Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

Echo
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 12 okt 2013 13:10

Heren (en dames?),

Sorry om de in te breken op de thread van Soap, maar ik zit met een vergelijkbaar probleem. Aangezien ik in de laatste paar post aanbevelingen over de framemaat voorbij heb zien komen van volgens mij kenners die weten waarover ze praten, vraag ik ook jullie advies.

Ik heb de keus tussen een CAAD 10 Ultegra en CAAD 8 105, allebei Triple (2013). Van de CAAD 8 is er een 56 en 58, van de CAAD 10 alleen een 58. De FM adviseert mij een 56 maar als ik de voorgaande posts zo lees dan zou ik uitkomen op een 58 in theorie?
Ik ben 184 lang, torso 154, binnenbeenlengte 90, armen 67. Kan iemand mij een (theoretische) onderbouwing geven welke maat geschikter zou zijn en waarom?

Ik ben sportief, ook regelmatig hardlopen, zwemmen, fitness, maar wil de fiets gebruiken voor (toer)tochten, absoluut geen wedstrijden of competitie o.i.d. Comfort is belangrijk ( ben 51...) en wil ook volgend jaar de bergen in met m'n fietsmaten.

De CAAD 8 (zwart) is meer op comfort gericht door zijn 1,5 cm langere balhoofd dan de CAAD 10(wit/groen), maar ik vind de 10 wel erg mooi door zijn kleurstelling en afmontage. (prijs is hetzelfde). Issue is dus alleen 56 of 58.
Wie (@materialist, @Ernie C. ?) helpt me uit de brand? (ik weet, op de fiets moet je het zelf ondervinden, maar net als Soap, ik heb geen referentie aangezien ik een beginnende fietser ben, maar nu al helemaal verknocht!)

Op dit moment rij ik een Cube Peloton 105 van 56 cm, maar de drop (zadel stuur) is 11 cm en dat vind ik veeeel te diep.
Alvast bedankt voor jullie input!

grt, Eric
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 12 okt 2013 14:26

Kijk eerst nog een keer naar je maten. Torso plus bb lengte is hoeveel?
Op het eerste gezicht heb je erg lange benen.
Meet het nog eens na

Echo
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 12 okt 2013 14:40

materialist schreef:Kijk eerst nog een keer naar je maten. Torso plus bb lengte is hoeveel?
Op het eerste gezicht heb je erg lange benen.
Meet het nog eens na
Grond tot kruis 90 cm
grond tot kuiltje bovenaan borstbeen 150
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 12 okt 2013 14:45

materialist schreef:Kijk eerst nog een keer naar je maten. Torso plus bb lengte is hoeveel?
Op het eerste gezicht heb je erg lange benen.
Meet het nog eens na
Benen zijn aan de lange kant, maar is niet abnormaal.

Qua hoogte zijn de CAAD8 56 en CAAD10 58 ongeveer gelijk, Het verschil in lengte zou je me de stuurpen op kunnen vangen.

Als je niet uitkomt met de CAAD frames omdat de drop te groot is, kun je beter op zoek naar een frame met iets andere geometrie (zoals de synapse, die is zo'n 2cm hoger aan de voorkant).

Echo
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 12 okt 2013 14:59

_pfw_ schreef:
materialist schreef:Kijk eerst nog een keer naar je maten. Torso plus bb lengte is hoeveel?
Op het eerste gezicht heb je erg lange benen.
Meet het nog eens na
Benen zijn aan de lange kant, maar is niet abnormaal.

Qua hoogte zijn de CAAD8 56 en CAAD10 58 ongeveer gelijk, Het verschil in lengte zou je me de stuurpen op kunnen vangen.

Als je niet uitkomt met de CAAD frames omdat de drop te groot is, kun je beter op zoek naar een frame met iets andere geometrie (zoals de synapse, die is zo'n 2cm hoger aan de voorkant).
Ik heb alleen de keus uit een CAAD 8 (56 of 58) en CAAD 10 (58) gezien de prijs ;-)
Comfort is voor mij belangrijker dan prestatie ( race-houding bedoel ik eigenlijk...)
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 813
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 12 okt 2013 17:13

Even een vraag over een Cannondale zadelpen. Ik zit me wat via internet te oriënteren op de 2014 Synapse, maar vraag me af of ik het zadel hoog genoeg kan krijgen. Weet iemand hoe Canondale de lengte van de zadelpen meet? Is dit van de onderkant tot de tot van de rail of is dit alleen het stuk carbon of....?

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 12 okt 2013 17:55

Echo, In mijn plaatje zit je buiten de normale spreiding.
Ik zou met deze verhouding afstappen van een caad frame. De drop blijft te groot.
Ik zou het ook zoeken in de comfort frames.
De synapse alloy past beter maar heeft in mijn ogen te veel rommel onderdelen gemonteerd
Wat komt nog meer in aanmerking?

Gebruikersavatar
Soap
Forum-lid
Berichten: 2351
Lid geworden op: 28 aug 2013 16:01
Locatie: Pijnacker

Gebruikersavatar Soap 12 okt 2013 18:45

Vandaag eindelijk mn nieuwe caad10 kunnen ophalen en iom de FM gewoon de 56.
Ben er helemaal happy mee en de uitleg van de FM ervoor ook. Stuurpen kan nog prima iets omlaag als evt nog sportiever zou willen zitten. Ziet er voor mij gewoon prima uit.

Zal binnenkort een fotootje uploaden en hopelijk wat beter weer om rondje te kunnen fietsen ook :D

Iedereen bedankt voor het advies!!
Afbeelding
Canyon Ultimate CF SL team (2015)
Pinnacle Arkose 2 (2015)

Echo
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 12 okt 2013 18:46

materialist schreef:Echo, In mijn plaatje zit je buiten de normale spreiding.
Kak, ik vond mezelf er altijd zo goed uit zien in de spiegel :-(
materialist schreef: Ik zou met deze verhouding afstappen van een caad frame. De drop blijft te groot.
Ik zou het ook zoeken in de comfort frames.
De synapse alloy past beter maar heeft in mijn ogen te veel rommel onderdelen gemonteerd
Wat komt nog meer in aanmerking?
Alles wat max € 1000 is en minimaal 105 (triple) afgemonteerd is. Ik heb geen idee van Geometrie van andere merken of types, zit ook niet vast aan Cannondale, kan voor dat geld ook een nieuwe Cube Peloton 105 krijgen? Maar verwacht dat die geometrie ook niet klopt...
Synapse ook in 58 cm? Dan kan ik 2e hands gaan kijken eventueel
Laatst gewijzigd door Echo op 12 okt 2013 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

Echo
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 12 okt 2013 20:20

materialist schreef:Echo, In mijn plaatje zit je buiten de normale spreiding.
Ik zou met deze verhouding afstappen van een caad frame. De drop blijft te groot.
Ik zou het ook zoeken in de comfort frames.
De synapse alloy past beter maar heeft in mijn ogen te veel rommel onderdelen gemonteerd
Wat komt nog meer in aanmerking?
Hoeveel is volgens jouw plaatje de drop? Bij de CAAD 10 is grond-bovenkant zadel 103 cm (zadelhoogte vanaf midden crank 97 cm) en grond-bovenkant stuur 97 cm . Dan is de drop dus 6 cm wat eventueel nog 1 cm kleiner zou kunnen kan als ik de stuurpen omdraai. Is drop tussen 5 en 6 cm teveel? Wat zou een juiste drop zijn? Volgens opgave van een websit bikefitting zou mijn drop 5,4 cm moeten zijn.
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo(3) user :like:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 okt 2013 22:36

Afhankelijk van je lengte is 5 cm normaal tot zeer weinig. Je stuurpen omdraaien scheelt doorgaans wel wat meer dan 1 cm. Je meting zal wel van Bikefitting.com zijn en die adviseren al jaar en dag een belachelijk kleine drop die echt niet meer van deze tijd is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 13 okt 2013 00:58

Wat is in deze tijd dan gangbaar en hoeveel cm bedraagt een max. drop ?

Ik probeer zoveel mogelijk te leren over geometrie en het afstellen van de huidige fietsen, vandaar mijn vraag.

Plaats reactie