Race tandem
wie heeft er ervaring met een race tandem?
ik fiets nu vaak alleen of met maten, en mijn vrouw zit vaak thuis en dat is ongezellig. het fietsverschil tussen ons is groot, zij trapt 160 watt en ik 460 watt.
vandaar de gedachte aan een sportive tandem.
graag ervaringen en tips waar je op moet letten als je er eentje aanschaft.
ik fiets nu vaak alleen of met maten, en mijn vrouw zit vaak thuis en dat is ongezellig. het fietsverschil tussen ons is groot, zij trapt 160 watt en ik 460 watt.
vandaar de gedachte aan een sportive tandem.
graag ervaringen en tips waar je op moet letten als je er eentje aanschaft.
Funny the way it is
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40115
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Pinoooooooooo!!!!
(stuur Pino even een PB, die heeft ruime ervaring met tandems. Zie ook foto in Fietschallenge-topic)
(stuur Pino even een PB, die heeft ruime ervaring met tandems. Zie ook foto in Fietschallenge-topic)
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15
Kan je je vrouw niet gewoon ook een fiets kopen
-
- Forum-lid
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 11 nov 2008 17:05
net als ik hier, vaak n uurtje sof soms 2 gezellig samen fietsen... watts don't matter... voor jou even uitfietsen en voor haar lekker koersen... tandem is denk ik wel een heel ander verhaal hoor... dat idee heb ik er tenminste bij
cervelo soloist frame, slc-sl, ultegra, lightweight genII, zipp 404 en 303, storck powerarm, tune concorde, sonic csx, racelite2, zero gravity ti, en nog wat meer carbon… en sinds kort… P3C, me happy!!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Je vrouw voorop de tandem en dan kun jij proberen haar in te halen.
Mocht het lukken, ben je er niet eens blij mee ...
Mocht het lukken, ben je er niet eens blij mee ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Zoiets?
http://www.twitter.com/marcodej" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb een santana souvereign SE. Aluminium race tandem.
Tip 1: huur er eens 1 op het station.
Tip 2: maak proefritjes met de modellen die je interesseren. Er zit enorm verschil in de stijfheid bij de diverse modellen. Een zwabbertandem wil je niet bij jouw vermogen.
Tip 3: wat ga je ermee doen? Bergen en velgremmen is vragen om problemen. Bergen en slechte schijfremmen ook. De schijf wordt blauw van de hitte. Olie gaat koken, expansievaten zijn hierop slecht berekend. Niets daalt zo snel af als een tandem en dat moet ook geremd worden!
Tip 4: Bezuinig niet op de wielen
'n weetje: rijeigenschappen zijn totaal anders dan op een racefiets. Vergeet niet dat je snel met meer dan 150 kilo op weg bent. Persoonlijk vind ik het slecht te combineren met de gewone racefiets. Het is echt een andere (geweldige) manier van fietsen. Maar trainen op een tandem voor single-wedstrijden is volgens mij niet ideaal. Het reageert en accelereert anders, je houding is anders ( breder stuur bv is 'done' op de tandem ivm massa, maar 'minder-done' op de racefiets)
Tip 1: huur er eens 1 op het station.
Tip 2: maak proefritjes met de modellen die je interesseren. Er zit enorm verschil in de stijfheid bij de diverse modellen. Een zwabbertandem wil je niet bij jouw vermogen.
Tip 3: wat ga je ermee doen? Bergen en velgremmen is vragen om problemen. Bergen en slechte schijfremmen ook. De schijf wordt blauw van de hitte. Olie gaat koken, expansievaten zijn hierop slecht berekend. Niets daalt zo snel af als een tandem en dat moet ook geremd worden!
Tip 4: Bezuinig niet op de wielen
'n weetje: rijeigenschappen zijn totaal anders dan op een racefiets. Vergeet niet dat je snel met meer dan 150 kilo op weg bent. Persoonlijk vind ik het slecht te combineren met de gewone racefiets. Het is echt een andere (geweldige) manier van fietsen. Maar trainen op een tandem voor single-wedstrijden is volgens mij niet ideaal. Het reageert en accelereert anders, je houding is anders ( breder stuur bv is 'done' op de tandem ivm massa, maar 'minder-done' op de racefiets)
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Probeer geen stationtandem! Die wapperen alle kanten op.
Stijfheid is van mega-belang om signalen die je voor geeft ook achter aan te laten komen.
Als je hem recreatief wil gebruiken zou ik gaan voor een MTB tandem met slicks. Wielen zijn sterker zonder exotische (40-48 spaaks) spullen. Of je er een racebocht op wil zetten is persoonlijk.
Zoals Henk aangeeft: goede remmen, ook in heuvels. Wij (135 kilo samen) komen aan de grenzen van Downhill-remmen met 203/185mm schijven. Niet te vaak remmen, maar wel hard is het devies.
De zwaarste en meest ervaren gaat voorop.
Houding en zadels zijn belangrijker dan op een racefiets, je krijgt veel sneller last van je gat omdat je vaker zit en weinig beweegt.
Stijfheid is van mega-belang om signalen die je voor geeft ook achter aan te laten komen.
Als je hem recreatief wil gebruiken zou ik gaan voor een MTB tandem met slicks. Wielen zijn sterker zonder exotische (40-48 spaaks) spullen. Of je er een racebocht op wil zetten is persoonlijk.
Zoals Henk aangeeft: goede remmen, ook in heuvels. Wij (135 kilo samen) komen aan de grenzen van Downhill-remmen met 203/185mm schijven. Niet te vaak remmen, maar wel hard is het devies.
De zwaarste en meest ervaren gaat voorop.
Houding en zadels zijn belangrijker dan op een racefiets, je krijgt veel sneller last van je gat omdat je vaker zit en weinig beweegt.
Niet zijken maar reiden !
Ik fiets zelf regelmatig op een Cannondale racetandem en het is inderdaad niet te vergelijken met een normale fiets. Stijfheid is zeer ver te zoeken en relatief hard bochten rijden vraagt enige oefening.
Het grootste probleem is denk ik het verschil in vermogen. Ik fiets veel meer dan mijn bijrijder en dat merk je. Je hebt het idee dat de achterste persoon je meer afremt dan helpt. Da komt puur doordat diegene in mijn geval moeite heeft met de hoge trapfrequentie en het vermogen. Dat is echt een heel irritant gevoel. Je moet echt veel samen fietsen en trainen om het voordeel van de tandem te benutten. De eerste periode ga je eerder langzamer dan harder....
En nog een puntje: Naast elkaar fietsen is toch stukken gezelliger en gezelligheid lijkt me wel de reden om met je vrouw te gaan fietsen.
Obbe
Het grootste probleem is denk ik het verschil in vermogen. Ik fiets veel meer dan mijn bijrijder en dat merk je. Je hebt het idee dat de achterste persoon je meer afremt dan helpt. Da komt puur doordat diegene in mijn geval moeite heeft met de hoge trapfrequentie en het vermogen. Dat is echt een heel irritant gevoel. Je moet echt veel samen fietsen en trainen om het voordeel van de tandem te benutten. De eerste periode ga je eerder langzamer dan harder....
En nog een puntje: Naast elkaar fietsen is toch stukken gezelliger en gezelligheid lijkt me wel de reden om met je vrouw te gaan fietsen.
Obbe