Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge Touring

eddy1
Forum-lid

eddy1 27 mar 2014 08:57

Wie heeft er ervaring,zowel positief als negatief met deze fietsnavigatie.
Wil er eentje gaan aanschaffen.
Mvg
Eddy

jeroenkuiper
Forum-lid

Gebruikersavatar jeroenkuiper 27 mar 2014 10:43

goeie review: https://www.youtube.com/watch?v=D69JQG2QS9Q

ik heb er net eentje gekocht om naast mijn garmin edge 305 te gebruiken voor puur de navigatiefunctie op plekken waar ik nog nooit ben geweest.

eerste indruk erg goed, scherm is duidelijk, touchscreen werkt goed. Even een proefritje mee gemaakt in de auto en op het eerste oog lijkt het navigeren ook allemaal duidelijk te verlopen. Heb er nog niet mee gefietst dus kan je nog niet vertellen hoe de afleesbaarheid is van de display in zonlicht

signalen bij het moeten maken van een bocht is wel duidelijk, scherm verspringt dan naar een uitvergroting van de bocht/kruizing. Geen ingewikkelde instelmogelijkheden in het toestel. gewoon navigeren naar een plek of een vooringeladen route inladen werkt probleemloos. GPS-fix is redelijk snel, wel pas na een tijdje een stabiele goeie fix waardoor je de eerste km's volgens mij snel nog het risico loopt het signaal kwijt te raken bij geen vrij zicht met de lucht ( dicht bomendek, tunnels)

Grappig is wel de rondrit functie. Je geeft aantal km's aan en er worden automatisch 3 voorstellen gedaan alle 3 een andere kant op. Zo kun je snel een rondje plannen ook rekening houdend met de wind en de afstand die je wil afleggen.

je hebt 2 modellen, de touring en de touring plus. Enige verschil is dat de plus beschikt over ANT+ aanluiting voor een borstband. Het is echter niet mogelijk een cadanssensor aan te sluiten.

ik heb daarom ook de touring gekocht omdat het mij puur om het navigeren ging. Ik gebruik mijn EDGE 305 gewoon nog voor het monitoren van de rit ( cadans, HSzones, snelheid etc)

Naar mijn idee een sterk alternatief voor de Mio, Teasi en Bryton
Afbeelding

donar666
Forum-lid

donar666 27 mar 2014 12:30

Garmin edge 800 in een woord: uitstekend. Zeer praktisch: prima capaciteit van batterij en geheugen goed af te lezen met duidelijke signalen.

vsopking
Forum-lid

vsopking 25 apr 2014 23:44

Ik denk aan de aanschaf van de touring; ter vervanging van mijn Edge 200. Vorige week pak 'm beet 2 uur langer bezig geweest dan gepland.... verdwaald in Friesland ha! Kon bijna mijn benen niet meer rondkrijgen. Nog een vraagje: Kun je op oude bestaande account blijven doorgaan op de Garmin site na wisseling van apparaat?

Oh ja, en voor een rondje om de kerk; kan ik dan de touring gebruiken alleen om afstand/tijd te meten?

vsopking
Forum-lid

vsopking 30 apr 2014 17:47

vsopking schreef:Ik denk aan de aanschaf van de touring; ter vervanging van mijn Edge 200. Vorige week pak 'm beet 2 uur langer bezig geweest dan gepland.... verdwaald in Friesland ha! Kon bijna mijn benen niet meer rondkrijgen. Nog een vraagje: Kun je op oude bestaande account blijven doorgaan op de Garmin site na wisseling van apparaat?

Oh ja, en voor een rondje om de kerk; kan ik dan de touring gebruiken alleen om afstand/tijd te meten?
Zijn er wel gebruikers van de Garmin Touring hier.... :oops:

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 01 mei 2014 10:55

Niet zoveel denk ik. Ik heb er wel 1. Je Garmin Account kan meerdere toestellen aan, de ene koppelen en de andere verwijderen is geen probleem. Account is primaire je inlognaam+email adres en niet welke gps je hebt.
Marco :)

vsopking
Forum-lid

vsopking 01 mei 2014 17:21

Scheurneus, dank voor je antwoorden - en weet je ier ook nog een antwoordop: ... voor een rondje om de kerk; kan ik dan de touring gebruiken alleen om afstand/tijd te meten?
Indien ja, ga ik voor de touring.

scheurneus
Forum-lid
Contact

scheurneus 01 mei 2014 21:23

Ja, zolang je de timer maar start, en na het rondje weer stopt, dan worden afstand, tijd en hoogte netjes genoteerd.

Wel mede afhankelijk van GPS ontvangst, in een kloof of tussen hoge gebouwen of in een bos vol met bomen in blad (in de regen of er net na) is de GPS ontvangst altijd lastig en kan dat de afstand/tijd beïnvloeden.

Voor mij geen probleem, maar voor een perfectionist lastig, dan dien je richting de Touring Plus te gaan om in ieder geval de snelheid/cadans sensor er ook bij te gebruiken.

Het is ook niet voor niets een touring ;) en werkt voro veel mensen prima, zonder dat er een computer aan te pas hoeft te komen om iets te kunnen rijden.
Marco :)

Jaeger
Forum-lid

Jaeger 01 mei 2014 21:57

Heb hem ook overwogen, maar vond het uiteindelijk toch niet handig dat er geen nauwkeurige snelheidsmeter en cadansmeter op aangesloten kan worden. Meting snelheid alleen via GPS.

Heb daarom via Coolblue een Garmin Edge 800 gekocht voor hetzelfde geld.
En die werkt qua navigatie ook prima tot nu toe.

vsopking
Forum-lid

vsopking 01 mei 2014 22:33

scheurneus schreef:Ja, zolang je de timer maar start, en na het rondje weer stopt, dan worden afstand, tijd en hoogte netjes genoteerd.

Wel mede afhankelijk van GPS ontvangst, in een kloof of tussen hoge gebouwen of in een bos vol met bomen in blad (in de regen of er net na) is de GPS ontvangst altijd lastig en kan dat de afstand/tijd beïnvloeden.

Voor mij geen probleem, maar voor een perfectionist lastig, dan dien je richting de Touring Plus te gaan om in ieder geval de snelheid/cadans sensor er ook bij te gebruiken.

Het is ook niet voor niets een touring ;) en werkt voro veel mensen prima, zonder dat er een computer aan te pas hoeft te komen om iets te kunnen rijden.
Bedankt. Lijkt mij ideaal.

mrcl
Forum-lid

mrcl 21 mei 2014 10:37

vsopking schreef:Scheurneus, dank voor je antwoorden - en weet je ier ook nog een antwoordop: ... voor een rondje om de kerk; kan ik dan de touring gebruiken alleen om afstand/tijd te meten?
Indien ja, ga ik voor de touring.
Heb je de Garmin Edge Touring al aangeschaft? Zo ja, tevreden? Overweeg ook dit toestel te nemen.

mrcl
Forum-lid

mrcl 21 mei 2014 10:38

Jaeger schreef:Heb hem ook overwogen, maar vond het uiteindelijk toch niet handig dat er geen nauwkeurige snelheidsmeter en cadansmeter op aangesloten kan worden. Meting snelheid alleen via GPS.

Heb daarom via Coolblue een Garmin Edge 800 gekocht voor hetzelfde geld.
En die werkt qua navigatie ook prima tot nu toe.
Navigatie op Garmin Edge 800 is alleen van A naar B toch? Niet -zoals bij de Touring- een rondje van X kilometer vanaf locatie Y?

Plaats reactie