 2013 06:35

klimmer schreef:Een botbreuk na een dergelijke lichte val doet de vraag rijzen of je getest bent op osteoporose? Zou zeker na de tweede val gebeurd moeten zijn.
+1
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 16 sep 2013 07:48

Setje pedalen met toeclips aanschaffen?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 16 sep 2013 07:50

Er zijn geen valtechnieken voor wielertoeristen

Gebruikersavatar
JPAR
Forum-lid HC
Berichten: 5876
Lid geworden op: 11 jul 2013 12:57
Locatie: Leeuwarden

Gebruikersavatar JPAR 16 sep 2013 07:58

De beste techniek is natuurlijk om niet te vallen, maar dat is heel flauw.

Ik denk dat je eerder je voet los moet maken om bij bijna stilstand niet om te vallen. Of goed moet oefenen om je balans niet te verliezen bij bijna stilstand. Doordat je eigenlijk als dood gewicht opzij valt reageer je met je arm om het op te vangen (het enige dat je kunt doen), maar dat kunnen ze in jouw geval dus niet aan. Ik vind inderdaad ook dat je makkelijk iets breekt. Misschien toch eens op laten controleren zoals Klimmer al zegt.
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6186
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 sep 2013 08:39

Juist bij geen snelheid is kans op breken van iets relatief groot, omdat de klap als een bijna volledige normaalkracht door de botten opgenomen moet worden. Uiteraard verschilt dit wel van persoon tot persoon. En ook net hoe je precies terecht komt.

Beste is inderdaad om eerder uit te klikken, dus als je aan het afremmen bent, eerder je voet los. Als je eenmaal gaat, is er weinig aan te doen. Als t lukt in je reflex om je hand waarmee je je opvangt wat verder weg te plaatsen, zal het schelen (minder lijnrecht de kracht door je spaakbeen en elleboog). Maar ik zou het daar niet op gokken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 16 sep 2013 08:45

handschoenen aan.
rollen ipv strekken.
andere of lossere klikpedalen.
anticiperen.
2x vallen op 1.5 jaar is niet uitzonderlijk.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

copperzzz
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 14 aug 2013 21:11

copperzzz 16 sep 2013 09:08

de zwarten schreef: 2x vallen op 1.5 jaar is niet uitzonderlijk.
Dat is natuurlijk heel relatief. Ik hoop in ieder geval dat ik de 2x niet ga halen :)

Hoe los staan je klikpedalen?
Ik zou om te beginnen de pedalen erg los zetten, tenzij je dat niet fijn vind natuurlijk..

Gebruikersavatar
DoubleJ
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 aug 2013 13:19
Locatie: Den Haag
Contact

Gebruikersavatar DoubleJ 16 sep 2013 09:57

Ik heb mezelf er ook al bij neergelegd dat er nog wel een keer een moment komt dat ik onverwacht stil kom te staan en weet dat ik (ingeklikt) om ga vallen.
Ik ga in dat geval proberen om mezelf met twee handen op te vangen door mijn bovenlichaam te draaien (naar de valrichting toe).
Dat maakt de kans dat je je heup blesseert ook meteen iets kleiner.
Afbeelding

Gebruikersavatar
ichebasje
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 mar 2009 17:18
Locatie: Born

Gebruikersavatar ichebasje 16 sep 2013 11:46

Echte valtechneken voor fietsers zijn er denk ik niet maar je kunt natuurlijk wel technieken uit andere sporten over proberen te nemen.
Natuurlijk niet door met de fiets te oefenen maar op een matras in de woonkamer moet het mogelijk zijn om te oefenen jezelf niet op te vangen maar jezelf af te laten rollen.
Zelf ben ik een paar maanden geleden ook door een plotseling opdoemende stoeprand verrast maar door mijn "turn" verleden waarschijnlijk geen schade opgelopen behalve een paar schaafplekken op mijn schouder/rug en een kapot tenue.

Rollen voert de krachten duidelijk beter af dan het rechtstreeks opvangen op je armen, vanuit stilstand is dat natuurlijk moeilijker maar jezelf door laten vallen is op dat moment denk ik prettiger voor je lichaam dan jezelf op proberen te vangen.
Dus eerder je armen naar het lichaam toe trekken dan ze uitsteken, als je dit niet gewend bent is het tegennatuurlijk maar het moet te doen zijn.

Ik heb ook het idee dat je kliksysteem erg strak staat afgesteld want het is mezelf nog niet overkomen dat ik mijn schoenen niet uitgeklikt kreeg voor dat ik ging kiepen.

Veel beterschap van iemand die pas volgend seizoen weer op de racefiets zit na een kruisband reconstructie :( .
Bas

Nighty
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 jun 2012 16:49
Locatie: Kempen BE

Nighty 16 sep 2013 11:53

de zwarten schreef:handschoenen aan.
rollen ipv strekken.
andere of lossere klikpedalen.
anticiperen.
2x vallen op 1.5 jaar is niet uitzonderlijk.
Dat is de truc, of op zijn minst toch afrollen.

Bij verdedigingssporten als judo en jiu jitsu is valtechniek het eerste wat er geleerd wordt, en met namen dat je NOOIT met een arm/hand je val mag 'tegenhouden'.
Houd je arm naast je lijf en gebruik zo goed als het kan heel je flank om af te rollen.

Volgend filmpje illustreert een zijdelingse val: http://www.youtube.com/watch?v=uLangLPf9xQ
Ingeklikt vallend met een fiets is net iets anders, maar als je tracht te vallen als in het filmpje zal het toch beter meevallen dan je beenderen alles te laten opvangen.

Plaats reactie