(Verslag van 26 augustus 2015 en van mijn 56e klim)
Even terug naar het begin van onze omzwervingen door Frankrijk, waar begin juni geschreven werd:
'Yep!'JoostG schreef:Mogen we ons opmaken voor nummer 56?Le Grimpeur schreef:Natuurlijk mag je dat zeggen, maar eh..., dit is de voorbereiding !!!havana schreef:..Afijn, dat was weer een lekker verslag van een mooi ritje. 1400 hm is toch niet voor de poes, zeker gezien de (mag ik dat zeggen) "niet-optimale" voorbereiding ...
Wel of geen armstukken? Dat was vanmorgen de vraag die ik mij stelde vlak voor m'n vertrek. De zon lag nog achter de bergen verscholen, waardoor het behoorlijk fris was. Doch zo rond een uur of negen kwam hij tevoorschijn en op dat moment begreep ik meteen dat armstukken gelukkig niet nodig zouden zijn, ook niet voor het eerste deel van mijn ritje. Om tien over negen fietste ik richting 't centrum van onze nieuwe standplaats, Montbrun-les-Bains. Toen ik leven later langs het oude deel van Montbrun peddelde, wilde ik al weer stoppen voor een foto. Prachtig lag het stadje daar in het licht van de opkomende zon. Maar ik heb toch nog even gewacht tot ik iets verder weg was en ik een beter totaalbeeld van Montbrun in de 'zoeker' kreeg.
Montbrun-les-Bains in het licht van de opkomende zon:
Een paar pedaalslagen later zie ik rechts van mij het dorpje Reilhannette ook heel fraai op zijn rots en in de zon liggen. En de top van de Mont Ventoux blinkt mij ook al tegemoet. Prachtig is het om hier te fietsen! Een strak blauwe lucht, een magnifiek landschap en een heerlijk zonnetje op je bast. Plus het vooruitzicht van een leuke klim naar de top van een 'beroemde' berg. Wat kan een fietser zich nog meer wensen...?
In de kloof waar je de grens tussen de Drôme en de Vaucluse passeert en de D542 de D942 wordt, is nog wat schaduw en is 't even iets frisser. Daarna klim ik in een rustig tempo, weer in de zon en genietend van de omgeving, richting Aurel. Af en toe rijd ik een stukje in de schaduw, maar koud is het gelukkig niet meer. De benen voelen alleen niet goed. De spieren zullen nog wel 'op temperatuur' moeten komen, zodat ik hoop dat het straks veel beter zal gaan. Ik doe maar even rustig aan. Bij Aurel heb ik het klimmen voorlopig achter de rug. Aurel is ook wel een fotostop waard. Op het vlakke stuk dat daarna volgt gaat het fietsen gelukkig al een stuk beter .
Halverwege Montbrun en Sault kom je door Aurel:
(De foto is 'achteromkijkend' genomen, dus in de richting van Montbrun)
Het is woensdag en dan is er markt in Sault, dus is het er extra druk. Ik ga deze keer daarom niet naar de P Les Aires om van het daar aanwezige toilet gebruik te maken, maar 'regel' dat onderweg even . Zodoende kan ik bij het binnenrijden van Sault direct naar rechts de D164 op, een 'Lap' starten op mijn fietscomputer en 'full speed ahead' naar beneden suizen. De racefietser die vlak voor mij aan deze korte afdaling begon, passeer ik in de eerste bocht alweer, want hij moet kennelijk op z'n maatjes wachten. De eerstvolgende kilometers fiets ik in mijn dooie eentje door het prachtige landschap van het Pays de Sault.
Mijn benen voel ik nu helemaal niet meer en 't klimmen gaat hier vlot en soepel. Na de laatste 'lavendelboerderij' draait de weg naar links en begint de korte klim door een bos naar het plateau met de grote lavendelvelden. Vanaf dit plateau heb ik een geweldig uitzicht over de wijde omgeving. De klim is hier niet steil, dus houd ik de vaart er goed in. 'Dit gaat zo prima', denk ik bij mijzelf en ik geniet ervan. Na dit geheel open landschap loopt de weg weer een stuk door 't bos. Ik ben nog steeds moederziel alleen onderweg. Pas als ik in de buurt van le Ventouret kom, zie ik de eerste fietser voor mij rijden. Het is een wat oudere man op een gele fiets, zo te zien een 29-er. Ik groet netjes. Geen woord kan er bij hem af. Nu, dan niet!
Ter hoogte van het kapelletje van le Ventouret passeer ik een stel. Ze reden geloof ik op VTT's (MTB's). Madame, die achter rijdt, groet mij vriendelijk. Ik groet terug. Monsieur en ik groeten elkaar ook. 'Ah, le maillot à pois quand même' (vrij vertaald: 'O ja, met de bolletjestrui') krijg ik van hem nog toegevoegd. De 'oude baas' die in de bocht na le Ventouret op z'n 'vintage' fietsje (met toeclips ) onderweg naar boven is, groet wel netjes terug. Na die bocht kom ik, voor het 'hupje' in de weg, even uit 't zadel, zodat ik gewoon met 34x23 kan blijven fietsen. En daar is de grote P ook al. Het gaat erg vlot vandaag. Ik heb het gevoel dat ik omhoog 'vlieg'. Doch uit ervaring weet ik, dat als ik het idee heb dat ik voor mijn doen erg snel ga, de eindtijd vaak toch een beetje teleurstellend is. Maar goed, ik 'draai' voor m'n gevoel in elk geval prima!
Op het vlakke stuk van de eerste 'lus' rond een ravijn schakel ik naar het buitenblad en houd dit ook na de bocht nog een poos vol. Ik mag het hier geloof ik niet schrijven, maar ik heb ook al weer drie gelletjes naar binnen gewerkt. Het blijft rustig op de weg. Er komen hier meer fietsers naar beneden, dan er omhoog gaan, want met mijn snelheid zou ik er anders veel meer in moeten halen . Ik droom stiekem van een 'hele mooie' tijd. Een banaan moet er ook nog aan geloven. Hele stukken 'raffel' ik ondertussen gewoon op het buitenblad met 50x23 of 50x21 af. Op de citerne met bluswater voor een eventuele bosbrand staat - en dat is nieuw voor mij - een groot en uit roestig metaal gemodelleerd hert. Net na deze bocht ga ik opnieuw naar het buitenblad en daar blijf ik op tot aan Chalet Reynard.
Aan het einde van de ruime bocht bij het chalet schakel ik snel naar 34x26 en passeer ik een 'collega' op een champagnekleurige Trek van een al niet meer zo recent bouwjaar. Hij zegt iets tegen mij, maar ik versta niet wat. Ik ben nu ook in de lange 'trein' van de zich tegen de berg op zeulende fietsers van diverse pluimage terechtgekomen. Tussen het chalet en de top ben ik geloof ik slechts drie keer ingehaald, natuurlijk door prima gesoigneerde en op puik materiaal fietsende racefietsers. Verder heb ik zelf eigenlijk alleen maar, meestal min of meer zwalkende fietsers ingehaald. Het is oppassen met die lieden, want voor je er erg in hebt, wijken ze uit en hang je met je stuur in 't zijne (of 't hare). Het is erg druk op de weg, vooral ook met auto's, die kennelijk allemaal haast hebben, want er wordt flink 'gescheurd'. De man met de champagnekleurige Trek komt langszij en gaat voor mij rijden. Ik volg hem netjes.
De eerste professionele fotograaf komt in zicht. Even een 'vrolijk' gezicht trekken, z'n kaartje aanpakken, hem een prettige dag wensen en maar weer verder. Ik trap nog steeds 34x26. Zou ik dat tot de top vol kunnen houden? Dat gemeen steile stukje naar de Col des Tempêtes en het nog steilere stuk daarna, zou ik dat ook op een fatsoenlijke manier met 34x26 aankunnen? Ik denk aan de kuitenbijters en steile klimmetjes van mijn fietstochten in de Bourgogne, de Alpen en de Ardèche. Daar kon ik het toch ook vaak met 34x26 aan. Enfin, we zullen wel zien hoe 't straks gaat .
Ik ben al weer bij de volgende fotograaf. 'Le maillot à pois' krijg ik alweer te horen. In het verleden was het altijd zoiets van 'le meilleur grimpeur' of zo, maar vandaag is 't dus iets anders.
Een enkele snelle fietser heb ik anderen wel rechts in zien halen. Dat lijkt mij niet verstandig. Ik ga er steeds ruim links omheen. Dan moeten de auto's maar wachten. Voor mij zie ik de passage met de gedenksteen voor Tom Simpson al liggen. Nog 2 km staat er op de borne. Ik schiet al mooi op. Ik ga op mij beurt de man op de Trek nu voorbij en blijf hem voor. De passage langs de gedenksteen gaat ook nog goed met 34x26. Een hele sliert auto's komt voorbij. Waar moeten die in vredesnaam heen, daar is boven toch helemaal geen plaats voor! De weg naar de Col des Tempêtes ligt nu voor mij. Ik heb 'de 29' nog steeds niet nodig. Zou het dan toch gaan lukken...?
Voor mij fietst een knaap op een MTB. Hij versnelt even. We zijn bijna bij de fotograaf, die daar steevast op de col staat. Dat wordt niets, met z'n tweeën op de foto. Even 'gas geven' en de MTB-er rijdt nu een eindje achter mij. De fotograaf van sport-photo is niet meer dezelfde die er de afgelopen jaren stond. Ik ben benieuwd wat deze ervan maakt.
Tussen de col en de top staat links van de weg een lange rij auto's geparkeerd. Boven is het kennelijk vol. Ik draai nog steeds 34x26. De laatste fotograaf, die ter hoogte van le Vendran staat, zit waarschijnlijk aan de koffie. Z'n camera, met enorme telelens, staat onbemand langs de kant van de weg. Alert op auto's, voetgangers (die nooit ergens op letten) en fietsers, neem ik de oprit naar het plateau. Ik zie dat ik beslist de smalle doorgang voor fietsers niet moet nemen, want dan bereik ik 'de streep' niet. Bomvol is het daar! Dus 'zondig' ik tegen de verkeersregels en pak de linker strook. Er komen een paar auto's naar beneden, die gelukkig netjes voor mij aan de kant gaan .
Op het plateau heb ik ook even de ruimte en als ik de volgende 'Lap' start, zie ik in een flits: 1:45:15. Zeker voor iemand van mij leeftijd (69) een nette tijd, maar geen 'droomtijd'. En dat, terwijl het voor m'n gevoel 'super' ging, om dat moderne cliché maar eens te gebruiken. Doch ik zei 't al, de eindtijd is vaak toch een beetje teleurstellend. Vorig jaar deed ik 't nog in 1:43:48, dus moet ik er toen helemaal in gevlogen zijn...
Voor de 56e keer - maar voor 't eerst met de Lynskey Peloton - op de Mont Ventoux:
Het eerste stuk van de afdaling kan ik niet opschieten. Er rijden twee auto's voor mij, die op hun beurt weer opgehouden worden door een paar fietsers die absoluut niet kunnen dalen. Bovendien loopt er rechts van de weg veel 'volk' van en naar de geparkeerde auto's. Ik kan op een gegeven moment langs de auto's en ook langs de langzame dalers. Ze gaan werkelijk met een slakkengang naar beneden en nemen een bocht zo ongeveer over de middenlijn van de weg. Ik ben zelf zeker geen 'brutale' daler, doch dit lijkt nergens op. Zodra ik daar voorbij ben, gaat 't vlotter en op het stuk tussen Chalet Reynard en Sault kan ik gelukkig ook veel beter opschieten. Daar is het minder druk. Wel komt er in één van de bochten een fietser helemaal aan de voor hem linkerkant van de weg omhoog. Wat bezielt zo iemand toch? Hij ziet mij gelukkig bijtijds en gaat terug naar z'n eigen helft. Verder is 't natuurlijk wel leuk hoor, zo'n lange, lange afdaling.
Vanaf Sault ben ik niet rechtstreeks naar Montbrun teruggereden, maar via de D950 en de D63 naar Ferrassières. Dat is een mooie, licht geaccidenteerde route (tot maximaal 6%) door het achterland van de Provence. Ik ben verknocht aan dit soort 'verstilde' landschappen, voel helemaal geen vermoeidheid en zit daarom nog volop te genieten op mijn fiets. Ferrassières is een dorpje dat je zo voorbij zou rijden, zo klein is 't. In het hart van 't dorpje is een pleintje waar een paar gesloten kermiswagens staan. Er is dus òf net kermis geweest, òf er wordt hier binnenkort kermis gehouden. Route barrée staat er op een bord, doch ik kan er makkelijk langs en er is ook genoeg ruimte om een foto van het kerkje te maken.
Het kerkje van het dorpje Ferrassières in de Drôme Provençale:
Na Ferrassières daalt de weg richting Montbrun. Nog steeds genietend zoef ik naar beneden. Ik krijg een heel mooi doorkijkje op de diep in het dal liggende D542, de weg waarover ik vanmorgen naar Sault gefietst ben.
Blik vanaf de hooggelegen D189 op de omgeving van de in de diepte liggende D542:
Bij een volgend doorkijkje zie ik het dorpje Reilhanette liggen. Dus maar weer even van de fiets om opnieuw een plaatje te schieten.
Ook Reilhanette is te zien vanaf de D189:
Nog 3 km naar Montbrun lees ik op een borne. Vlak voor het stadje maak ik ook nog een foto van Montbrun, want het ligt daar zo fraai, dat moet ik natuurlijk weer op de foto zetten .
Montbrun-les-Bains, gezien vanaf de D189:
Omdat ik hier behoorlijk de weg weet, had ik voor vandaag geen route in mijn Rox geladen. Doch ik had aan de hand van de Michelinkaart uitgerekend dat mijn rit minimaal 80 km zou moeten bedragen, misschien zelfs wel 82 km. Hoe kan het dan dat de Rox aangeeft dat ik slechts 72 km gefietst heb? Inmiddels heb ik wel ontdekt dat in de 'Lap' van Sault naar de top van de Mont Ventoux slechts 22,56 km geregistreerd is .
Dat kan natuurlijk niet, dat zou tegen de 26 km moeten zijn. Wanneer ik de route Sault (begin D164) tot de top Ventoux in het Sigma Data Center teken, komt er 25,43 km uit de bus. En de afstand Montbrun - Sault was met de Rox slechts 11,17 km. De volgende dag heb ik exact dezelfde route met de auto gereden en daar kwam ik op 12,7 km uit. Als ik die route in mij Garmin autonavigatie zet, verschijnt er 13 km op 't scherm. Ik krijg zo het vermoeden dat mijn Rox niet helemaal in orde is ! De ritten in de Ardèche gaven ook steevast minder kilometers dan gepland...
Omdat ik op mijn huidige standplaats geen directe internettoegang heb, is het erg lastig om allerlei zaken uit te zoeken of te vergelijken. En ik kan natuurlijk ook niet alles met de auto en met m'n Garmin na gaan rijden . Maar goed, ik heb vandaag wel genoten en ik heb geloof ik ook nog 1650 hm bij elkaar gesprokkeld (als dat tenminste wel klopt ).