Comfort racefietsen
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39994
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nav een discussie uit een ander topic ben ik wel eens nieuwsgierig naar de mening van anderen hier.
Is een comfort bike zoals een Roubaix of Synapse nu volledig getekend door reclame mensen en bereik je met 2x25mm bandjes en 5cm spacers hetzelfde, of is het een doordacht concept wat voor velen gewoon een prima volwaardige racefiets is met een betere passende geometrie?
Is een comfort bike zoals een Roubaix of Synapse nu volledig getekend door reclame mensen en bereik je met 2x25mm bandjes en 5cm spacers hetzelfde, of is het een doordacht concept wat voor velen gewoon een prima volwaardige racefiets is met een betere passende geometrie?
Less is bore
Ik rij zelf regelmatig met 25, 28 en zelfs 30mm bandjes. Het is bizar - mits je zorgt dat de bandenspanning optimaal is voor parcours en gewicht - wat je dan kan bereiken aan comfort.
Neemt niet weg dat ik wel eens Parijs-Roubaix zou willen rijden met een Roubaix van Specilaized.
Boeiend is ook om eens een paar klimwielen (met max 23mm bandjes) in zo'n fiets te steken en er dan op een dag drie cols mee over te rijden.
Hoe reageert zo'n frame als je op steile stukken op de pedalen staat en hoe als je op het laatste moment met afdalen remt en de fiets door een bocht heen duwt.
Ben beschikbaar om BEIDE testritten uit te voeren
Neemt niet weg dat ik wel eens Parijs-Roubaix zou willen rijden met een Roubaix van Specilaized.
Boeiend is ook om eens een paar klimwielen (met max 23mm bandjes) in zo'n fiets te steken en er dan op een dag drie cols mee over te rijden.
Hoe reageert zo'n frame als je op steile stukken op de pedalen staat en hoe als je op het laatste moment met afdalen remt en de fiets door een bocht heen duwt.
Ben beschikbaar om BEIDE testritten uit te voeren
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Jouw specifieke vraag kan ik niet beantwoorden omdat mijn kennis daarvoor niet toereikend is. Ik heb echter wel het gevoel dat we een beetje doorgeschoten zijn in "comfort". Iedereen wil tegenwoordig een racefiets met "comfort", het gros van de vragen in het "Nieuwe racefiets kopen-topic" heeft die eis. Als ik comfort wil, ga ik wel op de bank liggen. Rijden op een racefiets is niet comfortabel en zal het ook nooit worden. In een auto zit het een stuk comfortabeler kan ik je verzekeren. Verwarming aan, muziekje erbij etc...
Het licht er ook aan wat je onder comfort verstaat. Wil je een comfortabele zit, dan zit je je rechter op en is minder belastend voor rug en nek. Wil je een comfortabele rit waarbij trillingen zo veel mogelijk worden gedempt, dan denk ik aan bredere banden met een lagere bandenspanning. Het bereiken van een comfortabele zit dmv (teveel) spacers en een korte pen lijkt me niet ideaal, komt vast niet ten goede aan het stuurgedrag.
Ik denk dat dat wel een beetje verschilt van merk tot merk.
Van de verschillen tussen de trek Domane en Madone kan ik je uit eigen ervaringen wel vertellen dat de verschillen significant zijn. Dat zie je ook al aan de geometrie tabellen.
Persoonlijk denk ik niet dat we zijn doorgeslagen in 'comfort'. Je fiets moet je zien als gereedschap en je past je gereedschap aan aan de klus. Een feit is, dat als je minder uit het zadel hoeft te komen en je op kasseistroken kunt blijven zitten, je beter druk op de pedalen kunt houden en je minder vermoeid raakt.
Van de verschillen tussen de trek Domane en Madone kan ik je uit eigen ervaringen wel vertellen dat de verschillen significant zijn. Dat zie je ook al aan de geometrie tabellen.
Persoonlijk denk ik niet dat we zijn doorgeslagen in 'comfort'. Je fiets moet je zien als gereedschap en je past je gereedschap aan aan de klus. Een feit is, dat als je minder uit het zadel hoeft te komen en je op kasseistroken kunt blijven zitten, je beter druk op de pedalen kunt houden en je minder vermoeid raakt.
Ik geloof dat het voor veel vrijetijds fietsers zeker kan helpen om comfortabeler te fietsen. Niet zo zeer door de zogenaamde shock absorptie systemen maar zeker wel door de geometry. Niet iedereen wil/kan zo diep zitten als een 'wielrenner'. Een Roubaix met zijn Zertz is gewoon zo stijf als een plank. Geen comfort in te vinden. Wat dat betreft doet het 'SAVE' van een Synapse nog meer maar ook dat is gewoon een snelle fiets waar je mee weg stuitert als je 8bar in de 25c bandjes pompt.daniel1975 schreef:Nav een discussie uit een ander topic ben ik wel eens nieuwsgierig naar de mening van anderen hier.
Is een comfort bike zoals een Roubaix of Synapse nu volledig getekend door reclame mensen en bereik je met 2x25mm bandjes en 5cm spacers hetzelfde, of is het een doordacht concept wat voor velen gewoon een prima volwaardige racefiets is met een betere passende geometrie?
IMHO: Zeker voor sommige een beter passende geometry dus.
En Zertz komen van reclame mensen. Bij Specialized is er sowieso veel geïnvesteerd in reclame
Trappe doe je met je benen.
Exact, MTE. Voor een comfortabeler rit gebruik ik al een jaar of acht en met veel genoegen een 23/25 mm bandencombinatie. Ik moet er niet aan denken om achterop weer 23 mm te gaan gebruiken met m'n 90+ kg. Over een maandje, wanneer ik mijn banden vervang, stap ik zelfs over op een 25/28 mm combinatie.apexrider schreef:Het licht er ook aan wat je onder comfort verstaat. Wil je een comfortabele zit, dan zit je je rechter op en is minder belastend voor rug en nek. Wil je een comfortabele rit waarbij trillingen zo veel mogelijk worden gedempt, dan denk ik aan bredere banden met een lagere bandenspanning. Het bereiken van een comfortabele zit dmv (teveel) spacers en een korte pen lijkt me niet ideaal, komt vast niet ten goede aan het stuurgedrag.
Wederom +1: voor mij betekent een comfort geometrie het verschil tussen wel kunnen fietsen (op een racefiets) en niet kunnen fietsen.Trappe schreef: Ik geloof dat het voor veel vrijetijds fietsers zeker kan helpen om comfortabeler te fietsen. Niet zo zeer door de zogenaamde shock absorptie systemen maar zeker wel door de geometry. Niet iedereen wil/kan zo diep zitten als een 'wielrenner'.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Neem de Tarmac die je eerder hebt gehad er even bij. Als je die zou hebben voorzien van bredere bandjes en 2 spacers meer, en een kortere stem, zou die dan als comfort fiets door het leven kunnen? Of zou die dan nog steeds een racy rijkarakter hebben?daniel1975 schreef:Nav een discussie uit een ander topic ben ik wel eens nieuwsgierig naar de mening van anderen hier.
Is een comfort bike zoals een Roubaix of Synapse nu volledig getekend door reclame mensen en bereik je met 2x25mm bandjes en 5cm spacers hetzelfde, of is het een doordacht concept wat voor velen gewoon een prima volwaardige racefiets is met een betere passende geometrie?
In de regel hebben comfort racers ook een langere wielbasis en wordt ook in het frame rekening gehouden met extra demping/vering:
Bij de Domane is de zitbuis losgekoppeld voor extra comfort, en als ik de recensies mag geloven scheelt dat een slok op een borrel. Specialized gebruikt ander carbon.
Ik vind trouwnes zowel de nieuwe Synapse als de Domane prachtige fietsen.
Bij de Domane is de zitbuis losgekoppeld voor extra comfort, en als ik de recensies mag geloven scheelt dat een slok op een borrel. Specialized gebruikt ander carbon.
Ik vind trouwnes zowel de nieuwe Synapse als de Domane prachtige fietsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 14 mar 2012 20:27
In de Fiets van februari staat een test van "comfort"racers. Daar maken ze wellicht terecht de opmerking dat fabrikanten afstappen van de term comfort. Performance racer dekt volgens de Fiets meer de lading.
-
- Forum-lid
- Berichten: 955
- Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33
Volgens mij gebruiken fabrikanten helemaal niet de term comfort racer.
Het is trouwens Endurance.
Performance = racy geometrie en dito setup
Endurance = comfort geometrie en dito setup
Het is trouwens Endurance.
Performance = racy geometrie en dito setup
Endurance = comfort geometrie en dito setup
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Voor de aangepaste geometrie lijkt het me duidelijk dat er een markt is. Een groot deel van de fietsers wil of kan niet diep zitten en dan is een aangepaste geometrie een veel betere oplossing dan een baby stuurpen gemonteerd op een toren van Pisa.
Trillingen filteren moet je doen door bredere banden te monteren en die op een lagere druk te zetten. Daar kan geen Zertz insert of wat dan ook tegen op.
Trillingen filteren moet je doen door bredere banden te monteren en die op een lagere druk te zetten. Daar kan geen Zertz insert of wat dan ook tegen op.