Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Mio of Garmin?

Kloever
Forum-lid

Kloever 25 apr 2016 14:38

Beste mede fietsers,

Begin van het jaar ben ik verhuist naar het mooie Sallandse. En nu het weer wat mooier wordt en mijn werk het ook weer toe laat, wil ik wat meer gaan fietsen.

Nu heb ik een probleem. Ik weet de weg naar mijn werk, ik ging met de fiets(ongeveer 30km per dag, niet ver dus), maar voor de rest??? Ik kom uit de omgeving van Enschede en daar ken ik de weg wel. Maar hier heb ik werkelijk geen idee. Ik wil bv ook vanuit hier, Heino, naar Enschede fietsen. Borden lezen kan iedereen, en via Google Maps kom je al een eind. Alleen zijn is er bv een gedeelte, Sallandse Heuvelrug, wat ik niet ken en waar het lijkt, op Google Maps dan, dat het een zandpad is. Nu had ik een uitkomst, een fietsnavigatiesysteem(en ik heb gewonnen met scrabble)...

Alleen, ik heb hier geen ervaring mee. Mijn oog is gevallen op de Mio Cycle 200 en de Garmin Touring Edge, ook vanwege dat ik niet meer dan 160 euro wil uitgeven. Veel meer dan mij van A naar B brengen hoeft ie niet te doen. Mijn hartslag hoef ik niet te weten, die voel ik zelf wel. Cadans vind ik niet belangrijk. Het uploaden naar Strava is leuk, maar ook geen must. Ik heb een tijdje Google Maps gebruikt en OSMTrack, maar die gaf na 20km aan dat ik van de route was afgeweken en dat het nog 267km duurde voor ik weer thuis was...

Is er iemand die ervaring heeft met een van beide apparaten? Er staat wel wat hier en daar beschreven maar het is voornamelijk gedateerd wat ik vind.

Alvast bedankt.

Mvg,

Paul

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 25 apr 2016 15:07

De Edge voldoet aan je eissen.
Van Heino naar Enschede kan je mooi via de "toeristenweg" de Holterberg oversteken van Nijverdal tot Holten. Dan via Markelo, Diepenheim, Haaksbergen, Buurse naar Enschede. Kun je een hele mooie tocht van maken.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 apr 2016 16:32

Ik heb geen ervaring met MIO, wel met Garmin.

Ik ben laatst bij een GPS workshop geweest en daar vertelde ze het volgende. Er zijn bagger apparaten op de markt te koop (Garmin) en nog vele grotere bagger (de andere merken). En ik ben bang dat de sprekere gelijk heeft. Mijn ervaring met Garmin is inderdaad dat het bagger is en van andere merken lees ik ook weinigs goeds. Ik zou voor de Garmin Touring Edge kiezen.
Live fast; die young. mijn blog

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 apr 2016 16:35

Had jij niet ervaring met een of ander eTrex uit het jaar nul?

De moderne apparaten van Garmin (8-serie, 520 en 1000) zijn gewoon goed. Ook de Edge Touring is een prima apparaat, die volgens mij precies doet wat de TS wil.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 apr 2016 16:37

ik heb ervaring met een Garmin Dakota van een jaar of 5 oud. Daar betaalde ik ruim 300 euro en dat was een prul. Sindsdien ben ik niet zo genegen meer om weer eens 300 euro in de firma Garmin te stoppen

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 apr 2016 16:41

Rancuneus type ben jij. De firma Rose laat 't één keer afweten en direct wordt die firma door jou compleet afgefakkeld als 't om service gaat. Jij koopt een Dakota die niet voldeed (idd een minder model, had je vooraf kunnen weten overigens) en de firma Garmin wordt weggezet als prutsers.

Soort van: "één zwaluw maakt nog geen zomer" maar dan het omgekeerde...

jer81
Forum-lid

jer81 25 apr 2016 16:51

Garmin apparaten schijnen zo'n beetje de benchmark te zijn geloof ik. Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid een Sigma ROX 10.0. Werkt met kruimelspoor en dus niet als een TomTom.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 25 apr 2016 16:52

hmmm,.....
Ik heb ook met de software MapSource en Basecamp gewerkt. Allebei van Garmin. En ik heb zelden zo'n ongebruiksvriendelijke software gezien. Daarnaast hoor ik nog meer klachten van collega's over Garmin. In mijn optiek zijn dat net iets te vaak negatief ervaringen. Ik koop hun spullen voorlopig niet.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 apr 2016 16:58

Garmin software is inderdaad ruk, maar gelukkig zijn er talloze online alternatieven die 100x beter zijn.....

Kloever
Forum-lid

Kloever 25 apr 2016 17:36

Ik heb thuis een Garmin nog wat, maar das meer voor het wandelen. Ik ben er bang voor dat je bij Garmin voor het merk betaald en bij (bijvoorbeeld) Mio wat meer waar krijgt. Ik bekijk de beide apparaatjes nog wel goed.

Even wat meer inhoudelijker...Ik ben nu een track aan het maken via google maps, die verander ik naar een gpx. Die zet ik dan weer in de navigatie(zover ik las kan dat)...Maar, stel ik kies voor Race, en ik heb stiekem toch een zandpad ertussen zitten, filtert het apparaat die er dan uit of is het, jij wil die route jij krijgt die route principe?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 25 apr 2016 17:55

Kloever schreef:.............. Mijn oog is gevallen op de Mio Cycle 200 en de Garmin Touring Edge, .................;;
Is er iemand die ervaring heeft met een van beide apparaten? Er staat wel wat hier en daar beschreven maar het is voornamelijk gedateerd wat ik vind.
.......

Paul
De Garmin Touring is in al die tijd ongewijzigd gebleven.
En de Mio laat je best links liggen als je je toestel niet van het asfalt wil gaan halen.
Kloever schreef:........... Ik ben er bang voor dat je bij Garmin voor het merk betaald en bij (bijvoorbeeld) Mio wat meer waar krijgt. ...............
Maar uiteindelijk doe jij wat je niet laten kan.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 25 apr 2016 19:16

rob74 schreef:hmmm,.....
Ik heb ook met de software MapSource en Basecamp gewerkt. Allebei van Garmin. En ik heb zelden zo'n ongebruiksvriendelijke software gezien. Daarnaast hoor ik nog meer klachten van collega's over Garmin. In mijn optiek zijn dat net iets te vaak negatief ervaringen. Ik koop hun spullen voorlopig niet.
Al 8 jaar maak ik mijn ritten en bewerk ik tracks in Mapsource en vind dat heel wat beter dan bijvoorbeeld in GPSies , Afstandsmeten e.d.
Mapsource heeft veel meer mogelijkheden. Alleen vraagt het wat meer energie om het onder de knie te krijgen maar daarna wil niet meer anders.

Plaats reactie