Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

M'n eerste racefiets (gazelle 1980) weer terug

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 08 sep 2013 16:47

Een jaar of 8 geleden heb ik m'n eerste racefiets van de hand gedaan. Weggegeven aan een kennis waar ik regelmatig mee op de skeelers stond. Hierna weinig contact meer met deze skeeleraar gehad en daarbij ook niet meer aan de fiets gedacht.

Gisteren tijdens een feestmarkt kwam ik m'n skeelermaat weer tegen. Hij vroeg me daarbij wat advies met betrekking tot fietsonderhoud. Ik ben daar vanochtend even langs gegaan en daarbij kwam m'n oude racefiets weer ter sprake. Hij had hem nog in de schuur hangen en deed er niets meer mee. Of ik hem soms terug wilde. :o

Daar heb ik geen nee tegen gezegd. Vanmiddag de fiets opgehaald, en deze kan eerlijk gezegd wel wat onderhoud gebruiken. :?

Hierbij even de specs van de fiets:

Gazelle Champion Mondial AB frame 1980
Campagnolo record 6 speed achterderailleur
Campagnolo record voor derailleur
Campagnolo trapstel
Shimano 600 remmen
Mavic wielen
Agu zadel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door razenderoeland op 12 sep 2013 19:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 08 sep 2013 16:53

Pure nostalgie zo'n fiets. Jammer dat ie in deze staat weggehangen is. Ik heb misschien een poets tik als het om mijn fietsen gaat, maar zou nooit een fiets in die staat in mijn schuur hangen.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 08 sep 2013 17:00

Dat kun je wel zeggen. Morgen eerst maar eens onder handen nemen en kijken hoe de fiets daaronder vandaan komt. Wil ik de fiets weer gangbaar maken dan moet ik in ieder geval de banden, ketting, stuurlint vervangen en nieuwe rubber handremgrepen monteren. Ook zit er de nodige roest op het frame.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 08 sep 2013 19:39

remmen zou ik ipv nieuwe rubbers opzetten gewoon vervangen voor een paar campa remmen van die leeftijd.
koop je voor relatief weinig en staat toch veel mooier bij de rest van de fiets :)
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 09 sep 2013 13:32

peter1981 schreef:remmen zou ik ipv nieuwe rubbers opzetten gewoon vervangen voor een paar campa remmen van die leeftijd.
koop je voor relatief weinig en staat toch veel mooier bij de rest van de fiets :)
+1
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 09 sep 2013 17:49

Vandaag de wielen onder handen genomen. De snelspanners moeten voor het mooie worden vervangen. Er zitten nu shimano snelspanners in. Misschien wel een aardige optie om naast de remgrepen ook de snelspanners van campagnolo te monteren. Welk type heb ik daarvoor nodig om dat in dezelfde jaren 80 stijl te houden?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
Sebo
Forum-lid
Berichten: 634
Lid geworden op: 14 jun 2012 01:49

Gebruikersavatar Sebo 09 sep 2013 17:56

razenderoeland schreef:Vandaag de wielen onder handen genomen. De snelspanners moeten voor het mooie worden vervangen. Er zitten nu shimano snelspanners in. Misschien wel een aardige optie om naast de remgrepen ook de snelspanners van campagnolo te monteren. Welk type heb ik daarvoor nodig om dat in dezelfde jaren 80 stijl te houden?
Even heel hard roepen; dan komt ie wel...

ChrissieWizzie helllupppp :lol: :lol: :lol:
Training is like fighting with a gorilla....
You don't stop when you're tired...
You stop when the gorilla is tired!!!

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 09 sep 2013 22:24

Die heeft ongeveer een vrachtwagen met oude campaspullen staan, dat moet lukken.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 10 sep 2013 14:38

Een liefhebber dus. Misschien maar eens contact met hem opnemen. Overigens ben ik er nog niet uit in hoeverre ik andere spullen op deze fiets zet, of hem toch zo origineel hou als dat ik hem toen kocht. Tot op heden is het enigste wat ik zeker ga vervangen de pedalen. Een eenvoudig setje SPD pedalen wordt dat.

Als ik zo achteraf kijk is het eigenlijk een vreemde afmontage van de fiets. Ik heb de fiets gekocht toen ik 18 was, en ben daarbij afgegaan op het advies van m'n toenmalige fietsenmaker. Deze had verstand van zaken. Hij verkocht qua racefietsen voornamelijk Gazelle en batavus. Internet was nog totaal niet uitgevonden, dus op die manier kwam je niet aan info.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 11 sep 2013 14:42

Inmiddels gezien dat er al een topic bestaat voor oudere fietsen. Volgens mij kan dit topic beter in dat topic meedraaien. Kan 1 van de moderators dit topic verplaatsen?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

R-Know
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 dec 2012 15:19

R-Know 12 sep 2013 17:03

Leuk man zo'n project.
Vroeger een oude Peugeot gehad, geen idee welk type, zat Simplex of maar daar heb ik toch aardig wat op weg getrapt. Eigenlijk geen idee waar die gebleven is.
Veel succes. Laat nog eens zien hoe hij geworden is.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 30 sep 2013 10:34

De afgelopen weken met enige regelmaat bezig geweest met de fiets. Hij ligt nu geheel uit elkaar en dit is de situatie zoals hij nu is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu eerst wachten op de bestelde decals. Die komen van de andere kant van de wereld. Als deze binnen zijn kan het frame en de vork gestraald worden , en daarna in de originele kleur gespoten worden.

Het eigenaardige is dat de firma Gazelle totaal geen reactie op mijn mail heeft gegeven.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Plaats reactie