Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

doen wielrenners aan spinning?

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 21 sep 2006 14:42

Ik weet het antwoord niet direct.
Wel ga ik zelf 3x per week naar de sportschool . 1 maal spinning , 1maal bodypump ( is in groepsverband met halters )ook als calorie verbranding.Ook ga ik nog 1 keer krachttraining doen voor been en buikspieren.
Merk vooral dat de kracht is toegenomen, en het belangrijkste is dat ik me er goed bij voel.

Greetz Rene
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

six13freak
Forum-lid

six13freak 21 sep 2006 21:36

Quoten: Origineel geplaatst door Jacke op 21 September 2006

Hallo,is spinning ook GOED als wintertraining voor (wielrenners) ?Want is dat niet te veel op weerstand en snelheid dat je traint ? Ik dacht dat als je dit vroeg in het seizoen deed, je dan te snel terug in slechte vorm bent ?mvg jacke

Ik vind het een prima wintertraining. Je traint vnl. op souplesse en met mijn hartslagmetertje kan ik bij elk nummer elke willekeurige trainingszone aanhouden.  Je trapt dus net zo zwaar als je zelf wilt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 sep 2006 13:48

Ik ben ook een fanatieke spinner, en wel op sportschool het USC in Amsterdam. In het winterseizoen pak ik 2 à 3 trainingen per week mee. Vaak pak ik dubbele uren mee, 45 minuten is te kort voor mij.  Je kunt er van alles mee trainen, met name explosiviteit. Ook kun je, mits je met SPD traint, ook het "trekken" goed oefenen.  Dit seizoen ben ik nog niet geweest, want het blijft maar mooi weer dus ik zit lekker op de fiets buiten!
Vorig jaar ben ik begonnen met spinnen (en wielrennen) en heb mijn gewicht van 102 teruggebracht naar 78 door spinnen en uiteraard veel buiten fietsen. Ik vind het niet alleen erg leuk, maar ook erg gezellig. Ik kom veel fietsers tegen die je van gezicht kent en daar kun je gezellig mee kleppen voor en na de training. Komt soms leuk contact uit.
In een spinningklas zitten veel mensen van een zeer verschillend niveau. In mijn ogen is dit geen nadeel. Ik train toch voor mezelf, niet voor anderen. Ik vraag me wel af wat sommige mensen doen op de fiets. Sommigen komen met een dikke joggingsbroek en een trui aanzetten en doen gewoon niet mee aan de les. Dan denk ik: tjsa, zo val je niet af hè. Maar goed, ieder z'n ding.  Ik repecteer iedereen zoals hij/zij is.
Dit jaar wil ik echter Egmond halve marathon gaan lopen dus zal het meer hardlopen worden. Maar mocht ik knieklachten krijgen van het hardlopen dan stap ik geheid weer over op het spinnen!

dijlespurter
Forum-lid

dijlespurter 22 sep 2006 14:51

ik zit 30 minuten op de spinningsfiets in de winter om men benen los te fietsen van de fitnessoefeningen

jacke
Forum-lid

jacke 22 sep 2006 22:00

Quote: Origineel geplaatst door dijlespurter op 22 September 2006
ik zit 30 minuten op de spinningsfiets in de winter om men benen los te fietsen van de fitnessoefeningen

Waar ga jij fitnessen dijlespurter ?
ben namelijk opzoek naar goede fitness in buurt van leuven met spinning !
mvg jacke

trudie
Forum-lid

trudie 23 sep 2006 11:06

Bij ons op de sportschool is er speciaal een wielertraining vanaf oktober tot april.
En die is niet misselijk

spinningfreak
Forum-lid

Gebruikersavatar spinningfreak 25 sep 2006 00:17

Leuk, eindelijk iets waar ik echt verstand van heb
Spinning is eigenlijk meer geschikt om op explosiviteit te trainen. Daarom is het meer geschikt voor MTB'ers. Als je als wielrenner echt verantwoord de winter wil doorkomen, kan je volgens mij toch beter op een Tacx de winter doorkomen.
Wielrenners die ik in mijn les krijg hebben vaak erg veel moeite met het vele staan en de vele tempo wisselingen (tussen 60 en 150 RPM).
Desalnietemin blijft het wel een hele leuke manier om de winter door te komen. En bedenk, spinning is vaak minstens een D3, maar meestal een zware interval training waardoor je daarnaast toch weer op die oh zo stompzinnige maar wel effectieve Tacx moet terugvallen.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 25 sep 2006 22:22

Minder geschikt voor wielrenners? En dan te bedenken dat spinning oorspronkelijk is bedacht door een ultra fietser uit amerika om zijn conditie wat bij te werken

groenespicht
Forum-lid

groenespicht 25 sep 2006 23:30

Quoten: Origineel geplaatst door Spinningfreak op 24 September 2006

Leuk, eindelijk iets waar ik echt verstand van heb
Spinning is eigenlijk meer geschikt om op explosiviteit te trainen. Daarom is het meer geschikt voor MTB'ers. Als je als wielrenner echt verantwoord de winter wil doorkomen, kan je volgens mij toch beter op een Tacx de winter doorkomen.
Wielrenners die ik in mijn les krijg hebben vaak erg veel moeite met het vele staan en de vele tempo wisselingen (tussen 60 en 150 RPM).
Desalnietemin blijft het wel een hele leuke manier om de winter door te komen. En bedenk, spinning is vaak minstens een D3, maar meestal een zware interval training waardoor je daarnaast toch weer op die oh zo stompzinnige maar wel effectieve Tacx moet terugvallen.

Het vele staan vindt ik niet prettig. Tijdens het wielrennen sta ik bijna nooit, alleen met een beklimming als het echt niet anders kan. Ik schakel dan een tandje bij en verlaag de frequentie. Het klopt wat je zegt, vaak is het een zware intervaltraining. Het hangt daarnaast ook nog af van de instructeur wat voor een soort training je krijgt. Ik krijg les van een wielrenner en van een fitness instructeur die niet fietst. DA'S een groot verschil.
Wat mij opviel na het spinning seizoen is dat de flexibiliteit er direct aan het begin van het wegseizoen al was. Geen stijve spieren. Het duurvermogen is iets waar je dan helaas niet aan hebt kunnen werken. Dit geldt voor mij omdat ik geen duurtraining heb gedaan afgelopen winter. Naar mijn mening zou spinning duur en interval moeten combineren, meer dan nu op mijn fitness school. Ik ga hier eens over praten met de jongens! 
*** Pinarello Prince Tribute to the Green***
*** Focus Black Raider Limited Edition ***
Niet het talent, de snelheid, de kracht bepaald of je overwint.
Alfa hulp? JA...de 24 in een krat uit Schinnen...

spinningfreak
Forum-lid

Gebruikersavatar spinningfreak 25 sep 2006 23:30

Ik zeg alleen dat het meer geschikt is voor MTB'ers, en ik denk dat je me daar moeilijk ongelijk kan geven.
Daarnaast zeg ik dat het hardstikke leuk is, maar dat je wel een stuk evenwicht moet zoeken, kan je me op allebei de vlakken ook moeilijk ongelijk geven.

mensma
Forum-lid

mensma 26 sep 2006 00:31

Quoten: Origineel geplaatst door Groene Spicht op 25 September 2006

Het vele staan vindt ik niet prettig. Tijdens het wielrennen sta ik bijna nooit, alleen met een beklimming als het echt niet anders kan. Ik schakel dan een tandje bij en verlaag de frequentie.

Dan doe je dat toch ook niet bij spinning? 50% van de spinningles doe ik m'n eigen ding. Waar ik toch weinig aan heb op de weg ga ik echt niet doen.

lazo
Forum-lid

lazo 26 sep 2006 01:38

Quoten: Origineel geplaatst door mensma op 25 September 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Groene Spicht op 25 September 2006

Het vele staan vindt ik niet prettig. Tijdens het wielrennen sta ik bijna nooit, alleen met een beklimming als het echt niet anders kan. Ik schakel dan een tandje bij en verlaag de frequentie.

Dan doe je dat toch ook niet bij spinning? 50% van de spinningles doe ik m'n eigen ding. Waar ik toch weinig aan heb op de weg ga ik echt niet doen.

ik vind spinning en wielrennen 2 totaal verschilende zaken.Bij spinning ben je konstant met héél u lichaam in beweging,ge verbrand veel méér calorieen en ben je constant een soort interval training aan doen.Maar ik doe dat vantijd wel graag maar niet om conditie op te bouwen gewoon voor de mooie benen van de vrouwen te zien

Plaats reactie