Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Fietstochten van "Le Grimpeur"

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 23 sep 2013 09:50

legrimpeur schreef: Nu hoop ik wel dat ik nog wat lezers overhoud, want tenminste één lezer schijnt al afgehaakt te hebben, maar heeft zich wel netjes afgemeld :lol::
havana schreef:Ik lees t topic niet meer, ik kan t niet meer aan!
Ik kon me niet netjes afmelden want ik zit al een tijdje wanhopig tegen de wanden van mijn isoleercel te beuken ;)

Je bent wel een bevoorrecht mens legrimpeur, dat je dit allemaal mee kan maken en er zulke mooie verhalen over vertellen.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40116
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 sep 2013 10:13

Zucht...... vorig jaar zaten wij daar ook half-september.....Waarom dit jaar eigenlijk niet....??*
Blijft fraai om te zien/lezen, maar elke keer vraag ik mij weer af waarom die ooievaar mij niet ergens in zuid frankrijk uit zijn bek heeft laten vallen ipv dat niet-interessante NL. :roll:


*oja, we gingen naar thailand deze winter
Less is bore

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 23 sep 2013 11:05

daniel1975 schreef:
*oja, we gingen naar thailand deze winter
Inderdaad; klaag aap.
;)
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 sep 2013 11:38

havana schreef:Stiekem toch gelezen...
Lijkt mij een 'open deur' ;) .
havana schreef:...Als ik dan toch een kritische noot mag plaatsen; je hebt de Col de Propiac wel van de minder interessante kant betwist! Net na de eerste haarspeldbocht heb je trouwens een geweldig uitzicht op de Col d'Ey. Zeker de moeite om daar even te stoppen.
Kritiek mag altijd, als het maar opbouwend is ;) . Als je mijn posts in het verleden ook steeds gelezen
hebt - en volgens mij heb je dat - weet je dat ik de Col de Propiac al diverse malen vanaf de kant van Propiac beklommen hebt. Het kwam nu in mijn route zo uit, dat ik weer eens van de kant van Mérindol omhoog ging. Dat was trouwens pas de tweede of derde keer. Dat van de Col d'Ey wist ik niet. Als ik er weer eens ben, knijp ik zeker even in de remmen om van dat uitzicht te genieten.
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 24 sep 2013 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 sep 2013 11:43

TumTumTum schreef:Ik kon me niet netjes afmelden want ik zit al een tijdje wanhopig tegen de wanden van mijn isoleercel te beuken ;)
Wie stopt er jou nu in een isoleercel, zoiets doe je toch niet :shock: !
TumTumTum schreef:Je bent wel een bevoorrecht mens legrimpeur, dat je dit allemaal mee kan maken en er zulke mooie verhalen over vertellen.
Dank je! Maar ik ben 'slechts' een gewone pensionado, die probeert zijn vrije tijd zo af en toe een beetje actief en zinvol te besteden ;) .
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 sep 2013 15:49

Au sommet
(Naar de top)

Toen ik gistermorgen de D55 op draaide, lag de Mont Ventoux, in de wel erg heiige lucht, recht voor mij. Geen wolken rond de top, dus een prima dag om weer eens naar de top te fietsen. Temeer daar het een dag met weinig wind en prima temperaturen zou worden. We haalden hier 's middags inderdaad weer met gemak de 26 graden. Rustig begon ik aan het vals plat naar de rotonde in de D55/D938. Vlak voor die rotonde wordt het trouwens iets meer dan alleen vals plat. Zodra je de rotonde gepasseerd bent, heb je de berg eigenlijk voortdurend in zicht. Via de dorpjes Caromb, Modène en St-Pierre de Vassols kwam ik op de D974 naar Bédoin. Trouwens, omhoog naar Caromb en vooral naar St-Pierre is het redelijk steil. Ik deed het voor het gemak maar op 't binnenblad, omdat ik mijn energie zoveel mogelijk wilde sparen voor de 'echte klus' ;). Omdat je door een mooie omgeving fietst, kun je - ondertussen warm draaiend - ook nog genieten van het uitzicht over de wijngaarden op dorpjes als Le Barroux met z'n hooggelegen kasteel en Crillon-le-Brave.

Nu is er op maandag een grote markt in Bédoin en daarom kun je niet door het dorpje naar de startlijn op de D974 rijden. Vanaf de rotonde vóór Bédoin is er een déviation aangegeven. Die route brengt je een eind buiten Bédoin weer op de weg naar de Ventoux. Halverwege die omleiding neem ik even een korte pauze voor de laatste ravitaillering (banaan, fruitreep, gelletjes) en een sanitaire stop. Ik moet straks dus weer even een stukje terugrijden naar het dorpje. Als ik bijna bij de startlijn ben, zie ik dat de boel daar vast zit. Wat is er aan de hand? Op zo'n 100 meter voor de start (richting dorpje dus), wordt er in een onooglijk steegje/straatje aan de weg gewerkt. Daar is een veegauto een ongelooflijke hoeveelheid stof aan het maken. Op de D974 staat een 'werkverkeer-auto' en iets verder zo'n 'teer-auto'. Die twee zorgen voor de 'verkeerschaos'. Ik plant de Planet X tegen het bord van La Route du Ventoux (één van de lokale fietsenmakers) bij de startstreep en noteer vast mijn starttijd.

Als er even wat minder verkeer is, steek ik de weg over richting 'de streep'. Een man met een bezem in de hand regelt op het punt van de werkzaamheden op zijn manier het verkeer. De veegauto komt uit het steegje. Stof, stof, stof... Gelukkig gaat hij ook weer terug. De twee andere auto's komen in beweging. De ene wordt tegenover het steegje geparkeerd en de andere is geloof ik ook het steegje in gereden. Ik zie mijn kans schoon en 'scheur' weg. Ik ben er snel voorbij, zonder dat de 'man met de bezem' mij tegen kon houden ;).

Nog op het grote blad rijdend begint voort mij de klim in de richting waar ik zojuist vandaan ben gekomen. In een wip ben ik bij de haakse bocht naar links, daar waar rechtdoor de weg naar Flassan gaat. Ik rijd nog steeds op het buitenblad. De beide wallen van okerkleurige aarde, vlak voor de afslag naar het gehucht Les Baux, komen in zicht. Nu word het wat steiler en schakel ik naar het binnenblad (34x23). CADEL staat er met grote letters op de weg gekalkt. Ietsje verder staat er VALVERDE, wel in kleinere letters. Nog een keer VALVERDE en nog een keer en nog eens... Ik lees het maar niet meer. Bij Ste-Colombe heb ik het eerste iets steilere stuk al weer achter mij. Over de gehele breedte van de weg zijn hartjes geschilderd. Ik zie rode, gele, groene en hartjes in de kleuren van de Franse en Belgische (?) vlag. 't Is een leuk gezicht. Ik begin, met nog steeds 34x23, aan de tweede wat steilere passage.

Bij Les Bruns neem ik een paar flinke slokken Isopower sportdrank en schakel weer naar het buitenblad. Even flink vaart maken voor het 'kuiltje' tussen Les Bruns en de bocht bij St-Estève (restaurant Le Mas des Vignes), waar 'het bos' begint. Zo laat mogelijk ga ik weer terug naar het binnenblad en schakel meteen naar 'de 29', om snel een goed ritme te kunnen vinden. 'Het grote lijden' kan beginnen... De witte toren op de top ligt nu heel even recht voor mij te schitteren in de herfstzon! Na de eerste bocht rijdt er een stuk verderop een racefietser. Wanneer zou ik die inhalen? Het eerste deel van de passage met de 'slalom-bochten' doe ik staand op de pedalen. 't Is er steil en ik weet inmiddels, dat als ik regelmatig uit het zadel kom, ik minder snel problemen met m'n rug krijg. Deze klim wordt voor mij ook de ultieme test van de Planet X in de nieuwe
'set-up'.

Als ik vlak achter de racefietser arriveer, zie ik dat het een racefiets-ster is. Ik rijd er naast en zie een toch niet meer zo heel jonge vrouw. We groeten elkaar. Ça va? (Gaat het?), vraag ik. Ça va. On le fait doucement. (Het gaat. We doen het rustig aan.), krijg ik als antwoord. D'accord! Bon courage! (Oké/goed. Sterkte!), zeg ik. Ze bedankt mij en we strijden ieder weer onze eigen strijd tegen de berg. Wat verder hangt er een knaap tegen de vangrail uit te hijgen. Als ik hem passeer groet ik maar. Hij is flink aan het drinken. Pas als ik een tiental meters verder ben, hoor ik een wat somber klinkend Bonjour achter mij. Ik hoor dat het geen Fransman is...

Links zie ik de verharde weg het Massif des Cèdres in gaan. Een man op een mooie met SRAM-componenten afgemonteerde Look haalt mij in. Hij heeft nog een kransje over zie ik. Eigenlijk trapt hij wat te zwaar is mijn mening. Hij loopt ook slechts heel langzaam uit. Ik houd gewoon mijn eigen tempo vast. Oei, ik word nu ingehaald door een knaap die bijna horizontaal over het stuur liggend op z'n Trek voorbij komt. Hij heeft nog minstens twee kransje over. Maar het kunnen er ook drie geweest zijn. De man op de Look 'gaat er ook aan', zie ik.

Net voor ik bij het links van de weg liggende gele Maison Cantonaire ben, peuter ik een viertal gelletjes uit mijn achterzak. De grote, brede S-bocht vlak daarna begin ik op het midden van de weg, om die hele akelig steile binnenbocht te omzeilen. Nog een paar honderd meter en ik ben zo ongeveer halverwege het bos en ook halverwege de klim. Zo af en toe haal ik een wat minder getalenteerde (of minder goed getrainde/voorbereide) fietser of een stel fietsers in. Salut klinkt het naast mij. Een gesoigneerde 'hardrijder' op een Felt komt langszij. Er komen natuurlijk ook auto's omhoog. Het valt mij op dat er een paar auto's met Belgisch kenteken (sorry meelezende Zuiderburen) niet de moeite nemen om wat ruimte aan te houden tijdens het passeren. Maar 't kan natuurlijk toeval zijn ;).

Bij de 'bocht met de twee loodsen' neem ik maar weer eens een paar slokken. Ik ben nu bijna bij Chalet Reynard en heb het ergste van de klim naar de top dan achter de rug. Oké, de allerlaatste kilometer is ook niet mis, maar dan leef je al in de euforie van 'het weer gehaald te hebben'. Een stukje voor de bocht/parkeerplaats bij het chalet schakel ik nog wel even naar 'de 23' en lees ik op het kilometerpaaltje dat de nu volgende kilometer aan 7,5% gaat. Ik vind 't prima! Na de grote bocht ga ik wel weer terug naar 34x29. Op het informatiebord langs de weg, ik ben dan slechts een paar honderd meter voorbij het kilometerplaatje, zie ik dat ik nu op slechts 7,1% voor de volgende kilometer behoef te rekenen. 't Is maar vanaf welk punt je iets berekent.

Van die laatste 6 kilometer kan ik altijd enorm genieten. Als ik daar zo fiets, mooi weer, de groene driehoeken op de weg en een niet meer steile helling onder de wielen, dan heb ik het steevast erg naar m'n zin. Van die 6 kilometer is alleen, ik schreef het al, de laatste nog ècht gemeen. Als je het bos goed verteerd hebt en niet 'volledig uitgewoond' bij Chalet Reynard aankomt, is het stuk fietsen over de 'kale schedel' eigenlijk gelijk aan een gewone, niet al te lastige, col :shock:. Voor mij schiet rechts van de weg de fotograaf van Griffephoto zijn plaatjes. Ik ga vast rechtop zitten en trek mijn 'Happy Ventoux-gezicht' voor een leuke serie foto's. En juist dan komen er drie min of meer bumperklevende auto's aan, precies op het moment dat ik bij de fotograaf ben. Dat lijkt hem geen geschikte achtergrond. Met zijn hand maakt hij een gebaar van 'sorry' en zegt Désolé pour le maillot Grimpeur (Het spijt mij voor de Grimpeur-trui.). Pech, kan een keer gebeuren. Ik ben trouwens al ontelbare keren gefotografeerd hoor en koop heus niet al die foto's ;).

De laatste twee gelletjes gaan er nu aan. Ik schiet al aardig op en kan zelfs een heel stuk netjes 34x26 fietsen. Mijn voorste bidon is leeg. Ik wissel voor en achter even om. Nog 2,5 kilometer te gaan. Rechts van de weg loopt een jongeman naast zijn racefiets. Dat lijkt mij niet handig zo, met die schoenplaatjes en 2,5 kilometer is nog een behoorlijk eind! Hé, ik ben al bijna bij het monument ter nagedachtenis aan Tom Simpsom. Er loopt al weer iemand naast zijn fiets. Wat is dat toch?
Weer klinkt het Bonjour. Een frisse jonge meid gaat mij voorbij. Ja, daar moet je maar aan wennen als je niet meer tot de jongsten behoort ;). Een naar beneden komende racefietser maakt rechtsomkeert. O, hij vangt de vrouw op. Ze horen kennelijk bij elkaar. De fotograaf die doorgaans in de bocht bij de Col des Tempêtes staat, heeft zijn seizoen zeker al afgesloten. Er staat daar wel een auto, maar die is niet van de fotograaf.

Nog even het laatste 'smerig' steile stukje tot bij Le Vendran en 't zit er weer op. Ter hoogte van deze bar staat toch nog een fotograaf. Hij schiet een plaat van de jongeman en de vrouw. Daarna ben ik aan de beurt! Maar de fotograaf draait zich om en gaat aan z'n camera staan prutsen. Geen professionele foto's deze keer dus.
Als ik het plateau op fiets, zie ik dat de verkeerssituatie daar volledig is aangepast. Misschien heb ik hier op het forum of in het internet iets gemist, maar dit is volslagen nieuw voor mij! Er is op dat plateau nu éénrichtingsverkeer ingesteld voor gemotoriseerd verkeer. Komende van Bédoin moet je de lage passage nemen en vanaf de andere zijde mag je over het hoge deel. Daarvan is nu de andere helft voor fietsers vrijgehouden. Het wemelt er daarom niet meer van geparkeerde auto's bussen e.d. Alleen 'dienstauto's' mogen er nog op vanaf deze kant. 'Overal' staan nu houden scheidingsbalken. Het is zo een stuk netter. Ik vraag mij alleen af, of het met de afslaande auto's geen problemen gaat geven, want die moeten nu de weg van de fietsers kruisen...

Op de top vind ik meteen een Nederlander die bereid is mij met mijn eigen camera te fotograferen. Hij heeft zelf een knaap van een fototoestel om zijn nek hangen en wil mij ook wel met zijn camera fotograferen. Als ik hem m'n email-adres geef, stuurt hij de foto's wel op. Een erg sympathiek gebaar, doch ik laat het maar bij de 'kiekjes' van mijn compactje. Ik maak nog een praatje met hem en vertel hem over de risico's van het naar boven rijden tijdens Mistral en hoe de fietsen hier dan als een wiebelend uithangbord getoond worden. Dat laatste weet ik gelukkig niet uit eigen ervaring, doch heb ik van verschillende kanten horen vertellen. 't Zou dus waar kunen zijn.

Al weer voor de 46e keer boven:

Afbeelding

Dit jaar is de berg weer 'slechts' 1911 meter hoog:

Afbeelding

De nieuwe situatie op de top van de Mont Ventoux:

Afbeelding


Zo ziet het er nu uit als je vanaf Bédoin komt:
(N.B. Let op de vrij smalle doorgang voor de fietsers)

Afbeelding


Afbeelding

Omhoog kijkend was het niet zo heiig ;) :
(N.B. Let op het bord 'verboden in te rijden', linksonder)

Afbeelding

Vanwege het niet zo heldere weer, maak ik geen foto's van de omgeving. Ik eet nog een appel en een fruitreep en drink flink wat, want er is toch weer menig zweetdruppeltje gevallen. Nadat ik mijn gele windjackje heb aangetrokken verlaat ik het plateau naast de grote witte toren. Voordat ik echt ga dalen, stop ik nog voor een paar foto's van de nieuwe verkeerssituatie. Leuk voor degenen die dit nog niet kennen, of nog niet gezien hebben, lijkt mij.

Dacht ik eerst zonder jackje te kunnen dalen, nu blijkt dat toch een verkeerde gedachte te zijn geweest. Als je zo hard naar beneden suist, is het best fris. Niet koud, wel fris. Ik zie dat het bos op de hellingen hier al een beetje richting herfstkleuren gaat. In het bos zelf, wat lager, is daar eigenlijk nog niets van te zien.
Er komen nog steeds genoeg fietsers omhoog en lang niet allemaal op een racefiets of MTB. Links staat een bestelauto naast de weg, motorkap open en ik zie stoom, heel veel stoom. Goed oplettend en zo veel mogelijk 'scherp' rechts houdend geniet ik van de lange afdaling. Ergens halverwege de onderste helft van 'het bos' hangt een racefietser die omhoog wil, diep over zijn stuur gebogen. Als je op dat punt al zo 'op' bent, kun je volgens mij het beste gewoon omkeren en het later nog eens proberen (maar dan wel beter voorbereid).

Prachtig is altijd weer het panorama wat je te zien krijgt als je uit het bos komt. De zon schijnt volop, heel in de verte zie je het kerkje van Bédoin en naar rechts omhoog kijkend is daar, nu behoorlijk ver weg, de top weer te zien. Het is nu eerst nog een beetje genieten en dan ben ik al weer in Bédoin, waar de laatste restanten van de markt opgeruimd worden. De vele terrasje zitten nog vol met natafelende toeristen. Ik kan gelukkig makkelijk door het dorpje fietsen. De benen voelen nog goed aan en daardoor blijft de vaart er behoorlijk in tijdens de ruim 16 kilometer die ik nog te gaan heb naar Aubignan. 't Was een korte rit (76 km), maar dat was natuurlijk niet het belangrijkste. Dat ik de klus weer geklaard heb, dat telt en met een tijd van 1:56:04 mag ik op mijn leeftijd ook best tevreden zijn, lijkt mij zo 8-)! De 'set-up' van de Planet X heb ik nu ook goed kunnen testen tijdens een zware en lange beklimming en die test is heel goed verlopen :). Ik ben vandaag een zeer tevreden fietser :D.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 24 sep 2013 21:25

Mooi verhaal! Heel herkenbaar ook, ikzelf verbleef tot afgelopen weekend 2 weekjes in Crillon le Brave. Bij jouw 46x vallen mijn miezerige 6x omhoog in totaal in het niet natuurlijk. Ik kan je trouwens vertellen dat het met een flinke mistral nog een behoorlijke klus is om dat allerlaatste stukje naar de top precies op het fietsstrookje te mikken ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 24 sep 2013 22:12

Leuk verslag weer!

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 24 sep 2013 22:19

En nu is het genoeg. Dit is gewone brutale reclame en spam. Er komt geen einde aan dit soort ritten. En ook nog eens blauwe MV foto's op een 23 inch scherm bekijken is gewoon teveel voor mij.

Resistance is futile
What makes the boat go faster?

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 24 sep 2013 22:42

Nee hoor: hoe meer, hoe beter!

Laat maar komen die blauwe luchten en vergezichten.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 sep 2013 21:58

Tussen de wijngaarden en naar het Massif d'Uchaux:

De dag begon hier in de Provence, net als de dag er voor, met een nagenoeg geheel bewolkte hemel. Omdat het gisteren al snel zonnig en aangenaam warm werd en het weerbericht voor vandaag nagenoeg eensluidend was, heb ik vanmorgen toch maar de racefiets gepakt voor een tochtje over een makkelijk parcours. Van Aubignan ging het over de D7 naar Vacqueyras en daarna over de D8 richting Cairanne. Ik wilde vandaag weer eens wat in de omgeving van het Massif d'Uchaux te gaan fietsen. Dat plateau ligt globaal gezien in de driehoek Orange - Bollène - Ste-Cécile-les-Vignes. Voorbij Vacqueyras zag ik dat het in het oosten al een beetje zonnig begon te worden, want op de hellingen van de Côtes du Rhône Villages lag Rasteau al in de zon. Ook Séguret kreeg al wat zon. Maar naar het westen, dus de kant die ik eigenlijk op wilde, lag een dik en nog grauw wolkendek. Ik besloot tenminste tot Cairanne door te fietsen en daarna eventueel mijn plannen aan te passen.

De dag begon hier in de Provence een beetje somber:
(Langs de D8, net voorbij de splitsing D7/D8)

Afbeelding

Nog voordat ik Cairanne bereikt had, zag ik in de verte het torenspitsje van het kerkje in Ste-Cécile-les-Vignes al helder in de zon liggen. Doorfietsen dus! In Ste-Cécile is het even goed oppassen, want de afslag naar Lagarde-Paréol rijd je zo voorbij. Er kwam net een kleine vrachtauto uit de D168 en dan mis je snel de wegwijzer. Maar gelukkig wist ik waar het weggetje begon ;). Eerst fiets je tussen de wijngaarden en zodra je die verlaat en in het bos komt, begint de weg te stijgen. Met 34x17 klimt het dan net even wat makkelijker dan bijvoorbeeld met 50x21 of 50x23. Vanaf Lagarde-Paréol ben ik over de D65 richting Sérignan-du-Comtat gefietst en daar heb ik de D43 naar Piolenc genomen. Piolenc ligt aan de N7, of eigenlijk loopt de N7 aan de westzijde door het dorpje, vlak langs de Autoroute du Soleil (A7). Maar zo ver ben ik het dorpje niet ingegaan.

Piolenc, zoals je het ziet als je vanuit Sérignan-du-Comtat komt:

Afbeelding

Ik ben aan de NO-zijde van het dorpje over de D172 weer terug gegaan richting Sérignan. Op de kruising met de D11 ben ik verder het Massif d'Uchaux in gegaan, richting Uchaux. De gemeente Uchaux is min of meer een samenraapsel van wijken of mini-dorpjes, waarvan Les Farjons mij het grootste leek. In het massief is het eigenlijk steeds òf een beetje klimmen, òf een beetje dalen. Veel stelt het niet voor, maar het is er niet zo vlak als tussen de wijngaarden ten ZO van het massief. Inmiddels was de zon steeds meer doorgebroken, zodat het sombere weer plaats had gemaakt voor een wat vriendelijker weertype :). Na Les Farjons splitst de weg zich richting Bollène (D12) en Rochegude (D11). Ik ben richting Rochegude gegaan en moest weer een beetje klimmen naar het enige colletje van de dag.

De wijngaarden van het Massif d'Uchaux, hier tussen Les Farjons en Rochegude:

Afbeelding

Vlak voor dat colletje verlaat je de Vaucluse en kom je in de Drôme. De D11 wordt nu D117. Het is een mooie route om te fietsen, alleen bleef er vandaag van de hier anders zo fraaie vergezichten door het heiige weer niet zo veel meer over. D.w.z. als het helder is kijk je hier veel verder dan vandaag het geval was. Maar goed, ik was dus wel 'gewoon' in Zuid-Frankrijk aan het fietsen in 'kort-kort' :).

Op het enige colletje van de dag:

Afbeelding

In Rochegude ben ik over de voortzetting van de D177 naar Suze-la-Rousse gefietst. In dit dorpje staat een imposant, enigszins massief ogend, kasteel. In dit kasteel is de Université du Vin gevestigd. Er is ook een museum. Ik ben hier regelmatig, niet alleen op de fiets, langs gekomen en het kasteel is ook vaak al heel uit de verte als een duidelijk herkenningspunt te zien. Vandaag ben ik maar eens omhoog gefietst om het kasteel van wat naderbij te bekijken.

Het Château de Suze-la-Rousse:

Afbeelding


Afbeelding

Vanuit Suze-la-Rousse ben ik tussen de wijngaarden door - je komt dan weer in de Vaucluse - teruggefietst naar Ste-Cecile-les-Vignes en vanuit dat stadje, ook weer tussen de wijngaarden, over de D154 naar Travaillan. In het dorpje kwam ik op de D975 uit en ben ik linksaf richting Rasteau gegaan. Je rijdt dan over een kaarsrechte weg, met ook weer links en rechts wijngaarden, wijngaarden en nog eens wijngaarden. Als het helder weer is, heb je hier een schitterend uitzicht op de Dentelles de Montmirail met de fraai gelegen dorpjes Séguret en Sablet en daar weer achter de Mont Ventoux. Nu was het een wazige bedoening en de Ventoux was slechts vaag te zien.

De druiven-/wijnoogst (vendanges) is hier deze week goed op gang gekomen:

Afbeelding

Door het slechte weer in het voorjaar is de bloei van de druivenstokken vertraagd en daardoor is de oogst dit jaar ook pas vrij laat begonnen. Tenminste, dat is wat de 'kenners' mij er over verteld hebben. Je ziet nu overal de smalle tractortjes met hun aanhangwagentjes richting cave gaan om de druiven af te leveren, of leeg weer terugkeren om een volgende lading op te halen. Dat geeft soms wat verkeershinder en daarom wordt er ook met borden langs de weg aangegeven dat 'de oogst weer begonnen is'. Mijn fietstocht ging bij het gehuchtje La Courançonne verder over de D8 richting Vacqueyras. Ik ben niet rechtstreeks naar Aubignan teruggereden, maar heb nog een ommetje gemaakt via Beaumes-de-Venise en St-Véran en zo kwam ik vandaag op een dikke 102 km uit.
60 x Ventoux

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 26 sep 2013 23:16

Een hele knappe afstand!

Plaats reactie