Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Swett Cycles

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 26 okt 2016 15:45

Tensen schreef: Merken als Pinarello hebben een zoot engineers die fulltime werken aan het ontwikkelen van nieuwe carbon frames, prototypes, mallen, testen. De kosten van het ontwikkelen van een carbon frame is hoog, daarom is die prijs hoger.
Oh ja is dat zo, hoe weten we dat.

Pinarello en andere creëren misschien het concept maar de complete technische r&d wordt misschien in China uitgevoerd.
YFood !!!

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 26 okt 2016 15:52

Ik heb de fietsen van Swett op Bikemotion gezien. En eerlijk is eerlijk, het ziet er gewoon heel goed uit. De prijs is daar ook naar. Je kunt voor minder een fiets kopen die wellicht zelfs beter is. Maar een fiets met een custom paintjob met persoonlijkheid, ja, dat mag zeker wat extra waard zijn. Tot zover punten dus voor Swett.

Echter, als ik een flink bedrag spendeer aan een fiets, dan wil ik ook het idee hebben dat ik een stukje kwaliteit koop. Ik wil niet het idee hebben dat tijdens een afdaling met 70 per uur ineens de boel breekt en ik met mijn gezicht op het asfalt terecht kom. Zeker nu het vermoeden bestaat dat mooi gespoten frames uit China zijn. Er komt uit China echt heel veel goed spul, maar ook heel veel bagger.

Wat ik zou dus willen weten is wat er gedaan is aan research en development. Ik wil weten dat de fietsen behalve mooi, ook gewoon kwalitatief goed in elkaar zitten. Dat komt in het hele marketing verhaal van Swett niet terug.
Als het een willekeurig frame uit China zou zijn met een mooie paintjob, zou ik nooit een Swett kopen. Zouden het frames zijn waarbij serieus is geïnvesteerd in onderzoek, ontwikkeling en kwaliteitscontrole, dan zou de stap om een Swett te kopen al een stuk kleiner zijn.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 okt 2016 15:59

Tensen schreef: Als iedereen op namaak of Chinese frampjes gaat rijden komt er bij de merken die wel innoveren geen geld meer binnen dus geen innovatie.
10 jaar geleden was een duur frame max €2000 en toen was er ook 'innovatie'. Dit soort merken zorgt ook niet voor innovatie, ze kopen immers een kant-en-klaar product in. Dat sluit overigens niet uit dat als het goed van grond komt ze in de toekomst een eigen frame zouden kunnen ontwerpen en daarmee wel innovatief zouden kunnen zijn.

Overigens ben ik allergisch voor iedere vorm van marketing onzin, ook van de grote merken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 26 okt 2016 16:12

amclassic-fan schreef:Dit soort merken zorgt ook niet voor innovatie, ze kopen immers een kant-en-klaar product in.
Er zijn zoveel merken die dit doen. Het is makkelijker om de merken op te noemen die hun eigen frames ontwikkelen als diegene die enkel het alleenrecht opkopen. R&D vindt bijna volledig plaats in Taiwan tegenwoordig. Alleen de grote merken geven nog hun designs door, maar ik betwijfel of dat verder gaat dan alleen de vormgeving. Technische ontwikkeling vindt zelden nog maar in Europa plaats.
amclassic-fan schreef:Overigens ben ik allergisch voor iedere vorm van marketing onzin, ook van de grote merken.
Dat kan ik beter begrijpen. Bij de termen 'emotie' of 'beleving' begin ik bijna te kokhalzen. Zeg dan gewoon dat je het mooi vindt of dat je iets met de historie van een merk hebt (wat vaak al zo simpel is als een vakantie in Italie of een heroische overwinning toen TV nog zwart/wit was). Zo heeft ieder z'n eigen voorkeur.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 26 okt 2016 16:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 okt 2016 16:13

Vergeleken met Pina houdt Swett het nog beschaafd.

Afbeelding

Tensen
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2016 15:37

Tensen 26 okt 2016 16:19

Naja, sorry. Tuurlijk snap ik ook wel dat de kostrpijs van een Pinarello frame geen €2500 is maar ongeveer hetzelfde. Ik bedoelde alleen dat de prijs van merken die zelf frames ontwerpen deels hoger is door de R&D die er bij komt kijken en het feit dat ze zelf het risico lopen bij het ontwikkelen. Risk=Reward

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 26 okt 2016 16:27

we zullen hier maar geen boompje opzetten over de inkoop vs verkoopkosten van een iPhone :mrgreen: .
De prijs die de consument betaalt wordt ook door merkwaarde bepaald en we leven natuurlijk in een vrije markteconomie dus vragen staat vrij.
Maar, net zoals er terecht onderzoek wordt gedaan naar de daadwerkelijk fabricagekosten van een iPhone is het terecht dat er 'onderzoek' wordt gedaan naar de herkomst van frames (of dat nu een Pinarello of een Swett is). Maar bij gedegen onderzoek past niet zomaar iets te roepen natuurlijk.

fietsvriend
Forum-lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 15 okt 2008 23:17

fietsvriend 26 okt 2016 16:39

@Havana en een heleboel anderen: dat zei ik een paar pagina's geleden ook al. Alle merken doen aan marketing. Lees de websites er maar op na. Beetje raar om Swett daar op af te rekenen. Ben benieuwd naar de eerste die op een Swett rijdt en daar iets zinnigs over kan melden.

Hier een paar voorbeelden van marketing op een paar willekeurige sites:
Cannondale: De SuperSix EVO heeft de perfecte eigenschappen voor het leveren van ultieme allround raceprestaties. Zijn ongeëvenaarde mix van lichtgewicht, stijfheid, aerodynamica en soepele verticale flexibiliteit geeft je het beslissende voordeel op elk deel van het wedstrijdparkoers.
Trek: De hele Émonda-lijn is waanzinnig licht, met een sensationele Ride Tuned-balans en een rijgedrag, dat de rijprestaties van Trek naar een geheel nieuw niveau tilt.
Ridley: De Ridley Fenix is onze eerste ‘allround’ fiets. Hij biedt de perfecte mix tussen prestaties, kracht en stijfheid en comfort voor lange dagen in het zadel. Maar vergis je niet, de Fenix is geen salonzetel. Vraag dat maar aan de renners van Lotto Soudal, die het klassieke voorjaar afwerkten met de gloednieuwe Fenix SL. Andre Greipel was zodanig verrast door de de combinatie van stijfheid en comfort, waardoor hij in het zadel kon blijven op de moeilijkste kasseihellingen.
Michiel

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 okt 2016 16:51

Volgens mij zijn de meeste reaguurders in de topic helemaal niet zo negatief (behalve misschien over spelfouten en marketingteksten).

Ja er worden kanttekeningen gezet, maar dat gebeurt bij ieder merk.

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 26 okt 2016 16:54

gaat hard hier met de chips en cola, zometeen Max maar even langs laten racen....
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6458
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 26 okt 2016 16:57

Nog ff en we zijn op dit topic al 100 pagina's verder zonder dat er 1 fiets verkocht is :lol: :lol: . Ik weet het mijn eerste opmerking was leuker .. :oops:
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16482
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 okt 2016 16:57

monsieurpinot schreef:topic even aangepast naar de oorspronkelijke titel (Swett Cycles). Of het een soap is is wat lastig objectief vast te stellen, vandaar.
Zou het niet beter zijn om dit topic om te dopen naar "marketingpraatjes waar niemand in gelooft".
Alle "merken " maken zich immers schuldig aan al dan niet over the top marketingpraatjes.
Er zijn merken die er een ganse afdeling praatjesmakers, groter dan de ontwikkelafdeling, op nahouden.

Ik mag aannemen dat het de TS nooit te doen was om deze ondernemer, want dat is hij tenslotte wel, zo af te branden.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie