Lekke banden, kilometerstand en type banden
Onderstaande tabel kwam ik tegen in http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=22&t=72590, hier stond de vraag in waar het aan lag. Ik zag mijn nickname staan onder het bericht dus ik vond het een goed idee om hier een topic over te openen!
Er wordt namelijk gesuggereerd dat ik vooral droog weer (of mazzel) heb. Ik kan vertellen dat het zeker niet aan droog weer/droge wegen ligt. Ik fiets namelijk zonder problemen in natte omstandigheden. (liever wel in zon).
Voor mijn gevoel is 1 op bijna 8500km heel weinig. Aangezien ik over 2013 op 13 of 14 in 10.000km stond. Dus gewoon mazzel of pech.
Mijn banden zijn trouwens conti GP4 season en GP4000SII. altijd de 23mm met 8bar (ben 74kg).
Geen enkel probleem mee gehad, de ene lekke band was veroorzaakt doordat de achterband toen al versleten was.
Maar goed, als er anderen zijn die er iets over willen roepen is dat natuurlijk aan een ieder!
Er wordt namelijk gesuggereerd dat ik vooral droog weer (of mazzel) heb. Ik kan vertellen dat het zeker niet aan droog weer/droge wegen ligt. Ik fiets namelijk zonder problemen in natte omstandigheden. (liever wel in zon).
Voor mijn gevoel is 1 op bijna 8500km heel weinig. Aangezien ik over 2013 op 13 of 14 in 10.000km stond. Dus gewoon mazzel of pech.
Mijn banden zijn trouwens conti GP4 season en GP4000SII. altijd de 23mm met 8bar (ben 74kg).
Geen enkel probleem mee gehad, de ene lekke band was veroorzaakt doordat de achterband toen al versleten was.
Maar goed, als er anderen zijn die er iets over willen roepen is dat natuurlijk aan een ieder!
Laatst gewijzigd door laurens87 op 13 jan 2015 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...
Ik gebruik zelfde type band (GP4 season van continental) en heb sinds de aanschaf van deze banden nog geen één x lek gereden. Rijd ook door weer en wind. Met droog weer pomp ik de banden op tot 7,5 bar en omwille van de grip met nat weer tot 7.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Ik had vorige jaar minimaal 8 keer lek op 18.719km, Lekker banden vorig jaar niet precies bijgehouden , maar acht weet ik zeker. Ik fiets door woon werk, relatief veel in het donker, dat scheelt wel merk ik. Je kunt wat minder goed uitkijken of je door kleine steentjes glas (of zoals gisteren) een groot gat rijdt. Ik rij met Vittoria Rubino Pro mijn meeste kilometers. en in minder mate met mooi weer Vittoria open pro cx, alle lekke banden overigens met de Rubino pro en geen een met de open pro cx. Had mijn lekke banden lijstje over 2014 niet gevuld, vandaar maar even op deze manier. Zelf altijd al meer dan 30 jaar het "gevoel"gehad ongeveer eens per 2000-2500 km lek te rijden, dit lijkt over 2014 ook weer ongeveer te kloppen.
Ach, ik zeg ook maar wat
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6218
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Als je druk wilt weten, dan wil je ook rijdersgewicht weten. Anders zegt het nog niks.Frunk schreef:En wat is de druk in je band meestal?
Net als geen 1x lek sinds aanschaf ... zonder het moment van aanschaf weet je niet hoe lang dat in de tijd is. En zonder indicatie van gereden km's heb je zelfs met een tijdsindicatie eigenlijk nog geen idee .
Volgens mij is lek rijden voor een groot deel geluk of pech.
Voor een redelijk deel het type banden, waarbij de meeste "trainings" of "toer" banden (zoals de conti's gp4), prima degelijk zijn. En je met echte wedstrijdbandjes wat meer risico's neemt.
Wat ophetkantje ook al zegt is in het donker fietsen een factor die het risico vergroot. Ik kan mij voorstellen dat veel in groepen/peloton en/of veel op hoge snelheid, hetzelfde effect hebben --> Vaker door troep heen omdat je het niet of te laat ziet aankomen.
Nat weer is sowieso risico verhogend, want de troep blijft makkelijker plakken en kan dus in 2e/3e of 100e instantie alsnog lek veroorzaken.
Wat ik mij nog afvraag, met hoge bandendruk (zeg > 1 bar per 10kg rijdersgewicht), vergroot of verkleint dan het risico op lek rijden als je door steentjes/glas rolt? Door hoge druk is indringen moeilijker? maar oppervlakte spanning groter, dus heeft snijden van materiaal meer effect. maar tegelijkertijd zal je de steentjes ook makkelijker verdringen door de grotere druk?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Dat vroeg ik mij dus ook af. Dus vind het wel interessant om te weten met wat voor druk in combinatie met welke band veel of weinig lek rijd. De factor lichaamsgewicht had ik inderdaad niet meegerekend.MarkVeenstra schreef: Wat ik mij nog afvraag, met hoge bandendruk (zeg > 1 bar per 10kg rijdersgewicht), vergroot of verkleint dan het risico op lek rijden als je door steentjes/glas rolt? Door hoge druk is indringen moeilijker? maar oppervlakte spanning groter, dus heeft snijden van materiaal meer effect. maar tegelijkertijd zal je de steentjes ook makkelijker verdringen door de grotere druk?
Maar zijn hier geen onderzoeken over geweest door de grote fabrikanten? Lijkt me bij iedere fabrikant een discussiepunt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 27 mei 2014 10:16
in 2014 10.714 km met conti 4000 SII 23 mm altijd 7.5-8 Bar >> geen enkele keer lek
Alle omstandigheden en weeg 78kg
Volgens mij gewoon een mazzeljaar want jaar ervoor reed ik al lek als ik alleen aan fietsen dacht zo vaak
Alle omstandigheden en weeg 78kg
Volgens mij gewoon een mazzeljaar want jaar ervoor reed ik al lek als ik alleen aan fietsen dacht zo vaak
http://.strava.com/athletes/440525
van de 15.000 km:
3.500 km schwalbe marathon plus, 25mm 6,5bar... 0x lek
9.000 km Bontrager R3, 23mm 7,5bar... 1x lek
2.500 km Specialized turbo pro, 23mm 7,5bar... 2x lek
ik heb persoonlijk niets tegen Specialized, maar koop er nooit meer banden van.. slappe dingen en geen grip in de regen)
3.500 km schwalbe marathon plus, 25mm 6,5bar... 0x lek
9.000 km Bontrager R3, 23mm 7,5bar... 1x lek
2.500 km Specialized turbo pro, 23mm 7,5bar... 2x lek
ik heb persoonlijk niets tegen Specialized, maar koop er nooit meer banden van.. slappe dingen en geen grip in de regen)
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Druk ca 8 bar. bij gewicht ca 90 kgFrunk schreef:En wat is de druk in je band meestal?
Wedstijden, waarin ik al jaren niet heb lekgereden ca 9 bar, maar met de genoemde andere banden en dit zijn veel minder km.
Ach, ik zeg ook maar wat
Twee keer lek, maar met twee verschillende fietsen en banden.
Mijn Giant, Continental banden, 6 bar.
Mijn stalen ros...Vredestein banden, inmiddels behoorlijk afgeragd, 5 bar? Ofzo?
Ik weeg 57 kg, en ik rij echt overal overheen. (takken, cola blikjes...glas...)
Mijn Giant, Continental banden, 6 bar.
Mijn stalen ros...Vredestein banden, inmiddels behoorlijk afgeragd, 5 bar? Ofzo?
Ik weeg 57 kg, en ik rij echt overal overheen. (takken, cola blikjes...glas...)
Veni. Vidi. Fietsie.
Helaas eerste van het jaar, het leek of de buitenband gescheurd was (ongeveer 3km voor huis). Dus doorgereden. thuis de boosdoener niet terug kunnen vinden. Wel de 4000SII vervangen voor een 4Season.
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...
Volgens mij heb je een bril op sterkte nodig, tenzij je het leuk vind of zo om daarover heen te rijden want dan vraag je om lekke banden.TumTumTum schreef:.................................etc.
Ik weeg 57 kg, en ik rij echt overal overheen. (takken, cola blikjes...glas...)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless